کد خبر ۴۳۹۵۴ انتشار : ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۴

مؤسسه اولوالالباب، مجموعه‌ای که نگاه علم محور به قرآن را ترویج می‌دهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مجموعه‌ اولوالالباب به عنوان یکی از اقدامات شاخص حجت‌الاسلام رضایی در مدت 8 سال فعالیت فرهنگی در خراسان‌جنوبی قصد دارد نگاه علم‌محورانه به قرآن را در حوزه‌های طب، نجوم، حقوق و....گسترش دهد و تاکنون توفیقات زیادی داشته است.

یکی از اقدامات شاخص حجت‌الاسلام رضایی در مدت هشت سال فعالیت فرهنگی و پژوهشی در خراسان‌جنوبی در کسوت امامت جمعه مرکز استان راه‌اندازی مؤسسه اولوالالباب بود.

مجموعه‌ای که قصد دارد نگاه علم‌محورانه به قرآن را در حوزه‌های طب، نجوم، حقوق و....گسترش دهد و تاکنون توفیقات زیادی داشته است.

حجت‌الاسلام علیرضا حسینی امام جمعه درمیان که در جریان فعالیت‌های این مجموعه و چگونگی شکل‌گیری آن بوده است در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی در این زمینه گفت: برای تبیین مسیری که مؤسسه اولوالالباب طی کرد تا به جایگاه فعلی رسید باید اشاره‌ای به دغدغه‌های مؤسس این مجموعه قبل از انتصاب به امامت جمعه داشته باشم.

وی اظهار کرد: زمانی که در قم مشغول تحصیل بودیم تعدادی از طلاب جوان انتقاداتی به شرایط استان و حوزه و.. داشتند که گاه به سبب جوان بودنشان این دغدغه‌ها توسط بزرگان جدی گرفته نمی‌شد.

امام جمعه درمیان بیان کرد: اما یکی از کسانی که با روی باز و گشاده پذیرای طلاب جوان شد حجت‌الاسلام رضایی بود و همین موضوع باعث ارتباط بیشتر طلاب جوان با ایشان گردید.

دغدغه های مؤسس اولوالالباب قبل از انتصاب به امامت جمعه

حسینی ادامه دادایشان در دیدارهای خود به طلاب جوان توصیه می‌کردند که انرژی و توان خود را بر روی قرآن بگذارید چرا که آن‌گونه که شایسته است تاکنون قرآن در حوزه‌ها مورد توجه قرار نگرفته و اشاره کردند که من نیز مؤسسه قرآنی به نام اولوالالباب را به ثبت رسانده‌ام که می‌توان دایره فعالیت‌های آن را گسترش داد.

وی افزود: روزی به من گفتند که یک ملک شخصی در تهران دارم که به شما وکالت می‌دهم آن را به فروش برسانید و مؤسسه را راه بیندازید.

امام جمعه درمیان گفت: اما بعد از مدت زمان کوتاهی بحث انتصاب ایشان به امامت جمعه بیرجند مطرح شد و قول و قرار ما تحت الشعاع این موضوع قرار گرفت ولی با توجه به شناختی که از روحیه ایشان داشتم می‌دانستم موضوع مؤسسه را پیگیری خواهند کرد.

حسینی ادامه داد: در نهایت نیز این قضیه را تحقق بخشیدند و از مسکن و شهرسازی درخواست کردند برای جانمایی مؤسسه زمینی با کاربری مذهبی و فرهنگی در اختیارشان قرار دهند و برای شعب مشهد و در قم نیز ساختمان مورد نیاز تهیه شده است.

پاسخ به برخی شبهات در زمینه فعالیت‌های مؤسسه اولوالالباب

وی افزود: با توجه به کارهای عمرانی بزرگی که برای این مؤسسه انجام شد، سوالاتی در زمینه فعالیت‌های مؤسسه در اذهان به وجود آمد.

امام جمعه درمیان گفت: به عنوان مثال پس از وقف مؤسسه این سوال مطرح شد که چرا با وجود اینکه مجموعه وقف شده اما در اختیار خود حجت‌الاسلام رضایی است، در حالی که بر اساس شرع و قانون مؤسس یک مجموعه پس از وقف می‌تواند متولی آن باشد و حق دارد که به دلایلی از جمله اهدافی که برای آن در نظر دارد این شرط را قید کند.

وی کمک خیرین و مساعدت مسئولان را از جمله محل‌های تامین هزینه های مؤسسه اولوالالباب عنوان و اظهار کرد: معمول است که وقتی طلبه ای که مردم وجوهات شرعی خود را به او می‌دهند و وی آن را تحویل دفاتر مراجع تقلید می‌دهد.مراجع تقلید حدود یک سوم آن را به خود طلبه می‌دهند که در صورت نیازمند بودن برای مصارف شخصی و یا سایر امور عام‌المنفعه هزینه کند.

حسینی افزود: مؤسس مجموعه اولوالالباب در کنار کمک به حوزه و پرداخت شهریه به طلاب و... بخشی از این اجازه را صرف مؤسسه اولوالالباب کرده که با محوریت قرآن و علم فعالیت می‌کند و افزون بر این باید گفت که ایشان از تمامی مراجع اجازه کتبی اخذ وجوه شرعی دارند.

ثمرات فعالیت‌های مؤسسه اولوالالباب

امام جمعه درمیان بیان کرد: تالیف کتبی چون سبک زندگی از منظر امام سجاد(ع)، تالیف کتاب طب اسلامی و ضبط ٨٠٠برنامه قرآنی از جمله ثمرات پژوهش‌های مجموعه اولوالالباب بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه پژوهش‌های این مجموعه با نگاه علم محورانه به قرآن انجام می‌شود؛ ادامه داد: در حال حاضر این موضوع در حال بررسی است که این مؤسسه آموزشی و پژوهشی کار خود را ادامه دهد یا همچنان پژوهش محور ادامه مسیر دهد.

امام جمعه درمیان با اشاره به عزیمت حجت‌الاسلام رضایی به تهران یادآور شد: این مؤسسه در مشهد و قم نیز شعبه دارد که زیر نظر ایشان فعالیت می‌کند اما هنوز برای شعبه بیرجند مدیری مشخص نشده است که درباره آن نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com