کد خبر ۴۴۹۵۸ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۸

پنجمین دوره بین‌المللی شیعه شناسی در قم آغاز به کارکرد

پنجمین دوره بین‌المللی شیعه شناسی با مشارکت پژوهشگرانی از 15 کشور جهان روز دوشنبه در دانشگاه ادیان و مذاهب قم آغاز به کارکرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، مهدی صالحی مدیر همکاری های علمی وبین المللی دانشگاه ادیان ومذاهب قم، در حاشیه این دوره در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: این دوره پنجمین دوره کوتاه مدت شیعه شناسی ویژه اساتید و دانشجویان خارجی است که از امروز به مدت یک هفته در قم برگزار می‎شود.
وی افزود: هدف از برگزاری این دوره برگزاری دوره تخصصی شیعه شناسی با زبان انگلیسی در راستای طرح اصول شیعه از ابتدا تا زمان شکل گیری شیعه و مباحث مرتبط با آن است.
مدیر همکاری های علمی وبین المللی دانشگاه ادیان ومذاهب قم، بیان کرد: بررسی نقش و نگاه شیعه به زن، تفکر سیاسی شیعه و مباحثی چون عرفان و.... در عرصه نظریه متعالی شیعه از جمله مباحثی است که در این دوره بحث خواهد شد و نکته خاص این دوره برای شرکت کنندگان نیز آن است که این دوره در قم که مرکز تشیع است در حال برگزاری است.
وی گفت: فرایند ثبت نام نیز به این شکل بود که با رایزنی با مراکز علمی و دانشگاهی در دنیا از طریق یک سایت زیر مجموعه دانشگاه از این پژوهشگران و اساتید خارجی ثبت نام شد و این افراد با پرداخت هزینه دوره به ایران دعوت شدند.
مدیر همکاری های علمی و بین‎الملل دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بیان کرد: دوره یک هفته ای در قم برگزار می‎شود و 5روز دوره فرهنگی در تهران و اصفهان برگزار می‎شود که شامل نشست‎های علمی و دیدار از اماکن فرهنگی و تاریخی و دیدار با اقلیت‎های مذهبی است.
صالحی ادامه داد: همچنین افراد در یک نشست در مرکز دایره المعارف دانشنامه جهان اسلام در تهران با همکاری مرکز اطلاعات و مطالعات اسلامی شرکت می‎‏کنند.
وی گفت: در این دوره اساتید و پژوهشگرانی از کشورهایی چون آمریکا انگلستان و آلمان پاکستان و برزیل و ترکیه و کانادا و عراق و همچنین 15 تن از اساتید و پژوهشگران داخلی حضور دارند.
صالحی اظهارکرد: ویژگی این دوره آن است که چهار زمینه کاری نیز برای شرکت کنندگان تعیین شده است؛ یعنی شرکت کنندگان باید پروژه مطالعاتی که در خصوص تشیع داشتند را مطرح و ارایه کنند و پس از کار روی این پروژه پیشرفت کار نیز رصد خواهد شد.
در این دوره یک هفته‎ای مباحثی مهم‌ترین سرفصل‌های تاریخی و اعتقادی تشیع از جمله تاریخ شکل‌گیری، پیدایش و فرق تشیع، تشیع و ایران معاصر،‌ منابع تفکر شیعی، دکترین مهدویت، امامت، آیین‎های عزاداری و سرور، ادعیه و زیارات، اخلاق شیعی، اندیشه سیاسی تشیع،‌ اجتهاد و فتوا، و نیز تشیع و زنان، شیعه و گفت و گو و دکترین سیاسی تشیع مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
گفتنی است این دوره، یک شنبه هفته آینده با برگزاری نشست‎های تخصصی و دیدارهای علمی به  پایان خواهد رسید.


انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com