کد خبر ۴۴۳۳۲ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

جایزه ادبی برای داستان‌نویسان ناشنوا

جایزه داستان جمعه ویژه داستان‌نویسان ناشنوا با عنوان «صدای سکوت» با اعلام فراخوانی آغاز به کار کرد.

زهره عارفی مسئول گروه داستان جمعه در این‌باره به ایسنا گفت: این طرح کلی و برای داستان‌نویسی معلولان، اعم از ناشنوا، نابینا و معلول جسمی است.

او افزود: برای سال اول این جایزه جامعه ناشنوایان را انتخاب کرده‌ایم. به این منظور جشنواره‌ای با نام «صدای سکوت» در گروه داستان جمعه قم تصویب کردیم تا در سال جاری برگزار شود. برای این‌که جشنواره در پایان خود بازخورد خوب و بازده مناسبی داشته باشد ابتدا کارگاه‌های داستان‌نویسی برای این عزیزان در قم برگزار شد. اما با استقبال دیگر ناشنوایان در استان‌های دیگر، کارگاه‌های هفتگی در تهران نیز با مساعدت توانبخشی بهزیستی تشکیل شد.

این نویسنده ادامه داد: از آن‌جایی که لازمه  برگزاری چنین جشنواره‌ای آموزش به این عزیزان است. لازم بود شخص مدرس زبان اشاره بلد باشد و یا نحوه برقرار کردن ارتباط با آن‌ها را بلد باشد. بنابراین خودم را موظف کردم زبان اشاره یاد بگیرم.

او گفت: دبیر این جلسات معصومه میرابوطالبی هم زبان اشاره بلد است و از این جهت تنها کسانی هستیم که در حال حاضر برای این عزیزان تدریس می‌کنیم.

عارفی اضافه کرد: از طرفی استان‌های دورتر از مرکز نیز از این طرح استقبال کردند و چون امکان حضور هفتگی در این استان‌ها را نداشتیم، کارگاه را به صورت ورکشاپ‌های یک‌روزه و دوروزه در آن استان‌ها برگزار می‌کنیم. در استاهایی چون فارس، یزد، خراسان و اصفهان با تقاضای ناشنوایان چنین ورکشاپ‌هایی برگزار شده است. در آینده نزدیک هم تعداد بیشتری از استان‌ها تحت پوشش خواهند آمد.

مسئول این جایزه گفت: در این راستا مدیر و هیئت مدیره مجمع ناشران قم، معاونت توانبخشی کشور و گروه کریمه اهل بیت با ما همکاری داشته‌اند. البته نهادهای ادبی چون خانه کتاب و بنیاد ادبیات داستانی هم قول‌هایی داده‌اند که امیدوارم با حضور و مساعدت همه گروه‌ها بتوانیم این طرح را به بهترین نحو اجرا کنیم. این جشنواره و کارگاه‌های داستان‌نویسی ویژه داستان‌نویسان ناشنوا برای اولین بار در ایران برگزار شده و تا جایی که بررسی کرده‌ایم و با ناشنوایان خارج از ایران ارتباط گرفتیم، هنوز اطلاعی از این‌که آیا چنین طرح های ادبی در خارج از ایران برگزار شده باشد، به دست نیاورده‌ایم.

او همچنین اظهار کرد: این افراد از نظر خواندن و نوشتن مشکلات زیادی دارند و به نظر من می‌رسد این نقیصه را می‌توان از طریق داستان رفع کرد. چنان که دوستانی که در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند، داستان‌های اولی‌شان با داستان‌های بعدی‌شان تغییر محسوسی دارد. الان در خیلی از کشورهای مترقی برخی از مشکلات را با داستان‌درمانی برطرف می‌کنند. این نوع اقبال به داستان‌نویسی از طرف ناشنوایان نیز می‌تواند هم به جهت روانی به آن‌ها کمک کند و هم به جهت کیفیت‌بخشی به خواندن و نوشتن آن‌ها و کشف استعداد داستان‌نویسی باعث شود این عزیزان ما را با دنیای خودشان آشنا کنند و از طریق داستان مشکلات دنیای خودشان را به گوش ما برسانند.

عارفی گفت: علاوه  بر این‌که این قشر خیلی کم دیده شده‌اند و ارتباطشان با دنیای شنواها روز به روز کمتر شده است. شاید این کار باعث شود هم مسئولان به آن‌ها توجه بیشتری بکنند و هم خودشان با دنیای اطرافشان بهتر و بیشتر ارتباط برقرار کنند و خودشان را هم از این طریق بهتر بشناسند و استعدادهایشان را شکوفا کنند.

در متن این فراخوان آمده است: جشنواره «صدای سکوت» با هدف کیفیت‌بخشی به نویسندگی و داستان‌نویسی ناشنوایان برگزار می‌شود.

۱. شرکت برای عموم ناشنوایان نوجوان و بزرگسال آزاد است.

۲.هر شرکت‌کننده می‌تواند سه اثر داستانی به این جشنواره ارسال کند.

۳.آثار شرکت‌کنندگان عودت داده نخواهد شد.

۴.آثار ارسالی نباید پیشتر منتشر شده باشند.

۵. داستان‌نویس باید اثر خود را همراه با مشخصات کامل(نام و نام خانوادگی، نام داستان، شماره تماس و آدرس محل سکونت) که در پایین داستان نوشته می‌شود، به ایمیل دبیرخانه جشنواره داستان جمعه jomehstory@gmail.com و یا به آدرس دبیرخانه جشنواره: قم. بلوار بسیج، کوچه ۳۹. پ ۱۶ ارسال کند.

موضوع جشنواره

موضوع جشنواره آزاد است.

-  تنها قالب قابل پذیرش در جشنواره، داستان کوتاه ویژه رده سنی بزرگسال است.

*داوران جشنواره

- ابوتراب خسروی(داستان‌نویس و دبیر مدارس استثنایی)

- علی‌اصغر عزتی پاک(داستان‌نویس) 

- کامران رحیمی(داستان‌نویس ناشنوا)

* آخرین مهلت برای ارسال آثار ۳۱ مردادماه است.

*زمان اختتامیه جشنواره متعاقبا اعلام خواهد شد.

* داستان‌نویسان می‌توانند برای ارتقای کیفی آثارشان در کارگاه‌هایی که به این منظور در قم و تهران و برخی استان‌های دیگر برگزار می‌شود، شرکت کنند. علاقه‌مندان برای هماهنگی بیشتر می‌توانند با  @zohreharefi  و یا ۰۹۳۶۷۸۱۸۱۴۹ در ارتباط باشند.

 انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com