کد خبر ۴۴۴۴۱ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۲

دولت دیگر سالن سینما نمی سازد!

صبح امروز پنجشنبه ۱۹ مردادماه جمعی از اهالی رسانه به میزبانی سازمان سینمایی وزارت ارشاد از روند ساخت مجموعه سینمایی شهر آفتاب شیراز بازدید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه فرهنگ هان نیوز،صبح دیروز پنجشنبه ۱۹ مردادماه با میزبانی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور مدیرعامل مؤسسه سینماشهر و جمعی از اهالی رسانه، از روند ساخت مجموعه سینمایی شهر آفتاب شیراز بازدید شد. این مجموعه دارای ۸ سالن خواهد بود شامل یک سالن چند منظوره ۲۰۰ نفره، یک سالن ویژه کودک با ظرفیت ۲۵۰ نفر، یک سالن با ویژگی پخش تری دی، یک سالن وی آی پی و یک سالن بلک باکس ۱۰۰ نفره ویژه اجرای تئاتر.
همچنین این مجموعه دارای گالری و فروشگاه های محصولات هنری است.


طی این بازدید نشست رسانه ای مدیرعامل مؤسسه سینماشهر نیز برگزار شد.
در ابتدای این نشست جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی درباره اهمیت سالن سازی در سینمای ایران و نقش آن در ایجاد عدالت در اکران صحبت کرد. وی از محسن خباز به عنوان مدیر پروژه ساخت این مجموعه سینمایی نام برد.
مهدی رنجبر معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان فارس نیز در سخنانی گفت: راه اندازی این مجموعه به ارتقای سینما در شهر شیراز کمک شایانی خواهد کرد.
وی افزود: در سال ۹۴ با افتتاح سالن سینما فرهنگ جریان سینماسازی در شهر ما شروع شد و با ساخت پردیس گلستان به نیمه رسید و حال با این مجموعه به قله می رسد.


سپس مجید مسچی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر در توضیح ساخت پردیس های سینمایی در سراسر کشور گفت: ما دیگر ساخت سالن سینما توسط دولت نخواهیم داشت ولی نهضت سالن سازی توسط بخش خصوصی ادامه پیدا می کند.
وی افزود: ما همچنان در سراسر کشور نیاز به سالن های جدید داریم و به همین منظور در شهرهای بزرگ مانند اصفهان، شیراز، تبریز، تهران و رشت نهضت سالن سازی ادامه پیدا میکند.
مسچی تاکید کرد که سینماهای قدیمی کشور تاکنون یا بازسازی شده یا می شوند. به گفته وی، اولویت فعلی تبدیل سالن های قدیمی به سالن های جدید چند سالنه است.
وی با ارایه آماری از روند بازسازی سینماها در سطح کشور بیان کرد: تا پایان سال ۹۶ ما ۱۷ سالن را بازسازی می کنیم و در همین سال ۱۶ پروژه در دست اجرا داریم و ۹ پروژه هم آماده شروع عملیات است. سینما ایران شهر تهران ، چهارباغ اصفهان، سینما قدس تهران، سینما مرکزی تهران از سینماهایی هستند که بازسازی آنها تمام شده و تعداد سالن های آنها اضافه شده است همچنین صندلی های پردیس ملت تهران عوض شده است. تا ۳ هفته دیگر سینما فجر اسلامشهر ۵ سالنه می شود و بازسازی سینماهایی در تبریز، قم، بیجار، زرند و تهران نیز در دست انجام است.
مدیرعامل موسسه سینماشهر ادامه داد: فاز مطالعاتی چهار پروژه انجام شده که شامل سینما ساحل و قدس اصفهان و سینما آستارا و بهمن تهران است تا به زودی بازسازی آنها نیز شروع شود.


به گفته وی، در باغ کتاب تهران نیز ۸ سالن سینما ساخته شده که تا پایان سال به بهره برداری می رسد و پروژه پردیس مگاپارس نیز با ۸ سالن در سال ۹۶ به پایان می رسد. سینمای خلیج فارس دامغان، آرمیتاژ مشهد، پرشین مال تهران، البرز مال استان البرز، سپنتا در کرج، معین مال در تهران، اطلس مال در تهران، سیتی سنتر در قم، آرین در قم رز ما در تهران و …از سالن هایی بود که مسچی از آنها نام برد که در ساخته و بهره برداری می شوند.
مدیرعامل مؤسسه سینماشهر افزود: ما امسال از مرز ۵۰۰ سالن سینما در کشور می گذریم که هنوز با جمعیت و نیازهای مردم سازگار نیست ولی باید بدانیم روند ساخت و تجهیز و بازسازی سالن ها زمان‌بر است.
مسچی با اشاره به علاقه صاحبان سرمایه به ساخت سالن سینما در مراکز تجاری بیان کرد: چند سال پیش صاحبان سرمایه علاقه ای به تاسیس سینما در مجتمع های تجاری نداشتند ولی امروز به جایی رسیده ایم که آنها خودشان درخواست می دهند که در مجتمع های شان سالن سینما باشد و معتقدند سینما به بخش تجاری هم رونق می بخشد.
وی با اعلام اینکه ارتقای کیفیت تجهیزات سالن های سینما از سال گذشته شروع شده است، گفت: ارتقای سالن ها به ترتیب میزان مخاطب شروع شده و ما سال گذشته ۴۲ سالن را به سیستم «دی سینما» ارتقا دادیم و امسال هم در پنج ماهه اخیر تجهیزات ۳۳ سالن را ارتقا دادیم و تا پایان سال ۶۰ سالن دیگر نیز ارتقا پیدا می کند. همچنین ما مجتمع های فرهنگی در نهادهای مختلف را هم تجهیز می کنیم که سال قبل ۱۳ سالن و امسال تا امروز ۱۱ سالن در این بخش تجهیز شده است.
مدیرعامل مؤسسه سینماشهر اضافه کرد: در حال حاضر طرح ساخت سینما با ظرفیت کم در شهرهایی که سینما ندارند، اجرایی می شود که در این طرح زمین را شهرداری می دهد، بخشی از هزینه را ارشاد تامین می کند و بخش دیگر را کسی که بعدا سالن را در اختیار می گیرد، می دهد.
مسچی با اشاره به اینکه این طرح در سه تیپ سالن سینما اجرایی می شود، عنوان کرد: تیپ یک مربوط به ساخت یک سالن زیر ۱۰۰ نفر، تیپ ۲ ساخت ۲ سالن سینمای ۵۰ و ۱۰۰ نفره، تیپ سوم ساخت ۲ سالن در کنار فروشگاه یا رستوران است.
به گفته وی، استان فارس به عنوان منطقه پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده است.
مدیرعامل موسسه سینماشهر با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۹۰ سینمای فعال در کل کشور داریم، توضیح داد: تعداد سینماهای کشور نسبت به اسفند پارسال ۱۷ سینما بیشتر شده است. سالن های  سینما در کشور سال گذشته ۴۵۴ بوده که امسال ۲۹ سالن اضافه شده است. تعداد صندلی ها سال گذشته ۱۳۴ هزار و ۶۷۷ بوده که ۵ هزار و ۶۰۰ صندلی اضافه شده است. ما سال گذشته ۱۷۷ سالن با صدای دالبی داشتیم که امسال ۸ تا اضافه شده است.
مسچی همچنین اعلام کرد: ما ۴۱۵ سالن سینما با سیستم ای سینما و ۲۷ سالن با سیستم دی سینما در کشور داریم. همچنین ما ۶ سالن سه بعدی داریم که با افتتاح این سالن در شیراز، به رقم هفت می رسیم.
وی در بخش دیگر صحبت هایش تعداد سالن های سینما در کشور را اینگونه اعلام کرد: تهران با ۱۵۱ سالن اولین شهر سینمایی کشور است و بعد از آن مشهد و اصفهان با ۱۸ سالن قرار دارند و شهر شیراز با ۱۷ سالن در جایگاه سوم قرار دارد که با افتتاح این مجموعه، شیراز با ۲۴ سالن در جایگاه دوم می ایستد.
این مدیر سینمایی دولت در توضیح نقدی مبنی بر اینکه بسیاری از شهرهای کشور سینما ندارند، گفت: ما ۱ هزار و ۱۴۲ شهر در کشور داریم که اگر معیار ۵۰ هزار نفر جمعیت را در نظر بگیریم فقط ۱۶۰ شهر شامل می شود و اگر این معیار را ۲۰ هزار نفر قرار دهیم این رقم به ۷۰۰ شهر می رسد. این توضیح را دادم که بگویم برای شهرهای کم جمعیت نمی شود سینما ساخت ولی طرح سینما سیار را می توان به عنوان مسکن اجرایی کرد. همچنین ساخت سالن های کوچک هم یکی از راهکارها است زیرا این سالن ها ۲ ماهه ساخته می شوند. تجهیز سالن های مجتمع های فرهنگی نیز راهکار دیگر است.
کار ما بازسازی سینماهای قدیمی است و سینماهای جدید را در مناطق جدید می سازیم و اینگونه نبوده است که سینماها را خراب کنیممسچی  درباره اینکه روند تخریب و بازسازی سالن های سینما در شهر تهران به گونه ای است که سینماهای قدیمی که بخشی از خاطرات مردم و سینما را در خود دارند از بین رفته اند، تصریح کرد: کار ما بازسازی سینماهای قدیمی است و سینماهای جدید را در مناطق جدید می سازیم و اینگونه نبوده است که سینماها را خراب کنیم.
وی در واکنش به انتقاد به اینکه بسیاری از سالن های قدیمی شهر تهران به نام بازسازی و تجهیز خراب شده اند، گفت: ما مسئول خاطرات شهر تهران نیستیم. مگر وقتی در شهر تهران قدم می زنیم چیزی از خاطرات مان باقی مانده است!
رنجبر در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: ۹۰ درصد فضای سینمایی کشور دست حوزه هنری است و تا وقتی مالک نخواهد، نمی توان سالن ها را مرمت و تجهیز کرد. من هم مثل شما دلم برای خراب شدن سالن های سینمای قدیمی که خاطراتی از آن ها داریم، می سوزد. ما هم نمی توانیم از نوستالژی های مان بگذریم ولی وقتی می خواهیم دستی به سینماهای قدیمی بکشیم و کمک کنیم بخش خصوصی سینماهای حوزه هنری را بازسازی کند، مسئولان حوزه همراهی کافی نمی کنند.
پس از صحبت های معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان فارس، جلیل اکبری صحت و مجید مسچی در سخنانی تأکید کردند که گرچه حوزه هنری در زمینه اکران فیلم ها با سینمای ایران زاویه دارد ولی در حوزه مدیریتی و بحث سالن ها مشکلی وجود ندارد.
 
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com