کد خبر ۴۴۸۲۰ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۶
رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم:

رویکرد غرب‌ستیزی در سیمای علوم انسانی - اسلامی نمایان شده است

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم مخالفت ورزی با غرب را نخستین واکنش منفی دانست و گفت: یک رویکرد غرب‌ستیزی در سیمای علوم انسانی اسلامی نمایان شده است به‌نوعی علوم انسانی اسلامی بهانه‌ای برای غرب‌ستیزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی ظهر امروز در اختتامیه سومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به اهداف طرح علومی انسانی اسلامی اظهار داشت: این طرح اهدافی را دنبال می‌کند که در رأس این اهداف می‌توان به گفتمانسازی پی برد.

وی بابیان اینکه برگزاری این دوره علوم انسانی اسلامی کمک به گفتمان سازی این ایده بوده است، افزود: برگزاری این دوره دوهفته‌ای زمانی خوبی است که اساتید در این سطح متمرکز شوند.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بهره بردن از دیدگاه‌های مختلف را از جمله امتیازات این طرح دانست و عنوان کرد: در این دوره سعی شد که از اساتید مختلف حتی افرادی که زاویه مختلفی در این عرصه دارند دعوت شود تا افراد با نگاه‌های مختلف در این دوره آشنا شوند، به دلیل اینکه این آغاز یک جریان دانشی است.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان نباید به دوران کوتاه این طرح اکتفا کنند، تصریح کرد: این دوره دو هفته‌ای آغاز یک دوره بلندمدت چندساله است، امیدواریم دوره‌های تکمیلی را در دوره‌های بعدی داشته باشیم.

واعظی نیروسازی را هدف مهم این طرح دانست و خاطرنشان کرد: هدف اصلی راه‌اندازی این گفتمان این است که ما نیرو سازی کنیم در واقع کمک کنیم به افراد که بتوانند در این عرصه تولید علم کنند اعتقاد ما این است که اگر این پویش به ثمر برسد کمک خوبی بوده که دانشجویان این رشته تز فوق‌لیسانس خود را در حوزه علمی عهده‌دار شوند.

وی بابیان اینکه این طرح با واکنش‌های منفی هم روبه‌رو است، ابراز کرد: مخالفینی با این ایده در سطح عملی کشور وجود دارند و اینکه چرا این افراد چنین واکنش‌هایی را نشان می‌دهند خود عللی دارد، که بخشی از آن به واکنش‌های سیاسی و بخشی دیگر هم به این برمی‌گردد که افراد تصویر روشنی از این طرح و ایده ندارند، همچنین برخی دیگر از واکنش‌های منفی به سبب برخی دفاع‌ها بد و نامفهوم بوده یعنی به‌گونه‌ای این ایده را طرح می‌کنند که مخالف آمیز می‌شود وعده‌ای دچار برداشت منفی می‌شوند.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم مخالفت ورزی با غرب را نخستین واکنش منفی دانست و بیان کرد: یک رویکرد غرب‌ستیزی در سیمای علوم انسانی اسلامی نمایان شده است به‌نوعی علوم انسانی اسلامی بهانه‌ای برای غرب‌ستیزی است.

وی ادامه داد: واکنش بعدی این است که این ایده علوم انسانی اسلامی نشان از ایدئولوژی اسلامی دارد، وقتی فردی ایده علوم انسانی را مطرح می‌کند در واقع می‌خواهد پای علوم انسانی را به ایدئولوژی باز کند که یک واکنش سلبی است.

واعظی خاطرنشان کرد: واکنش بعدی و منفی این است که ایده علوم انسانی اسلامی، نشان از شعارزدگی دارد اساساً امکان تأسیس علوم انسانی اسلامی ندارد و این‌ یک شعاری بوده که افراد بسیاری آن را سر می‌دهند.

وی پاسخ به واکنش‌های سلبی را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: داعی و انگیزه برای طرح ایده علوم انسانی اسلامی غرب‌ستیزی است، این‌طور نیست که ما چشم‌بسته غرب‌ستیز بوده و اکنون دنبال بهانه باشیم و این را علوم انسانی اسلامی بدانیم درواقع ما باکلیت آن مخالف هستیم.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: پاسخ دوم به این مطلب تأکید می‌کند که علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد بنابراین هر فردی این مطلب را بگوید روح آن با علم سازگاری ندارد و به نظر می‌رسد که این تعلیم ناشی از عدم آگاهی علوم انسانی موجود است، اگر تعلیل عمیقی در این عرصه داشته باشیم می‌فهمیم که علم باید دارای فرایند باشد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com