کد خبر ۴۴۶۳۸ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۸
جانشین پلیس راه استان قم:

بیشتر تصادفات جاده ای قم به خاطر خواب آلودگی رانندگان است

سرهنگ مختار پناهی جانشین پلیس راه استان قم اظهار داشت: در فصل مسافرت قرار داریم و بیشتر تصادفات جاده ای در قم به خاطر خستگی و خواب آلودگی راننده است، البته در 4 ماه نخست امسال تقریبا 20 درصد کاهش تصادف داشتیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،  قم محور محواصلاتی 17 استان کشور است و سالانه بویژه در مناسبت های مذهبی، ایام خاص و تعطیلات نوروز پذیرای میلیون ها زائر و مسافر به شکل اقامتی و عبوری است، که شاید از این نظر در کشور ویژه و استثنائی باشد.

با شروع فصل تابستان و آغاز مسافرت ها تابستانی شاید یکی از اخباری که هر روز به شنیدن آن عادت کرده ایم تصادفات جاده ای بوده است، شهر قم هم به عنوان دومین شهر مذهبی کشور یکی از مسافر پذیرترین شهر های قم است که این روزها شاهد حضور مسافران و زائران زیادی است.

علاوه بر آن قم شاهراه مواصلاتی17  hستان کشور است که این دو ویژگی باعث شده هر روز شاهد اخبار تصادفات جاده ای در قم باشیم.

تصادفات جاده ای بیشتر در نزدیکی شهر قم و همچنین جاده های روستایی رخ می دهد، که مسئله دوم باعث سختی در امداد رسانی نیز می شود، همچنین این سوال به وجود می آید آیا علت این تصادفات جاده ای مشکلات فنی راه ها  است و تلفات به خاطر عدم سرعت در امداد رسانی است؟

در آخرین این حوادث که در هفته  گذشته رخ داد معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: در شاخص‌ترین تصادفات هفته گذشته در یک روز شاهد 19 مجروح و یک کشته در محورهای ساوه-سلفچگان، گرمسار، کهک، پل بعثت و اتوبان قم-کاشان بوده‌ایم.

همچنین در این زمینه سرهنگ مختار پناهی جانشین پلیس راه استان قم اظهار داشت: تصادفات جاده ای در استان قم  بیشتر به دلیل خواب آلودگی و عدم توجه به جلو توسط رانندگان رخ می دهد ، اما خوشبختانه  تصادفات در 4 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده.

پناهی تصریح کرد: الان هم در فصل مسافرت قرار داریم و بیشتر تصادفات جاده ای در قم به خاطر خستگی و خواب آلودگی رانندگان است، البته در 4 ماه نخست امسال تقریبا 20 درصد کاهش تصادف داشتیم.

جانشین پلیس راه استان قم در پاسخ به این سوال که آیا روشنایی جاده های روستایی و جاده های استان قم مناسب است؟ اظهار داشت:  روشنایی طبق قانون برای محل های خاصی در نظر گرفته شده است و نمی توان در همه محورهای فرعی و روستایی روشنایی در نظر گرفته شود،  اما محورهای مثل اتوبان قم و محور سلفچگان و محورهایی که حساس هستند روشنایی مناسب دارند.

همچنین وی در پاسخ به این سوال که در مورد ایمنی خود جاده ها از جمله جاده گرمسار مشکلی وجود ندارد؟ اظهار داشت: جاده گرمسار نسبت به ترددی که دارد از ایمنی و استانداردهای لازم برخوردار است و در این چهار ماه فقط دو نفر فوتی در جاده گرمسار داشتیم.

پناهی خاطر نشان کرد: طول جاده گرمسار یکنواخت و کویری است و بیشتر تصادفات نزدیک مقصد رخ می دهد که علت آن بیشتر خواب آلودگی رانندگان است.

جانشین پلیس راه استان قم در پاسخ به این سوال که چگونه می تواند به علت کویری بودن جاده گرمسار یکنواختی آن را جبران کرد؟ آیا ارگان و یا خدمات دهی خاصی باید در این جاده ایجاد شود؟ گفت: یکنواختی جاده گرمسار به دلیل کویری بودن جاده است و نمی توان گفت ارگانی خاصی می تواند این مشکل را برطرف کند.

پناهی با تاکید بر خدمات دهی مناسب اورژانس قم در جاده های استان اظهار داشت: خوشبختانه استان قم یکی از استان هایی است که از لحاظ خدمات دهی اورژانس جاده ای یکی از برترین ها در کشور است و  مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

همچنین در این زمینه مهدی فراهانی معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم اظهار داشت: استانداردهایی در شهر و جاده از طرف اورژانس کشور تعریف شده است ، برای تعداد پایگاه های اورژانس در جاده به فاصله هر 25الی30 کیلومتر یک پایگاه اورژانس نیاز است که در این فاصله ها تعداد پایگاه ها در جاده های قم وجود دارد.

وی بیان داشت: معمولا حوادث پر تلفات به صورت نادر رخ می دهد، اما اگر چنین حوادثی رخ دهد به ترتیب و به توالی خودروهای اورژانس اعزام خواهند شد، در حوادث پر تلفات وارد بحران نخواهیم شد زیرا ظرفیت های خوبی در استان قم وجود دارد.

منبع : قم فردا

فراهانی تصریح کرد: مجموعا در استان 39 پایگاه زمینی اورژانس ، یک پایگاه هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، 10دستگاه موتوراولانس وجود دارد و در حوادث پر تلفات و در مسافت های طولانی اورژانس هوایی پرواز می کند و اتوبوس آمبولانس نیز در این حوادث اعزام می شود این اتوبوس حداقل ظرفیت انتقال همزمان 14 مجروح را دارد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com