کد خبر ۴۳۹۴۰ انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۸

حج بهترین کانال ارتباطی شیعه با مردم جهان است/حضور ما در حج لازم است

قم - ایرنا - رئیس پژوهشکده حج و زیارت با بیان این که حج بهترین کانال ارتباطی عمومی و دیپلماتیک شیعه با مردم جهان است، گفت: سعودی ها اطمینان و تعهدات لازم را برای تامین امنیت زائران و حفظ عزت و کرامت آنها ارائه کردند و باید از این فرصت استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه قم افزود: در طول سال های بعد از انقلاب اسلامی، ما هیچ گاه با عربستان سعودی رابطه خوبی نداشتیم ولی آنها کمتر مساله حج را با مسائل سیاسی مخلوط می کردند.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب مسئولان، نمایندگان و افراد زیادی از کشور ما به حج مشرف شدند، ولی کسی مفقود نشده و یا حرکت خاصی انجام ندادند ولی برخی مسائل ناشی از سوء مدیریت آنها می باشد.
علیزاده اظهار داشت: امسال در دیدارهایی که مقامات جمهوری اسلامی با مسئولان آل سعود در ارتباط با حج داشتند قراردادهایی نوشته شده مبنی بر این که عزت، امنیت و کرامت زائران ما باید به صورت کامل حفظ شود و کمتر کشوری چنین تعهدهایی را از آنها گرفته است.
رئیس پژوهشکده حج و زیارت خاطرنشان کرد: اگر احساس شود که ذره ای امنیت حجاج ما تامین نشود راه ها بسته خواهد شد، البته کاروان هایی که تاکنون اعزام شده، اعلام کردند از نظر ورود و استقرار و غیره تاکنون مشکلی نداشتند.
علیزاده با اشاره به تاخیر در صدور ویزای برخی نیروهای کنسولی کشورمان گفت: برای 10 تن از مسئولان نظام باید ویزای دیپلماتیک صادر شود و کنسولگری ما در آنجا مستقر باشد تا حج برقرار شود ولی سعودی ها می گویند چون این 10 تن، افراد عادی نیستند زمان صدور ویزای آنها طول می شود.
وی با بیان این که حضور ما در حج لازم است، گفت: امروز مطالبات دنیا نسبت به ما زیاد شده است و تمام مردم دنیا می خواهند بدانند شیعه کیست که این همه تبلیغات از سوی استکبار و تکفیری ها علیه آن مطرح می شود.
علیزاده موسوی تصریح کرد: امروز مهمترین راه ارتباط عمومی ما با جهان حج است و این فرصت را نباید از دست بدهیم.
وی ادامه داد: بعد از برخی اتفاق ها مانند حادثه منا و بی صلاحیت های آل سعود، در ارتباط با حج دیدگاه های مختلفی مطرح شده است، عده ای می گویند به حج نرویم و برخی نیز با این ابراز دنبال پایین آوردن جایگاه دین و کعبه هستند و می گویند وقتی می توانند به فلان فقیر کمک کنید چرا به حج می روید.
علیزاده موسوی گفت: گروه سوم کسانی هستند که ناخودگاه به دلیل حجم بالای تبلیغات وارد این بازی شدند و از اصل ماجرا خبر ندارند.
وی ادامه داد: چه کسی گفته که اگر حج زیر یوغ وهابیت و آل سعود بود نباید مشرف شویم؟ اگر اینگونه بود هیچ کدام از ائمه ما نباید به حج می رفتند.
علیزاده موسوی افزود: وهابیت و آل سعود بسیار تمایل دارند که به ما به حج نرویم، هزینه ای که ما در حج پرداخت می کنیم در برابر 200 میلیارد دلار درآمد نفتی عربستان سعودی، ناچیز است، اما مهم این که 80 هزار ایرانی در میان 72 ملت حضور دارند.
وی افزود: حضور شیعه در شرایط کنونی برای رفع برخی شبهات علیه ارزش های دینی در عربستان سعودی بسیار تاثیرگذار است.
7401 / 1175 خبرنگار: بهمن اطمینان ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com