کد خبر ۴۴۰۹۷ انتشار : ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۹
رئیس موسسه فقهی و موضوع‌شناسی حوزه علمیه قم:

مباحث علمی و فقهی محیط زیست در حوزه‌های علمیه آموزش داده شود

قم - رئیس موسسه فقهی و موضوع‌شناسی حوزه علمیه قم گفت: باید بابی در حوزه‌های علمیه برای آموزش مباحث علمی و فقهی محیط زیست گشوده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حسین فلاح‌زاده در همایش تجلیل از محیط بانان نمونه کشوری که عصر دوشنبه با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در سالن شهید مطهری ساختمان اداری آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه اهمیت محیط زیست در آموزه‌های دینی تأکید شده است، اظهار کرد: این موضوع هنوز بسیار مورد غفلت است و مردم به این گهواره طبیعی انسان بی‌توجه هستند.

رئیس موسسه فقهی و موضوع‌شناسی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دنیا مزرعه آخرت است، افزود: هر چیزی در آخرت به دست انسان می‌رسد حاصل‌ همان چیزی است که در دنیا کاشته است و درخت بهشت و آتش جهنم را انسان خود در این دنیا ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه کاری سازمان محیط زیست به محیط زیست طبیعی باز می‌گردد، تصریح کرد: مردم باید علاوه براین محیط زیست طبیعی به محیط زیست اجتماعی نیز بی‌تفاوت نباشند.

حجت الاسلام فلاح‌زاده با بیان اینکه در دین اسلام برنامه امر به معروف و نهی از منکر نسبت به محیط زیست اجتماعی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، تصریح کرد: در قانون اساسی ما به این مبنا توجه شده است و در تعریف محیط زیست در قانون داخلی ما آورده شده است که همه موجودات زیست کننده در آن را شامل می‌شود.

رئیس موسسه فقهی و موضوع‌شناسی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در حوزه‌های علمیه باید بابی برای آموزش مباحث علمی و فقهی محیط زیست گشوده شود، افزود: ضرر رساندن به محیط زیست نه تنها خیانت به نسل امروز بلکه خیانت به نسل‌های آینده نیز خواهد بود و حفظ محیط زیست در کنار اینکه وظیفه اختصاصی سازمان محیط زیست است به عنوان وظیفه عمومی هر فرد مطرح می‌شود.

دین اسلام همه افراد جامعه را نسبت به محیط خود حساس کرده است

وی با اشاره به اینکه دین اسلام همه افراد جامعه را نسبت به محیط خود حساس کرده است، تأکید کرد: همه افراد اگر نسبت به محیط زیست خود نیز احساس مسئولیت کنند و تخلف از آن را حرام بدانند در راستای آن تلاش خواهند کنند.

حجت الاسلام فلاح‌زاده به تأکیدات دین اسلام به نظافت و طهارت اشاره کرد و افزود: طهارت فوق معنای نظافت است و سراسر محیط زندگی و بناهایی که در آن زندگی می‌کنیم باید علاوه بر نظافت طاهر باشد.

رئیس موسسه فقهی و موضوع‌شناسی حوزه علمیه قم با تأکید بر عنایت دین اسلام به خاک و آب، بیان کرد: این دو علاوه بر اینکه پاک است بلکه پاک کننده نیز هست و آیات و روایات بسیار در دین اسلام نسبت به آلوده کردن آب و خاک نفی کرده است.

وی با تأکید بر دستورالعمل‌های اسلام نسبت به درختکاری، بیان کرد: اصل کاشت درخت مستحب و قطع درخت مکروه است و اگر کسی درختی قطع کند باید در ازای آن درختی بکارد و این دستورها از اهمیت حفظ محیط زیست و درخت در دین اسلام خبر می‌دهد.

کاشت درخت باقیات صالحات است

حجت الاسلام فلاح‌زاده کاشت درخت را باقیات صالحات خواند و گفت: کاشت درخت در دین اسلام در روایاتی در کنار اقدامات عبادی بسیار مهمی مانند ساخت مسجد و رواج علم و به ارث گذاشتن قرآن آمده است و این نشان از اهمیت این کار دارد.

رئیس موسسه فقهی و موضوع‌شناسی حوزه علمیه قم کشاورزی در اسلام را بهترین کار تولیدی خواند و گفت: کشاورزی آب را آلوده نمی‌کند، زمین را تخریب نمی‌کند، هوا را با کاشت خود تسفیه می‌کند، کشاورزان معلولا در کنار کشت خود دامداری دارند و با کاشت خود تغذیه حیوانات و البته انسان‌ها را تامین می‌کند و با همه این امور می‌توانیم کشاورزان را هم جز محیط بانان بدانیم.

وی ادامه داد: عده‌ای در مرزها با دشمن می‌جنگند، عده‌ای در کشور با دشمنان امنیت اجتماعی مردم می‌جنگند و عده‌ای هم از محیط حفاظت می‌کنند و اقداماتشان به حدی ارزشمند است که کسی که در این راه جان خود را از دست بدهد مقام شهید را دارد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com