کد خبر ۴۳۹۰۹ انتشار : ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
حجت‌الاسلام تراشیون بیان کرد:

اصول اسلام در تربیت جنسی کودکان/ راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب تربیتی

گروه جامعه: استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آموزه‎های اسلامی برای رسیدن به وضعیت مطلوب در عرصه تربیت جنسی کودکان گفت: ابتدا باید مسئولیت مهم مسئولین تربیتی را به آنها گوشزد کرد، چراکه گر امروز والدین برای تربیت فرزندان‌شان برنامه‌ای نداشته باشند، فرزندان برای آن‌ها برنامه تنظیم می‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مراسم بزرگداشت میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر با سخنرانی نفیسه فیاض بخش، نماينده اسبق مجلس شورای اسلامی با موضوع کرامات و فضائل حضرت معصومه(س) و حجت الاسلام و المسلمين سيد عليرضا تراشيون، كارشناس مباحث تربيتی در حوزه كودک و نوجوان با موضوع تربیت جنسی دختران شب گذشته در بوستان بهشت مادران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمين تراشيون، در این مراسم با تاکید بر توجه اسلام به جایگاه دختران و نقش تربیتی آنها در اصلاح جامعه گفت: باید توجه داشته باشیم که در نگاه دینی ما دختران وجودهایی ریحانه‎ای و ارزشمند هستند تا جایی که پیامبر بزرگ اسلام می‎فرمایند از خوش‎شانسی زن این است که فرزند اولش دختر باشد.

وی افزود: در روایت‎ها بیان شده که اگر زنی فرزند اولش دختر باشد خوشنام و خوش قدم است و اسلام با این روایت به ویژگی جنس دختر اشاره دارد و این یک امتیاز است اما به معنای نفی پسردار شدن و نحس بودن قدم پسر نیست.امام هادی (ع) در پاسخ به یحیی بن ذکریا که از حضرت خواسته بود که در حقش دعا کند تا فرزندش پسر شود حضرت در یک نامه کوتاه در پاسخ به او نوشتند دختر بهتر است و السلام.

سند بهشت در کدام خانه‎ها است؟

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه وجود دختر در هر خانه‎ای سند بهشت برای آن خانه است، بیان کرد: در روایات دارد که وقتی در خانه‎ای جنس دختر و زن باشد افراد آن خانه بهشتی می‎شوند و این نشان می‎دهد که در تربیت دختر باید یک نگاه ویژه داشت.  

این استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش مادر در تربیت کودکان، تأکید کرد: در انتخاب همسر مادر مهم‌تر از پدر است چون مادر نقش محوری دارد و فرزندان بیشترین وقت خود را با مادر می‌گذارند. یک کودک از ابتدای تولد تا سن هفت سالگی بیش از 30 هزار و 160 ساعت در کنار مادرش است؛ بنابراین اسلام می‎گوید در انتخاب همسر به مادر بودن او توجه کنید زیرا کودک در دامان مادر تربیت می‌شود و امروز هم اگر شاهد حضور مردان شایسته در جامعه هستیم به برکت وجود مادران شایسته و مربی است.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از مادران اطلاعاتشان در مورد تربیت بسیار محدود است و همین موضوع موجب یک جنگ در محیط خانه میان مادر و فرزند شده است، گفت: این جنگ در همه زمینه‎های زیستی، خوراک و تربیت و در جریان است و موجب شده مادران به خاطر اذیت و آزار فرزندان از فرزنددار شدن دلزده شوند در حالی که بر خلاف این موضوع در روایت دینی بیان شده که فرزند میوه دل، زینت زندگی و مایه آرامش پدر و مادر است اما به دلیل عدم آگاهی مادران از نکات تربیتی همین فرزند برای مادر به مصیبت تبدیل می‎شود.

حجت‌الاسلام تراشیون ادامه داد: همان مادری که بلافاصله بعد از متولد شدن فرزند او را در آغوش گرفته و به او شیر می‌دهد بعد از سن چهار سالگی که برای غذا دادن به بچه‌ دچار معضل جدی می‌شود تا جایی که حتی تشویق تطمیع و تهدید و تنبیه هم کارساز نیست و علت این امر ناآگاهی مادر از تربیت کودکان است.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: متأسفانه مادران امروز هنوز نمی‎دادند باید چطور به فرزندان خود شیر دهند و از زمان‌بندی شیردادن بچه آگاه نیستند و فکر می‌کنند هر گاه بچه گریه می‌کند باید به او شیر بدهند در حالی که همین امر موجب ریزخواری و بد غذایی کودک می‌شود.
چون مادر نمی‌داند معنای هرنوع گریه کردنی غذا نیست بلکه یک دلیل گریه کردن کودک شیر است.

وی با اشاره به مسئله سلامت جنسی کودکان گفت: در این رابطه دو رویکرد وجود دارد. اولین رویکرد غربی و دومین رویکرد مبتنی بر آموزه‎های اسلامی-ایرانی و آداب و فرهنگ ما است. در رویکرد اول غربی‎ها معتقد هستند که آموزش مسائل جنسی باید از بچگی به آنها آموزش داده شود، تا کودکان روی این مسائل حساس شوند، این درحالی است، که شاید بچه‎ها با این مسائل آشنا شوند امام هنوز به بلوغ فکری و جنسی کامل در این زمینه نرسیده‎اند و همین امر موجب  کنجکاوی، آسیب خواهد بود؛ چراکه کودک در این سن هنوز به خودکنترلی نرسیده است.

حجت‌الاسلام تراشیون تصریح کرد: غربی‎ها در ارتباط با مسائل جنسی مطالبی را به کودک می‎گویند که او هنوز قدرت نگهداری این مطالب را در ذهن خود و فکر خود ندارد و همین مسئله باعث شده غرب با بحران‌های جنسی زیادی روبرو شود. امروز ۵۷ درصد فرزندانی که در کشوری مانند سوئد متولد می شوند نامشروع هستند. و یا در امریکا هر ساله یک میلیون فرزند از دختران مجرد متولد می‌شود، این درحالی است که سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار جنین و وجود ارتباط غیر اخلاقی در بین ۹۰ درصد دختران و پسران دبیرستانی در امریکا سند دیگری از فروپاشی اخلاقی و جنسی در امریکا است.

ریشه مشکلات دور شدن جامعه از معنویت و انسانیت است
وی ریشه این مشکلات را دور شدن جامعه از معنویت و انسانیت دانسته و ادامه داد: بحران به حدی در غرب بزرگ شده که دیگر مدیریت آن کار ساده‌ای نیست و روز به روز نیز اوضاع بدتر می‎شود. این درحالی است که یکی از جامعه‎شناسان انگلیسی در این رابطه مثال زندگی زنبور عسل را برای جوامع غربی بیان کرده است. یعنی وجود یک ملکه مولد، چند زنبور نر و سایر زنبورهای کارگر که نر و یا ماده نیستند و تنها نیروی کار هستند. غرب در مسیری حرکت کرد تا شهوت و ارضای آن را به بیرون از خانه و خانواده کشاندند و از دستورات الهی دین خود سرپیچی کردند و اکنون در وضعیت و منجلاب افتاده‌اند.

مدیرکل فرق و مذاهب حوزه علمیه قم با بیان اینکه فرزندان بزرگ‌ترین سرمایه‌های زندگی هستند، افزود: اگر در تربیت آنها راه درست و منطبق با اصول دین را انتخاب کنیم، برای دنیا و آخرت ما سود خواهد داشت. روایات بسیاری از ائمه(ع) در مورد مراقبت از ویژگی جنسی مطرح شده است.

برای رسیدن به وضعیت مطلوب در عرصه تربیت جنسی باید...
حجت‌الاسلام تراشیون، گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب در عرصه تربیت جنسی باید نخست مسئولیت مهم مسئولین تربیتی را به آنها گوشزد کرد، نخستین مسئولین  تربیتی کودکان، والدین هستند؛ پدران و مادران ما باید بدانند مسئول تربیت فرزندان بوده و در قیامت آنها باید پاسخگو باشند، اما نقش مادران در عرصه تربیتی بسیار پررنگ است.

اگر امروز والدین برای تربیت فرزندان‌شان برنامه‌ای نداشته باشند ...
وی بیان کرد: بر اساس تحقیقات، بچه‎ها بیشترین تاثیر زندگی خود را از مادران خود فرا می گیرند، لذا رسول اکرم(ص)  سفارش کردند در انتخاب همسر دقت کنید که آیا زن امروز، فردا مادر خوبی هم هست، که این حاکی از نقش مادران در تربیت است.لذا اگر امروز والدین برای تربیت فرزندان‌شان برنامه‌ای نداشته باشند، فرزندان برای آن‌ها برنامه تنظیم می‌کنند! به همین دلیل باید با آشنایی از مسائل تربیتی برای این مسئله مهم برنامه ریزی درست و با شناخت کامل داشته باشیم.

حجت‌الاسلام تراشیون تصریح کرد: آموزه‎های دینی مسائل جنسی را مورد بررسی قرار داده و با پرورش استعدادهای افراد جامعه، کمک شایانی را به ارتقای سطح سلامت و تحقق اهداف عالی تعلیم و تربیت کرده است و از انحرافات جنسی جلوگیری نموده است. تربیت جنسی کودکان، آموزش مسائل جنسی در حد فهم و درک آنها است به گونه‎ای که باعث انحراف جنسی آنها نشود. کودکان باید بدانند که روابط با همجنس و جنس مخالف چگونه است. در این آموزش باید از سخنان گهربار امامان معصوم و قرآن کریم نهایت استفاده را برد.

این کارشناس تربیت دینی ادامه داد: امروزه متأسفانه در جامعه‌ی ما، منابع غیر صحیح برای پاسخگوئی به نیازهای جنسی کودکان فراوان است به همین دلیل خانواده‎ها باید کودکان خود را به طریق صحیح تربیت نمایند تا به انحراف جنسی دچار نشوند. یکی از اهداف مهم تربیت جنسی این است که رشد جنسی کودکان، در شرایطی سالم و طبیعی و به دور از هرگونه نارسائی، بلوغ زودرس و سایر انحرافات جنسی انجام گیرد.

وی ادامه داد: کودک باید همواره در شرایطی آرام و بدون استرس و اضطراب و مشغولیت‌های جنسی مراحل رشد خود را سپری کند تا بتواند در سنین نوجوانی رشدی مطلوب و طبیعی داشته باشد. اگر کودک در سنین خردسالی نتواند رشد جنسی قابل قبولی داشته باشد، انحرافات جنسی خود را به دوره‌ی نوجوانی و سپس به دوره‌ی جوانی و بزرگ‌سالی خواهد رساند. او در بزرگ‌سالی نمی‌تواند نقش پدر و مادری خود را به خوبی ایفا کند و مسلماً خانواده‎ای نامطلوب خواهد داشت.

حجت الاسلام تراشیون تصریح کرد: والدین به عنوان نخستین آموزگاران زندگی باید در آموزش مسائل تربیتی و ازجمله مسائل جنسی به کودکان دقت لازم را داشته باشند. اغلب خانواده‎ها تصور می‌کنند که آموزش جنسی به کودکان مسئله‎ای است که کودک به مرور زمان، خود می‌آموزد ولی این تصور غلطی است. خانواده‎ها باید در این زمینه مطالعات کافی را انجام دهند و با مراجعه به مراکز مشاوره و نهادهای تربیتی معلومات خود را بالاتر برند.

وی گفت: ما باید با اصول و فنون تربیت آشنا باشیم که اتفاقا چندان هم پیچیده و سخت نیست. در هر گروه سنی ما چند کلید واژه در تربیت داریم که به راحتی با توجّه به این کلید واژه‌ها می‌توانیم تربیت را پیش ببریم.به عنوان مثال، در هفت سال اول، محور بازی است و همه‌ تربیت ما و همه‌ کارهای ما باید در قالب بازی ارائه شود. هفت سال دوم در قالب توجه به نیازهای بچه‌ها است؛ اگر ما می‌خواهیم فرزندان ما عبد باشند و از ما تبعیت کنند، باید نیازهای آن‌ها را برآورده کنیم. در هفت سال سوم نیز کلید واژه‌ تربیتی، مسئولیت دادن و مشغول کردن است؛ یعنی جسم، فکر و روح فرزندان خود را با مسائل مختلف و متناسب با سن او، مانند کار و ورزش و عبادت، مشغول کنیم.

این کارشناس تربیت دینی به راهکارهای حفظ و صیانت جنسی اشاره کرد و افزود: متأسفانه این رخداد در کشور در حال شکل‌گیری و حتی در سنین پایین کودکان مشاهده شده است.عدم صیانت از ویژگی جنسی کودکان،‌ خانواده و جامعه را به ورطه نابودی می‌کشاند .بلوغ جنسی توسط عقل باید کنترل و مدیریت شود و این دو بلوغ باید با هم رشد کنند.

راهکارهایی برای صیانت از مسائل جنسی کودکان
وی با اشاره به راهکارهایی برای صیانت از مسائل جنسی کودکان گفت: اولین نکته مهم و کلیدی مدیریت و رابطه پدر و مادر در مقابل فرزندان است؛ نباید محبت عمیق و معاشقه که باعث تغییر حالت پدر و مادر می‌شود، مقابل فرزندان بروز پیدا کند. ابراز محبت مانند روبوسی و دست دادن خوب و پسندیده است، اما نباید پا را فراتر گذاشت، زیرا بچه‌ها بسیار کنجکاوی کرده و همین رفتارهای پدر و مادر را با همسالان خود شبیه‌سازی کرده و اگر لذت ببرند این شروع انحراف است.

حجت الاسلام تراشیون به حریم خصوصی پدر و مادر اشاره کرد و گفت: در قرآن آیه‌ای آمده که فرزندان در هنگام صبح،‌ عصرگاهان و شامگاهان بدون اجازه وارد اتاق پدر و مادر نشوند و والدین حتی در اتاق خواب خود باید مواظب حضور کودک باشند. نکته دیگر جداخوابی بچه‌ها است. کودک فقط 14 تا 15 ماه برای شیردهی میهمان اتاق پدر و مادر است، اما آن هم با رعایت مواردی در اتاق خواب والدین، زیرا نوزاد حتی در عالم خواب صداها را دریافت و در ضمیر ناخودآگاه ثبت می‌کند.

وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر در محیط خانواده نوع پوشش والدین است، گفت: مادر و پدر خیلی نباید راحت و در حالت نیمه عریان بدون رعایت حیا در خانه رفت و آمد کنند. امروز سن تشخیص برای دختران و پسران به پنج سالگی رسیده و باید مسائل نامحرم و پوشش در مقابل او از طرف دیگران و بستگان رعایت شود.

حجت الاسلام تراشیون گفت: متأسفانه والدین به علت ناآگاهی و برای فروکش کردن عصبانیت‌شان دست به تنبیه بدنی و داد و فریاد بر سر بچه می‌زنند که این دو حالت مازوخیزم و سادیسم جنسی را در بچه پدید می‌آورد .مازوخیزم همان حالت برده صفتی فرد است که مطیع هر امری می‌شود، تا آزار ببیند و سادیسم جنسی همان دگرآزاری است که با اذیت دیگران خود را ارضا کرده و لذت می‌برد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه توجه به دوستان ناباب از دیگر موضوعات صیانت در ویژگی جنسی کودکان است، گفت: برای دوستان خوب فرزندان خود سرمایه‌گذاری و وقت بگذارید و حتی والدین تشویق برای ادامه این دوستی‌ها و باعث استحکام این روابط باشند.

وی بیان کرد: اتاق خاص به بچه‌ها اختصاص ندهید و به آنها بگویید که اینجا تنها اتاق خواب شماست و سایرین هم برای کارهای دیگر در این اتاق سهیم هستند. هر آن چه حیات خلوت بشود، آسیب‌زا است؛ حمام و اتاق خواب برای فرزندان خصوصاً در سن نوجوانی 12 تا 13 سال که سن توجه به خود است، باید به دقت توسط والدین توجه شود .تنهایی کودک را در محیط خانه جدی بگیرید و بدانید این تنهایی زمینه را برای آسیب به خود و خانواده فراهم خواهد کرد.



برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com