کد خبر ۴۴۳۸۵ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۸
گزارش دانا از پروژه های عمرانی قرارگاه خاتم الانبیاء در تهران؛

از ساخت بهترین پل جهان تا احداث خطوط مترو با بهترین متد روز جهان/ حضور جهادی و بدون چشم داشت قرارگاه خاتم در پروژه های عمرانی کشور

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بسیاری از پروژه های عمرانی شهر تهران را با بهترین متد و متریال روز جهان احداث و به بهره برداری رسانده است که اغلب مردم از پروزه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و کار هایی که انجام شده اطلاعی ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در طول این سالهای متمادی پروزه های فراوانی را در کشور احداث و به بهره برداری رسانده است ؛ گاهی بی توجه از سازه هایی در شهر عبور می کنیم و اطلاعی نداریم که این سازه های عمرانی از سوی چه نهادی ساخته و به بهره برداری رسیده است.

 

 امروز در جای جای کشور ایران جهادگران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در حال اجرای پروژه هایی جهت رفاه و اسایش مردم هستند؛ در بیابان هایی با گرمای بالای 55 درجه یا در مناطق صعب العبور در حال ساخت سازه ها و جاده هایی هستند که کمتر شرکت یا پیمانکاری به دلیل سختی هایی که در این مناطق وجود دارد حاضر به اجرای چنین پروژه های می شود.

 

همانطور که اطلاع دارید قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در مقایسه با سایر پیمانکاران رقم قرارداد پایین تری را به خود اختصاص می دهد؛ در پروژه هایی که به دلیل سختی کار و شرایط منطقه و آب و هوایی شرکت های پیمانکار رقم قرارداد را بالا می برند و یا اینکه به دلیل مشکلاتی که از انها یاد شد حاضر به عقد قرارداد برای اجرای پروژه نمی شوند قرارگاه خاتم به دلیل رسالتی که در آبادانی کشور دارد با درخواست دولت وارد پروزه های می شود.

 

به عنوان مثال در منطقه سیستان و بلوچستان به دلیل ناامن بودن برخی از نقاط این استان بسیاری از شرکت های پیمانکار حاضر به عقد قرارداد برای انتقال خطوط گاز از عسلویه به استان نشدند ؛ در این میان قرارگاه خاتم به این پروژه ورود پیدا کرده و طرح را با بهترین کیفیت تحویل سیستانی ها داد.

 

اما مردم تهران نیز از خدمات عمرانی و رفاهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بی بهره نبوده اند و در طول این مدت 70 پروزه عمرانی و رفاهی از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) برای شهروند تهرانی احداث و به بهره برداری رسیده است؛ بخشی از این پروژه ها که روزانه شاید با بعضی از آنها سرو کار داشته باشیم عبارتند از : تونل نیایش، تونل حکیم(شهدای غزه)، بزرگراه شهید صدر، بزرگراه شهید همدانی، پل طبقاتی  صدر، پل جناح، پل سئول، پل طبیعت که روزانه بیش از هزاران نفر برای تفریح و گشت و گذار به این پل که نمایی زیبا از تهران به خود اختصاص داده است مراجعه می کنند.

 

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حوزه ریلی در تهران ، شیراز، اهواز، قم، تبریز ، مشهد حرف هایی برای گفتن دارد ؛ خطوط 7 و 8 مترو تهران از جمله خطوط مهم و حیاتی مترو تهران است که قرارگاه خاتم الانبیا (ص) این دو خط را در کم ترین زمان و با بهترین متریال و متدهای روز جهان و حتی بالاتر از آنها احداث و بهره برداری رسانده است.

 

مازیار حسینی معاون شهردار تهران طی سخنانی در مراسم افتتاح خط 7 مترو تهران که در خرداد ماه سال جاری افتتاح شد ضمن تشکر از  زحمات نیروهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به سرعت ساخت مترو توسط قرارگاه خاتم در کشور گفت: سرعت ساخت مترو در جهان 22 کیلومتر در سال است در حالی که قرارگاه سرعت ساخت مترو را به 35 کیلومتر در سال افزایش داده است.

 

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران نیز از دیگر پروزه های راه سازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) است که  به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور ترانزیتی شرق - غرب از منطقه آبیک در حاشیه آزادراه کرج - قزوین شروع شده و به آزادراه قم - گرمسار در منطقه چرم‌شهر ‌متصل می‌شود. کلنگ احداث این آزادراه در اواخر فصل بهار سال گذشته به زمین زده شد و مقرر شد در مدت زمان حدود چهار سال به اجرا برسد و طبق قرارداد، استهلاک سرمایه در مدت زمان حدود 20 سال از محل اخذ عوارض انجام خواهد شد. این پروژه آزادراهی که در چهار جبهه کاری فعال است، چندین تقاطع غیرهمسطح دارد و آزادراه‌های زنجان- قزوین، ساوه- تهران، قم- تهران، قم- گرمسار و مسیر ماهدشت- اشتهارد محور قدیم ساوه- تهران و سه خط‌ آهن را قطع می‌کند.

 

 از مزایای اجرای این آزادراه که بنا به گفته مسئولان وزارت راه، جزو بهترین آزادراه‌های کشور در کریدور ترانزیتی شرق به غرب خواهد بود، می‌توان به کاهش ترافیک ورودی و خروجی استان و کلانشهر تهران اشاره کرد؛ آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، سهم بسیاری در کاهش تعداد خودروهای ورودی به تهران، تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی در این کلانشهر و انتقال ترافیک استان‌‌های غربی و شمال غرب کشور به این آزادراه دارد.

 

** پل طبیعت

 

پل طبیعت تهران نیز یکی از بهترین سازه های شهر تهران است که جلوه ای دیگر به شهر بخشیده است؛ روزانه افراد بسیاری برای گذران اوقات فراغت پل و گشت وگذار از این پل استفاده می کنند. قرار گرفتن این پل در ارتفاع 40 متری از سطح زمین موجب شده است تا چشم انداز زیبایی از شهر تهران با قرار گرفتن در طبقات فوقانی این مشاهده شود.

پل طبیعت بر مبنای معیارهای نه‌گانه مدل تعالی پروژه، در بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی IPMA که در کشور پاناما برگزار شد پس از ارزیابی و قضاوت کارشناسان موفق به دریافت تندیس و نشان نقره دومین پروژه برتر دنیا در اندازه پروژه‌های بزرگ و متوسط شد.

پل طبیعت که دو سال از افتتاح آن می‌گذرد چه در روزهای ساخت و چه در نخستین روزهای بهره‌برداری تحسین و تمجید بسیاری از معماران مطرح را برانگیخت و پیش از این نیز به داوری 300 معمار نخبه از سراسر دنیا توانست به دلیل سازه و همچنین کاربری‌اش در بخش پل‌های عبوری جزء پنج سازه برتر جهان در سال 2015 قرار گیرد.

این پروژه تنها یک ماه پس از بهره‌برداری نیز حائز اهدای جایزه جهانی «خشت طلایی» با مشارکت مرکز اسکان سازمان ملل متحد شد.

قرارداد احداث این پل در مهرماه 1390 بین شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد، به‌عنوان کارفرما از یک طرف و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، به‌عنوان پیمانکار از طرف دیگر بسته شد و گروه تخصصی شهید رجایی به‌عنوان مجری پروژه، متولی اجرای قرارداد در مدت 36 ماه گردید و این پل در مهرماه سال 1393مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پل طبیعت که بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران محسوب می‌شود حدود 2 هزار تن وزن،270 متر طول و  بین 10 تا 60 متر عرض دارد و حداکثر ارتفاع آن از سطح زمین 34 متر است.

این پل دارای 3 طبقه است که طبقه اول آن 1450متر مساحت دارد و بیش­تر به ‌منظور حرکت و تردد شهروندان پیش‌بینی شده است. طبقه دوم پل نیز 2 هزار و 870 متر مساحت دارد و عمدتاً به فضایی برای ماندن شهروندان اختصاص یافته که انواع فضاهای تفریحی مانند نمایشگاه، کافی شاپ، گالری و رستوران‌های برای آن در نظر گرفته شده است. طبقه سوم نیز که روی پایه‌های آن قرار گرفته فضایی برای ماندن و استفاده از فضاهای طبیعت است.

از اهداف کلان ساخت پل طبیعت می‌توان به ایجاد ارتباط و احداث یک فضای تفریحی بین بوستان آب وآتش درضلع غربی وپارک طالقانی درضلع شرقی بزرگراه مدرس، ایجاد فضای مفرح وخاطره ­انگیز با احداث توقفگاه‌هایی درقسمت‌های مختلف پل (رستوران، کافی‌شاپ ومحل نشستن روی پل،بوفه و...) و ایجاد جاذبه گردشگری درمحل اراضی عباس‌آباد و جذب شهروندان به محل بوستان آب وآتش و پارک طالقانی اشاره کرد و این پروژه با در نظرگرفتن امکان استفاده وبهره‌برداری تمام شهروندان اعم ازمعلولان، نابینایان و... ساخته شده است.

 

 

** خط 7 مترو تهران

 

خط هفت مترو تهران به طول 27 کیلومتر با 22 ایستگاه از ایستگاه بسیج تا ایستگاه میدان صنعت توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ساخته و به بهره برداری رسیده است. این خط که عمیق‌ترین خط متروی تهران است از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی در جنوب شرقی تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی- غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه متروی میدان محمدیه، از ایستگاه بریانک به سمت شمال متمایل می‌شود و در ایستگاه نواب با خط دو و در ایستگاه توحید با خط چهار تقاطع خواهد داشت و سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه پیدا می‌کند و پس از عبور از کنار برج میلاد، وارد میدان صنعت در شهرک غرب گردیده و در انتها به میدان کتاب (نام‌های قدیمی: میدان فرحزادی، میدان بوستان) در سعادت آباد می‌رسد.

- اهداف پروژه

ارتباط ترافیکی شمال غرب تهران به جنوب شرق

جابجایی 45000 نفر مسافر در هر ساعت


 

- ویژه گی های پروژه

عمیق ترین خط مترو نسبت به خطوط دیگر

بیشترین تعداد ایستگاههای تبادلی و تقاطعی

طولانی ترین خط از لحاظ اجرا به صورت زیر زمینی

اولین خط مترو که در احداث آن از دو دستگاه حفاری تمام مکانیزه TBM-EPB استفاده می شود.

استفاده از دستگاه هیدروفرزBC 30 برای اولین بار در احداث ایستگاه های مترو

 

 

**خط 8 مترو تهران

طرح احداث متروی شاهد- پرند یا همان خط 8 بر اساس موافقت‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در حد فاصل ایستگاه شاهد، فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) و شهر پرند به طول 52 کیلومتر و به منظور تأمین دسترسی و اتصال به شبکه متروی تهران، نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، شهر واوان، فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) و شهر جدید پرند احداث شده است.

بر اساس هدف‌گذاری انجام شده فاز اول این پروژه حدفاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در اردیبهشت 1395 همزمان با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب به بهره‌برداری رسید و فاز دوم که حدفاصل ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) است روز گذشته افتتاح و به بهره برداری رسید.

خط 8 متروی تهران توسط گروه تخصصی سپاسد از زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) احداث شده است و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن احداث بزرگترین ایستگاه خاورمیانه (یعنی شهرآفتاب با مساحت بیش از ۲۵۰۰۰ مترمربع) و ایستگاه فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) به عنوان زیباترین ایستگاه است.

اهداف پروژه

 جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی تهران

جابجایی مسافرین فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)

 جابجایی مسافرین شهرهای جدید پرند،اسلام شهر،رباط کریم وروستاهای مسیر به تهران وبالعکس

 

ویژگی‌های پروژه

 یکی ازطولانی ترین خطوط مترو شهری در کشور.

 دارای بزرگترین ومهمترین ایستگاه¬های مترو کشور(نمایشگاه بین المللی تهران و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)

دارای بزرگترین پل مترو کشور به طول 700 متر

 

 

**پل طبقاتی صدر

پروژه صدر در صدر پروژه‌ها و پروژه‌ای بی‌نظیر از نظر مهندسی و طراحی و اجرا در کشور بوده که اجرای چنین پروژه عظیمی در مدت 2 سال  از اقدامات وِیژه قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در حوزه شهرسازی است؛ در حالت عادی طول زمان ساخت چنین پلی با این حجم از متریال حدود شش سال زمان می برد در حالی که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در مدت زمان کوتاه تری نسیت به استاندارد جهانی یعنی در دو سال این پل را احداث و به بهره برداری رساند.

پل طبقاتی صدر به عنوان نخستین پل تک‌پایه طبقاتی کشور به صورت طرح سازگار با محیط شهری است که برای اجرای آن 11 کیلومتر پل‌سازی از حد فاصل تقاطع بزرگراه‌های مدرس– صدر در شمال غرب تا تقاطع بزرگراه‌های بابایی– امام علی(ع) در شمال شرق تهران در مدت 26 ماه توسط گروه تخصصی شهید رجایی وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) انجام شده است.

تمامی مصالح ساختمانی به کار رفته در این پروژه از جمله سیمان، میلگرد و… در داخل کشور تامین شده است. درخصوص تجهیزات هوشمند ITS آن نیز بخشی که در داخل کشور قابل تهیه بود، تهیه و استفاده شده است و بخشی که باید از کشورهای خارجی وارد می‌شد از بهترین برندهای معتبر بین‌المللی تهیه شده است.پل صدر یکی از پل‌های مقاوم در برابر زلزله است زیرا طراحی پل صدر براساس زلزله صورت گرفته و پل در هنگام زلزله جابجا می‌شود و انعطاف داشته و این انعطاف از شکستن پل جلوگیری خواهد کرد.

شهردار تهران در بیان ارزیابی خود از عمر پروژه طبقاتی صدر گفت: این پروژه حتما بیش از یکصد سال عمر خواهد داشت و با نگهداری آن طول عمر پروژه بیشتر خواهد شد.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بسیاری از پروژه های عمرانی شهر تهران را با بهترین متد و متریال روز جهان احداث و به بهره برداری رسانده است که اغلب مردم از پروزه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و کار هایی که انجام شده اطلاعی ندارند؛ اگر بخواهیم برای معرفی پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به یک گزارش بسنده کنیم به جد می توان گفت که امکان پذیر نیست و برای معرفی این پروژه ها نیاز به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از های متععدی است که در ادامه و روز های آینده مجددا از پروژه هایی که توسط قرارگاه خاتم الانبیا به بهره برداری رسیده است سخن به میان می آوریم.    
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com