کد خبر ۴۳۹۳۱ انتشار : ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
در جلسه بنیاد قم پژوهی مطرح شد؛

استفاده محققین از گنجینه‌های ناشناخته آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)

قم - استفاده بیشتر محققین و نویسندگان از گنجینه‌های ناشناخته آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) در جلسه بنیاد قم پژوهی مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر، مؤلف کتاب کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) قم در جلسه بنیاد قم پژوهی که با موضع بررسی این کتاب تازه انتشار یافته، برگزار شد، گفت: یکی از افتخارات آقای رهبریان این است که کارش را با اسناد و متون آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز کرد و ایشان با این کار نشان داد که تنها کسی است در کشور که می‌تواند وارد مرحله سیاق سه شود و رساله‌اش را آغاز کند و این برای شهر قم افتخاری دیگر خواهد بود.

محسن روستایی با اشاره به محاسن این کتاب گفت: علم سند شناسی علمی است که شما را به اسنادی که در زمینه اجتماعی، اقتصادی، تجاری و... وجود دارد، مسلح می‌کند. این کار یک تابلو و سفره بزرگی است که فقط با نگاه سند شناسی می‌شود آن را تبیین کرد.

این استاد دانشگاه و پژوهش گر برتر کشور افزود: وقتی این کار تبیین و بازیابی شد آن وقت جمعیت شناسان، جامعه شناسان، حِرف شناسان، مورخین، اقتصاد دانان و... به خوبی می‌توانند از آن استفاده کنند و فصل جدیدی را برای این پژوهشگران ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به نحوه اداره آستانه مقدسه در آن زمان گفت: در زمانی سیستم اداری آستانه مقدس حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) پیشرفته‌تر از دیوان سالاری‌ها بوده و آن قدر خوب اداره می‌شده که حتی یک ریال در حساب خرج و دخل لحاظ شده و حساب و کتاب آن به درستی و دقیقی صورت می‌گرفته است.

 وی افزود این کار یک سفره بزرگی است که می‌تواند همه مورخان و ادبا را دور خود جمع کند با این کار مخاطبین قم شناسی دور آن جمع شوند وبعداز آن اطلاعاتی در آورند که ما نمی‌توانیم به آن بپردازیم چون ما مورخ و ادیب نیستیم.

روستایی با اشاره به اینکه این کتاب چون جزشناسی کرده یعنی اتفاق بدون دخل و تصرف منعکس شده، گفت: این سند ارزشمندی است، زیرا از نظر قم شناسی، قومیت شناسی، بافت اجتماعی، اصطلاح شناسی کمک بزرگی به قم پژوهان وپژوهشگران است و همچنینی نیز درگستره زبان شناختی، به استان قم، استان‌های هم جوار و مرکز ایران در زمینه‌های مختلف به ویژه بافت شهری کمک بزرگی کرده است.

وی گفت: این کتاب می‌تواند یک آموزش سیاق شناسی و سند شناسی برای علاقمندان و اهل فن این حوزه باشد. چون کار سند پژوه این است که اسناد را بدون تغییر می‌خواند و نظری از خود اعمال نمی‌کند لذا این کتاب یک سند تاریخی و ملی است چون کتابچه نویسی یک آدابی داشته که به طور کامل در این کتاب آمده است در این کتاب آداب کتابچه نویسی را می‌بینید بنابراین این سندی است که آداب کتابچه نوسی را به خوبی آورده است، کتابچه در علم سیاق یعنی گزارش نویسی مالی که این کار قابلیت داشته تا کسانی که در قم شناسی، تاریخ و... آستانه مقدسه کار می‌کنند از آن استفاده کنند.

در این کتاب گزارش نویسی آستانه حضرت معصومه از سال ۱۴۰۴ قمری و همچنینی اسناد ضمیمه از اواخر صفویه تا ۱۳۳۴ قمری آورده شده که مرجع خوبی برای پژوهشگران است.

مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، هم در این جلسه گفت: مجموعه آستانه ظرفیت بزرگی برای فرهیختگان، طلاب و دانشجویان است تا از آن استفاده نمایند.

حجت الاسلام محمدی افزود: لازم است در زمینه‌های تاریخ قم، تاریخ حرم، احیای کتابهای خطی و... متخصصان و پژوهشگران در مجموعه آستان مقدسه وارد شوند و از گنجینه‌های ناشناخته آن استفاده نمایند و کارهایی را برای نسل جوان و محققین انجام دهند.

وی گفت: در آستانه مقدسه محققینی از خارج از کشو داریم که اخیراً خانمی از تونس برای تحقیقات پایان نامه‌اش که تاریخ تشیع بخصوص بناهای تاریخی قم بود از آنجا استفاده می‌کرد که موقع رفتن بسیار خوشحال بود.

 در ابتدای این جلسه حسین احمدی رهبریان مؤلف این کتاب هم در باره اسناد و کارهای انجام شده برای جمع آوری آن توضیحاتی ارئه دادند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com