کد خبر ۴۳۹۱۱ انتشار : ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۲

آبیاری فضای سبز شهر قم با آب خام جایگزین شود/ رفع بحران زیست محیطی وابسته به صرفه جویی آب

قم- ایرنا - رییس اداره محیط زیست طبیعی قم گفت: آبیاری فضای سبز شهر قم بایستی از منابع دیگری از جمله چاه ها و پساب ها جایگزین و از آب شرب استفاده نشود.

سید احمد شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به این که صرفه جویی در مصرف آب تنها وظیفه مردم نیست اظهار داشت: مسئولان مربوطه باید با راهکارهایی بتوانند از آب خام برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند چرا که آب قم از فاصله 300 کیلومتری و با هزینه سنگین تامین می شود، نباید اینگونه مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: در جلسه های مختلف بحث آبیاری فضای سبز شهر قم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است ولی هنوز در عمل، اجرایی نشده است و همچنان شاهد استفاده از آب شرب در فضای سبز شهری هستیم.
وی با بیان این که بزرگترین مصرف کننده آب در استان قم بخش کشاورزی است گفت: کشاورزی ما بهره وری بالا در منابع آبی ندارد و با هدر رفت آب، حدود 90 درصد از آب در این بخش صرف می شود.
وی گفت: در صورتی که آمایش کشاورزی با تغییر روش های آبیاری، توسعه گلخانه ها، تغییر الگوی کشت و کاشت گیاهان با نیاز آبی کم صورت بگیرد و منابع آبی مدیریت شود شاهد جهش اقتصادی در حوزه های مختلف خواهیم بود.
شفیعی با اشاره به این که صرفه جویی در حوزه کشاورزی نیازمند مدیریت و تامین منابع مالی است گفت: در این حوزه باید بانک ها با ارائه تسهیلات همکاری کنند تا بتوان روش های نوین را اجرایی کرد ضمن این که طرح های خوبی در بخش کشاورزی قم صورت گرفته است ولی متناسب با نیاز استان نیست.
وی خاطر نشان کرد: 40 هزار هکتار اراضی تولید ریزگرد در استان قم وجود دارد که اگر اقداماتی برای کنترل این اراضی صورت نگیرد این تعداد به 100 هکتار خواهد رسید از این رو برنامه هایی که ادارات انجام می دهند نسبت به سطح تولید ریزگرد کافی نیست و شاهد شرایط بحرانی هستیم.
وی با تاکید بر این که حوزه دریاچه نمک نیاز به منابع آب دارد گفت: اگر 10 درصد آب از بخش کشاورزی صرفه جویی شود و به این حوزه وارد شود شاهد کاهش ریزگرد و بحران زیست محیطی خواهیم شد.
رییس اداره محیط زیست طبیعی قم بیان داشت: وضعیت دریاچه نمک بحرانی است و در این خصوص جلسه های مختلف و همایش هایی برگزار شده است تا ضرورت این امر برای مسئولان استانی و کشوری بیان شود این در حالی است که در سال 94 ، حدود 154 میلی متر مکعب حق آبه زیست محیطی به استان قم توسط وزارت نیرو اختصاص یافت ولی بعد از گذشت 2 سال هیچ اقدامی اجرایی نشده است.
وی اضافه کرد: باید حق آب زیست محیطی استان قم تامین شود چرا که پیش روی شوری آب، خشک شدن تالاب ها، تولید ریزگردها به استان قم و استان های مجاور تهدید جدی برای زیست محیطی و اکوتوریسم است.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com