کد خبر ۴۴۷۷۹ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶
آتش بی‌تدبیری به جان اهالی روستا

لابی قدرت آتش به جان مردم روستاهای سلفچگان قم زده است

مردم روستاهای بخش سلفچگان قم از بوی بد، هجوم مگس‌ها و کم آبی ناشی از انشعاب غیر اصولی یک مرغدار ذی‌نفوذ ناراضی‌ هستند و می‌گویند: سال‌ها رنج کشیدیم حالا به جای اینکه مشکلمان رفع شود ۶ هکتار دیگر برای راه‌اندازی کارخانه جوجه‌کشی واگذار شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، تعدادی از مردم روستاهای حسن‌آباد، حسین‌آباد، فریدون‌آباد، دولت‌آباد و نصرتیه بخش سلفچگان قم ظهر روز چهارشنبه با در دست گرفتن پلاکاردهایی با این مضمون  "آقای استاندار، لطفا زندگی ما را به ما برگردانید " برای رسیدگی به مطالباتشان پس از سال‌ها پیگیری، درخواست حمایت و رسیدگی کردند.

همه حرف‌شان این بود که سال‌ها از بوی بد، هجوم مگس‌ها، کم آبی ناشی از انشعاب غیرمجاز یک مرغدار ذی نفوذ رنج کشیدیم حالا به جای اینکه مشکلمان رفع شود 6 هکتار دیگر برای راه‌اندازی کارخانه جوجه‌کشی نیز به این مصیبت اضافه شده است.

آتش بی‌تدبیری به جان اهالی روستا

به گفته یکی از اهالی مردم روستاهای سلفچگان در سال‌های گذشته به خاطر استقرار صنایع و واگذاری‌های غیراصولی لطمات زیادی را متحمل شده‌اند.

رضایی با بیان اینکه دامداری و کشاورزی در گذشته شغل اصلی اهالی روستا بوده است می‌افزاید: واگذاری‌های غیراصولی در منطقه‌ای بوده که سبب شده کشاورزی و باغات مردم با استحصال از چاه‌های بالادست که کارخانه‌ها حفر کرده‌ اند از بین برود. دامداری‌ها هم به خاطر واگذاری غیراصولی مراتع از بین رفته است.

وی راه‌اندازی کارخانه جوجه‌کشی با روند کنونی را علاوه بر مشکلات محیطی که برمردم دارد سبب بروز مشکلات و آسیب‌های امنیتی و اجتماعی می‌داند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر 150 کارگر غیرایرانی در این کارخانه مشغول فعالیتند، در روستایی که 150 سکنه دارد اتباع بیشتر از مردم بومی شده‌ و همین خود یک آسیب است.

نرگس دلاوری نیز از روستای حسن آباد نیزار است، او که به همراه دیگر اهالی برای رساندن صدای اعتراض خود در مقابل استانداری حاضر شده است می‌گوید: 20 سال با مرغداری‌های فردی درگیر هستیم بوی بد، هجوم مگس و کم‌آبی آتش به جان مردم زده است.

صدای ما به هیچ کجا نمی‌رسد

وی با لحنی اعتراضی می‌افزاید: هنوز به خاطر شکایات قبلی و اعتراض ما به جایی نرسیده که برای راه‌اندازی کارخانه جوجه‌کشی به وسعت 6 هکتار اقدام کرد، هر چه شکایت می‌کنیم صدای ما به هیچ کجا نمی‌رسد.

دلاوری از اقدامات اهالی روستا برای جلوگیری از فعالیت مرغداری مذکور می‌گوید: هر چه پیگیری کردیم به جواب نرسیدیم، جمعه هفته گذشته به ناچار جلوی مرغداری تجمع کردیم و به صاحب کارخانه گفتیم چرا مردم آزاری می‌کنی؟ در پاسخ به ما می‌‌گوید بروید شکایت کنید. اگر شما کاغذ می‌دهید من تراول می‌دهم هر کجا می‌خواهید شکایت کنید کاری هم از پیش نمی‌برید.

وی ادامه می‌دهد: دروغ هم نمی‌گوید در این 20 سال هیچ مسئولی نیامده جواب درستی به ما بدهد این همه شکایت کردیم کسی پیگیر جواب نشد. عجیب اینکه به تازگی 4 مرغداری راه‌اندازی کرده، دوباره 6 هکتار زمین برای کارخانه جوجه‌کشی در اختیار گرفته است.

به گفته اهالی روستای حسن آباد نیزار، ادعای صاحب مرغداری مذکور اشتغال 400 کارگر است اما همه کارگران وی یا از اتباع غیرایرانی غیرمجاز هستند و یا غیر بومی، با این حساب این مرغداری برای مردم اشتغال که نداشته آسیب‌های فراوان اجتماعی و امنیتی هم به همراه داشته است.

به گفته رضایی، یکی از اهالی روستا، آب تامین شده این مرغداری‌ها از انشعاب  غیراصولی لوله‌های آب بین روستاهای حسن آباد و حسین آباد است، همین موضوع کم آبی روستاهای اطراف را نیز به همراه داشته است.

اهالی با انتقاد از حمایت برخی مسئولان استانی از فعالیت صاحب این مرغداری‌ می‌گویند: متاسفانه برخی مسئولان استانی به بخشدار فشار می‌آورند که فعالیت‌های این فرد توسعه پیدا کند. چرا؟ در شرایطی که همه مردم ناراضی هستند چرا باید برخی مسئولان در این امر با چنین اصراری برای ادامه فعالیت این مرغداری تاکید کنند؟

پیمانکاری که ادعا می‌کند حکم تیر دارد!

یکی دیگر از اهالی با تاکید براینکه فعالیت این مرغداری‌ها به سبب چاه‌های عمیقی که برای این کار لازم است مردم را با مشکل جدی مواجه می‌کند ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی از 4 قنات 2 قنات خشک شده، میزان آب فعلی پاسخگوی نیاز مردم نیست.

دلاوری با بیان اینکه صدای ما به جایی نمی‌رسد ادامه می‌دهد: جمعه که برای ممانعت از فعالیت این مرغداری جمع شده بودیم پیمانکار مارا تهدید به مرگ کرد و گفت حکم تیر دارم؟ مردم آنقدر در رنج و مشقت به سر می‌برند که در پاسخ به او گفتند مردن از این زندگی بهتر است.

به گفته اهالی روستای حسن آباد نیزار پیگیری مردم در قالب نامه‌نگاری با مسئولان استان عمری 10 ساله دارد اما هنوز هیچ جوابی نگرفته‌اند. از همین رو ترجیح دادند تا با تجمع در مقابل استانداری به جوابی قانع کننده برسند. نتیجه این تجمع هم مهلت یک هفته‌ای است که مسئولان برای پیگیری و اعلام نتیجه از مردم گرفتند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com