کد خبر ۴۴۷۷۷ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۷

مراجع عظام تقلید: وزرات بهداشت خوش درخشید!/ گزارشی از سفرها و دیدارهای وزیر موفق بهداشت در قم

ملاقات با حضرات آیات صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، نوری همدانی، سبحانی و شهرستانی از جمله دیدارهای آقای قاضی زاده هاشمی بود که گزارش عملکردی به مراجع ارائه داد. آیت الله جوادی آملی هم در تقدیر از زحمات آقای هاشمی گفت: وزرات بهداشت خوش درخشید!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری برنا از قم،کار وزارتش را با یک رکورد شروع کرد؛ او رکورددار جلب آرای موافق نمایندگان مجلس در حمایت و رأی اعتماد به یک وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظام جهموری اسلامی ایران است.

دکتر «سید حسن قاضی زاده هاشمی» توانست در 24 خرداد 1392 با جلب 260 رای موافق از مجموع 284 رای (91.5 درصد آرای نمایندگان) به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم به مردم معرفی شود.

سفر به استان ها و شهرهای مختلف کشور و همچنین سرکشی به مناطق محروم یکی از مهمترین برنامه های او از بدو شروع کارش بود. و استان قم نیز یکی از استان هایی بود که آقای وزیر در دوران مسئولیتش سفرهای متعددی به آن داشت.

رایزنی و همفکری با علماء و مراجع جز لاینفک برنامه های او در سفر به استان قم، در چهار سال گذشته بود.

و می توان گفت هم اندیشی مداوم او با علماء از او چهره ای محبوب در نزد مراجع ساخته است.

به نظر می آید نخستین سفر جدی آقای وزیر و هیئت همراهش به قم در اردیبهشت سال 1393 رقم خورد. یعنی کمتر از یک سال پس از شروع وزارتش.

این سفر او، دو روزه بود و در ابتدا به دیدار آیت الله «فاضل لنکرانی» رفت و پس از آن از دانشگاه علوم پزشکی قم بازدید کرد. و روز دوم سفرش را به دیدار با علما اختصاص داد.

در این سفر علماء او را با دعای خیر بدرقه و برایش آرزوی توفیق کردند. این اولین و آخرین سفر آقای وزیر به قم، در سال 1393 نبود.

در آذر ماه 93 قم بار دیگر میزبان سکاندار عرصه سلامت کشور بود. این سفر آقای هاشمی هم دو روزه بود. زیارت بارگاه کریمه اهل بیت(ع)، بازدید از کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین(ع) و بار دیگر ملاقات با مراجع، از برنامه های او در این سفر بود.

ملاقات با حضرات آیات «صافی گلپایگانی»، «وحید خراسانی»، «مکارم شیرازی»، «جوادی آملی»، «موسوی اردبیلی»، «نوری همدانی»، «سبحانی» و آقای شهرستانی نماینده آیت الله «سیستانی» از جمله دیدارهای آقای قاضی زاده هاشمی بود.

در این دیدار ها آقای هاشمی گزارش عملکردی به مراجع ارائه داد و هر یک از حضرات توصیه هایی به آقای وزیر داشتند و از زحماتش قدردانی کردند.

آیت الله جوادی آملی هم در تقدیر از زحمات آقای هاشمی گفت: وزرات بهداشت خوش درخشید!

آیت الله عبدالله جوادی آملی ضمن تقدیر از خدمات دکتر هاشمی، گفت: شما در وزارت بهداشت خوش درخشیدید و امیدواریم خدمات حضرتعالی مستدام باشد و سلام من را نیز به دکتر روحانی رییس جمهوری برسانید.

جلسه مشترک با رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم قم در مجلس شواری اسلامی، مسئولان استانی و خیرین حوزه سلامت هم یکی از مفید ترین و مهمترین جلسات این سفر بود.

در این جلسه قرار شد اتمام بیمارستان های نیمه کاره قم و همچنین ساخت یک بیمارستان 800 تخت خوابی در منطقه پردیسان از سوی خیرین، در الویت پیگیری ها از سوی وزارت بهداشت و وزارت راه وشهرسازی قرار بگیرد.

حسن ختام سفرهای اقای وزیر به قم در سال 93 همراهی وی با هیئت دولت ، در اسفند همان سال بود.

شرکت در مجلس ترحیم مادرآقای رئیس جمهور در مسجد اعظم قم در فروردین 1394 دلیل سفر او به قم در کمتر از یک ماه پس از آخرین سفرش بود. او باز هم فرصت را غنیمت شمرد و از همین مدت کوتاه سفر استفاده کرد و از اتوبوس آمبولانس اورژانس115 قم که واقع در عوارضی قم- تهران بود، بازدید کرد.

دکتر هاشمی در این بازدید با اعلام رضایت از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: اورژانس115 قم استثناست و باید از زحمات آنها تقدیر کرد.

وزیر پرکار بهداشت در مرداد 94 هم به قم سفر کرد. او با مسئولان جامعة المصطفی(ص) العالمیة دیدار کرد و بر لزوم تقویت روابط علمی – پزشکی با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایع تاکید کرد.

 

934db4edd2901d90748fae44a0de9d85_139

آقای هاشمی این بار هم مثل دفعات گذشته دیدار با مراجع را در رؤوس سفر خود به قم قرار داد. او پس از دیدار با مراجع از خبرهای خوب برای بیماران سرطانی در جمع خبرنگاران گفت. پرداخت بیش از 90 درصد هزینه های درمان بیماران سرطانی خبر خوش وزیر برای گرفتاران به بیماری های سرطانی بود.

آقای وزیر در این سفر، سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه قم هم بود. او از پشت تریبون نماز جمعه قم گفت: رسانه های گروهی در مورد جامعه پزشکی و پرستاری سیاه نمایی نکنند و مجلس و دولت باید با هماهنگی یکدیگر، گام‌هایی بردارند که سرانجام به این نقطه برسیم که بیماران جز رنج بیماری، درد دیگری نداشته باشند.

ارائه گزارشی از طرح تحول سلامت و اجرای آن درقم بخش دیگری از سخنان آقای وزیر بود و او از تشکیل پرونده سلامت برای همه شهروندان قمی خبر داد.

فاجعه منا و هم اندیشی با علما درباره وقایع رخداده وزیر بهداشت را در مهر 94 راهی قم کرد. آقای وزیر در دیدار با مراجع از جمله حضرات آیات جوادی آملی و نوری همدانی، شرحی از شرایط حجاج ایرانی داد و از مراجع تقاضا کرد که با توجه به شارع مقدس تجدید نظری در فتاوای مربوط به انجام مناسک حج داشته باشند.

وی با اشاره به کشته شدن این میزان از ضیوف الرحمن که بی سابقه بوده است ادامه داد: دولت تلاش کرد که حضور مستقیم درعربستان داشته باشد و این حضور در نخستین روزها بنا به تعطیلی دولت عربستان به دلیل ایام عید قربان محقق نشد.

مراجع در این دیدار از عملکرد وزارت بهداشت اعلام رضایت کردند و برای توفیق آقای قاضی زاده هاشمی دعا کردند.

آقای سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) از زحمات آقای هاشمی در رسیدگی به وضعیت حجاج و همچنین جان باختگان فاجعه منا قدردانی کرد.

سفر بعدی وزیر سلامت ایران ، به قم در اردیبهشت 95 و همزمان با ایام ولادت امیرالمومنین علی (ع) رقم خورد.

علماء در این سفر به وزیر بهداشت قوت قلب دادند. خود آقای وزیر در یادداشتی گفته بود: " از نتایج مجموعه این دیدارها، اعلام رضایت تمامی این بزرگواران از حرکت کلی دولت است و اعتمادشان به دکتر روحانی و مسیری که برای برون رفت کشور از مشکلات موجود برگزیده‌اند.

مراجع معظم تقلید بر پیچیدگی و حساسیت اوضاع جهان و منطقه تاکید داشتند و هدایت کشوری بزرگ در چنین شرایطی را بسیار حساس و نیازمند همدلی و همراهی تمام مدیران و سیاست‌گذاران بر‌شمردند. بر تلاش برای ارتباط بیشتر با کشورهای جهان، در عین استقلال و اقتدار، تاکید داشتند و در خصوص بی انصافی عده‌ای در مورد برجام نیز؛ توصیه شان عدم دلسردی دولت و صبر و تلاش بیشتر برای خدمت به مردم بود.

اما آن چه بیش از هر نکته‌ای در نظرم جالب و خوشحال کننده آمد، اشراف و درک عمیق آقایان از حوزه سلامت و دقایق و ظرایف آن بود. تا آن‌جا که با خودم گفتم؛ ای کاش همه مسئولان در مورد اهمیت و نقش سلامت در جامعه درکی مانند آیات عظام تقلید داشتند. که اگر چنین بود به واقع شاهد مشکلات امروز نبودیم و می‌توانستیم خدماتی ارزشمندتر به مردم ارائه دهیم."

91f9308a452746fa8874c8b3da1c4307_463در هنگام سفر آقای هاشمی به قم، طرح نوآوران سلامت هم در شهر در حال اجرا بود. وی در جمع نوآوران سلامت قرار گرفت و از روند کار آنها بازدید کرد. طرح نوآوران سلامت، حرکت خیریه است که نزدیک به ده سال است در کشور شروع شده و ظرفیت‌های قابل توجهی را در بخش سلامت ایجاد کرده است و وزیر سلامت ایران آن روز از تخصصش استفاده کرد و 12 عمل جراحی چشم درآن روز برای بیماران بی بضاعت انجام داد.

آقای وزیر همچنان قم را یکی از مقصدهای سفرهای استانی خود می دانست. در 29 آذر 95 به قم آمد تا بیمارستان 350 تختخوابی فرقانی را بیش از 18 سال یا وقفه در ساخت و تکمیل مواجه بود افتتاح کند. یکی از قول های سردار سلامت در آغازین سفر خود به قم تکمیل پروژه های نیمه تمام یمارستانی بود که افتتاح بیمارستان فرقانی یکی از قول های آقای وزیر بود که محقق شد.

او در این سفر باز هم دیدار با علماء را فراموش نکرد. دیدارهایی پر بار و نشست هایی صمیمی با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی ، نوری همدانی، سبحانی از برنامه های این سفر کوتاه وزیر بود.

آیت مکارم شیرازی در این دیدار بابیان اینکه با افتتاح بیمارستان فرقانی گره‌ای از مشکلات مردم گشوده می‌شود، گفت: شهر مقدس قم شهر خدمت است و خدمت به قم خدمت به جامعه تشیع است.

این مرجع تقلید از خدمات خالصانه آقای هاشمی قدردانی کرد و با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: مردم واقعا از این خدمات خوشحال هستند و می گویند بیمارستان های دولتی امروز یک دهم هزینه ها را از مردم می گیرند.

دیگر علما نز از اقدام ها و خدمات پزشکی وزیر درراستای ارتقا سطح سلامت مردم و کاهش هزینه ها ققدردانی کردند.

فوت آیت الله «هاشمی رفسنجانی» و برگزاری مجلس ترحیم برای وی باعث شد بار دیگر در دی ماه 95 به قم سفر کند. آقای وزیر این حضور کوتاه را نیز مغتنم شمرد و به دیدار علما رفت.

آیت الله شبیری زنجانی در دیدار وزیر بهداشت، خطاب به وی، گفت: خدماتی که شما به بیماران ارائه می دهید بهترین عبادت است و قدر جایگاه خود را بدانید.

ایشان ضمن قدردانی از زحمات خدمتگزاران در وزارت بهداشت، به ویژه وزیر بهداشت، اظهار داشت: خدمت به مردم بهترین کارهاست و نباید دست کم گرفته شود و همواره بکوشید تا به مردم خدمات رسانی کنید.

وزیر بهداشت نیز در این دیدار با اشاره به راه اندازی بیمارستان فرقانی قم، گفت: این بیمارستان یکی از بهترین و مجهزترین بیمارستانهای کشور است که امیدواریم خدمات آن موجب رضایتمندی مردم شود.

دکتر هاشمی افزود: موفق شدیم این بیمارستان را پس از گذشت 20 سال در این دولت به اتمام برسانیم تا مردم قم از خدمات درمانی مطلوبی بهره مند شوند.

یکی از پربارترین سفرهای وزیر بهداشت به قم در اسفند 95 رقم خورد. در این سفر آقای وزیر مجهزترین پایگاه اورژانس هوایی کشور را افتتاح کرد.

این پایگاه در زمینی به مساحت 7 هزار و 200 مترمربع در یکی از مکان‌های استراتژیک استان قم و در حد فاصل عوارضی قم – تهران و کاشان – قم احداث‌ شده است.

از جمله ویژگی‌های این ساختمان، طراحی نقشه است که توسط بخش خصوصی صورت گرفته و توسط کارشناسان هوا ناجا و دیگر سازمان‌های هواپیمایی کشوری نیز موردبازنگری و تأیید قرارگرفته است.

سفرهای وزیر بهداشت به قم ــ چه به صورت رسمی و چه به صورت غیر رسمی ــ جزء با دوام ترین سفرها در دوران صدارتش بر وزارت بهداشت بوده است؛ و ارتباط تنگاتنگ و صمیمی او با مراجع حلقه وصلی بوده میان مراجع اعظام در قم و دولت تدبیر و امید در پایتخت، که گویا حفظ این حلقه وصل قوت قلبی بوده است برای دولتمردان.

آقای قاضی زاده هاشمی در چهار سال گذشته همیشه مورد تفقد علماء قرار گرفته و آنان همواره پیگیر خدمات او در عرصه سلامت بوده اند.

... و برای این وزیر پر کار، چه توجهی بالاتر از آن که در روزهایی که هیاهوئی خبری مبنی بر آمدن یا نیامدن دوباره او به کابینه تدبیر و امید بر سر زبان ها بود، برای نخستین بار یک مرجع تقلید با او تماس می گیرد و از او می خواهد همچنان به خدمتش در وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه بدهد.

آیت الله مکارم شیرازی در تیرماه 96 با آقای هاشمی تماس گرفتند و از او خواستند در دولت باقی بماند.

به نظر می رسد همین توصیه ها و قوت قلب هاست که حالا نام این وزیر خوش رو و پر تلاش دولت یازدهم را در لیست پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم هم می بینیم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com