کد خبر ۴۴۱۰۱ انتشار : ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۵
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

سومین طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی در قم برگزار می‌شود

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از برگزاری سومین طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 350 دانشجوی نخبه علوم انسانی کشور در قم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد واعظی عصر امروز در نشست رسانه‌ای سومین طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی در قم با اشاره به اینکه دفتر تبلیغات اسلامی در سال‌های اخیر طرح تحولی رقم زد اظهار داشت: در این راستا فعالیت‌های دفتر تبلیغات به سمت کمک به حل مسائل خاص در جریان خواهد بود که مسائل فرهنگی اجتماعی به‌عنوان اولویت‌ها مشخص شد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: تحکیم نظام خانواده، مقابله با فرق انحرافی، علوم انسانی اسلامی و.... از جمله موضوعاتی است که بر اساس ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها این مسائل خاص با تشکیل میز تخصصی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزوی در میزهای تخصصی در موضوعات مختلف گردهمایی داشتند عنوان کرد: درنهایت بسته جامع اقدامات برای حل محورهای موردبررسی در میزهای تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی تدوین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی اسلامی به‌عنوان  یکی از موارد مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در میزهای تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی موردتوجه قرار گرفت گفت: موضوع علوم انسانی اسلامی ملی و داخلی نیست بلکه جریانی در سطح جهان اسلام این موضوع را تحت عناوین مختلف مورد توجه دارد، چراکه جهان اسلام نیازمند تولید علوم انسانی اسلامی است.

واعظی با اشاره به دلایل اهمیت علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: نقش علوم انسانی در تمدن‌سازی و نهادسازی‌های برآمده از آن‌ یکی از علل اهمیت علوم انسانی است.

به گفته وی، جهان غرب متناسب با پرسش‌هایی که با آن مواجه بود و متناسب با مبانی ارزشی و بافت فرهنگی تلاش کرد تا پرسش‌ها را در قالب رشته‌های مختلف علوم انسانی پاسخ دهد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: غرب در سطوح مختلف با بهره‌گیری از علوم انسانی به مسائل خود پاسخ داده و متعاقب آن نهادسازی متناسب با پاسخ‌ها ایجاد کرده است. در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و.... محصول تولیدات علمی در رشته‌های علوم انسانی غرب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اگر دنبال مدنیت مناسب با ارزش‌های اسلامی هستیم باید مسائل خودمان را خودمان حل کنیم و نمی‌توانیم از نسخه‌های دیگران که براساس باورها و ارزش‌های غربی است تقلید کرده و در جامعه خود پیاده کنیم.

وی بابیان اینکه عالمان علوم اسلامی برای مسائل بومی مسلمانان پاسخ‌های درخور و متناسب بیابند اظهار داشت: در بسته جامع اقدامات دفتر تبلیغات برای کمک به رشد علوم انسانی اسلامی یکی از اقدامات طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی است که مخاطبان دانشجویان نخبه علوم انسانی هستند.

واعظی با تأکید بر اینکه باور داریم تا چرخ‌دنده‌های تولید علم حرکت نکند اتفاق مبارکی که تشکیل و شکوفایی علوم انسانی اسلامی است رخ نمی‌دهد گفت: باید بدنه علمی کشور تولید علم داشته باشد تا به هدف غایی دست پیدا کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و حوزه ارکان اصلی در مسیر طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی برشمرد و ادامه داد: طرح کنونی برای دانشجویان است که در این راستا نفرات 1تا 3000 علوم انسانی از سازمان سنجش فراخوان شده و پس از مصاحبه تعدادی برای این همایش دعوت به‌عمل‌آمده است. همچنین نفرات برتر 16دانشگاه کشور به این طرح دعوت‌شده‌اند.

فاز مقدماتی و تکمیلی برای سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی تعریف‌شده است تصریح کرد: این طرح با حضور 390 نفر از 13 تا 27 مردادماه دو هفته برنامه فشرده در قم برگزار می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تداوم ارتباط علمی با دانشجویان مدعو طی سال‌های آتی را ازجمله اقدامات این طرح برشمرد و عنوان کرد: پس از گذراندن دوره فشرده مقدماتی د طول سال دوره تکمیلی ارتباطات علمی ادامه خواهد داشت.

وی هدف از برگزاری دوره‌ها را گفتمان سازی اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم انسانی اسلامی در سطح دانشگاه‌های کشور عنوان کرد و گفت: دانشجویان به حقایق علوم انسانی غربی پی ببرند و نقاط ضعف و قوت آن را بشناسند، این دوره کمک می‌کند دانشجو اهمیت مسئله علوم انسانی اسلامی را تشخیص دهد.

واعظی بابیان اینکه تنوع حضور اساتید از مشرب‌های مختلف در زمینه علوم انسانی  در این دوره‌ها موردتوجه بوده است گفت: تلاش شده فضای گفت‌وگو درباره علوم انسانی برای دانشجو باز باشد تا بتواند نقادانه این مسئله را دنبال کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تربیت نیروی انسانی متعهد و معتقد به علوم انسانی در جهت تولید علوم انسانی اسلامی را از دیگر اهداف برگزاری طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی برشمرد و ادامه داد: تلاش براین است که دانشجو بتواند خلأهای موجود در علوم انسانی و اسلامی را پر کند و پاسخ موردنیاز به سؤال‌های موجود را داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: سومین هدف از برگزاری این طرح این است که برای آینده علمی کشور هیئت‌علمی تربیت شود که خودش متعهد و معتقد به علوم انسانی اسلامی است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com