کد خبر ۴۴۷۹۶ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۳

دو سالگی برجام و چهره دیگر "فردو"

فردو که نامش برگرفته از "فردوس" به معنای بهشت است، بیش از آنکه "بهشت هسته‌ای قم" نام بگیرد، زادگاه "بهشتیان ایران" بوده است و نامگذاری مرکز تاسیسات هسته‌ای فردو در بهمن ١٣٩٠ به نام دانشمند شهید "مسعود علی‌محمدی" اتفاق ساده و تصادفی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا،عباس خامه‌یار معاون سابق  پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نوشته‌ای به نقش روستای فردو  در دفاع مقدس و ارتباط آن با  انرژی‌ هسته‌ای پرداخته است.

دراین نوشته می‌خوانیم:فردو، بی‌شک نام آشناترین روستای ایران در جهان است. این روستا که در ٤٧ کیلومتری جنوب قم قرار دارد، دارای ٣٥٠ خانوار و ١٢٠٠ نفر جمعیت است. فردو منطقه‌ای است ییلاقی و بسیار زیبا و دارای جاذبه‌های طبیعی و از جلوه‌های زیبای طبیعت ناشناخته استان قم که از سال ١٣٨٨ به بعد آوازه جهانی پیدا کرد و یکی از پیچیده‌ترین تاسیسات هسته‌ای دنیا که به نام این روستا می باشد، فردو را به یک نام جهانی تبدیل نمود؛ "تاسیسات هسته‌ای شهدای فردو" با نام رسمی "مرکز هسته ای شهید علی محمدی" از مهمترین نام‌هایی بود که روی میز بزرگترین سیاستمداران جهان قرار داشت و می‌توان آن را از نفس گیرترین قسمت‌های مذاکرات قدرتهای جهانی در قرن اخیر دانست. این مرکز بخشی از تاسیسات هسته‌ای ایران است که به منظور غنی‌سازی اورانیوم در عمق ۸۰ تا ۹۰ متری صخره‌های سنگی ساخته شده‌ است.

اما این یک روی سکه است. روی دیگر این روستای کوچک، حماسه بزرگ آن در دفاع از میهن ایرانیان طی هشت سال جنگ تحمیلی و تقدیم ١١٤ شهید سر افراز، ٢٥٠ جانباز، ٥ آزاده و ٥٠٠ رزمنده از فرزندان برومندش می باشد. چنین آمار منحصر به فردی نسبت به جمعیت روستا، افتخارآمیز و برای کشور نشان از عزت و سرافرازی است.
 
در اردیبهشت ماه هر سال یادواره شهدای روستا با حضور مردم و مسئولان کشوری و لشکری برگزار می‌شود. فردو در گذشته، میزبان رهبر معظم انقلاب، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و فرماندهان سپاه و ارتش بوده است. در سالهای ١٣٨٦ و ١٣٩٤ گلزار شهدای این روستا به عنوان نماد ملی گلزار شهدای روستاهای کشور از سوی همکاران سابقم در معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی و مراسم ویژه و باشکوهی به مناسبت هفته دفاع مقدس در این روستا برگزار شد. این اتفاقات در زمانی رخ داد که هنوز فردو رنگ و لعاب سیاسی سال های اخیر و امروز را پیدا نکرده بود.

فردو که نامش برگرفته از "فردوس" به معنای بهشت است، بیش از آنکه "بهشت هسته‌ای قم" نام بگیرد، زادگاه "بهشتیان ایران" بوده است و نامگذاری مرکز تاسیسات هسته‌ای فردو در بهمن ١٣٩٠ به نام دانشمند شهید "مسعود علی‌محمدی" اتفاق ساده و تصادفی نیست.

چندی پیش و در یک شب جمعه به یاد ماندنی، فرصتی دست داد که به دعوت برادرم "محمد " و همراهی خانواده‌هایمان به این روستا برویم و  یاد و خاطره این ستارگان پر فروغ و جاودانگان سرافراز ایران زمین را در مسجد سید الشهدای فردو و در یک شب بارانی و بسیار سردِ باورنکردنی در اوج تابستان، گرامی بداریم و با افتخاری تمام در کنارشان عکس یادگاری بگیریم!

جایگاهشان متعالی!
و راهشان پر رهرو باد!

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com