کد خبر ۴۵۰۱۰ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۰

روایتی متفاوت از زائر اولی‌های حرم کریمه اهل بیت(س)

آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) هر روزه میزبان زائر اولی‌هایی از نقاط مختلف کشور است که در میان این عاشقان و محبان به حضرت معصومه سلام‌الله علیها حرف‌ها و ناگفته‌های شنیدنی بسیاری نهفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از «شيعه نيوز»، در روایتی از رسول خدا(ص) آمده است که: "من زارنی او زار احدا من ذریتی زرته فی یوم‌القیامه فانقذته من‌اهوالها”؛ «کسی که زیارت کند من، یا یکی از ذریه من را، زیارت می‌کنم او را در روز قیامت و او را از هول‌ها و آتش آن روز نجات خواهم داد. کتاب "ثواب الاعمال” (صدوق، ۱۳۶۸ش، ص۲۰۷؛ فیض، ۱۳۲۲ش، ص۵۹؛ واعظ، ۱۵۸۸ش، ص۴۰۷).

همچنین ایشان خطاب به حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: "… ای اباالحسن خداوند قبر تو و قبور فرزندان تو را بقعه‌ای از بقعه‌های بهشت می‌گرداند… ". (دیلمی، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۳۸۳).

اجر و پاداش زیارت حرم‌های مقدس در روایات و توصیه‌های دینی مختلف مورد تاکید قرار گرفته است به همین علت شیعیان و محبان اهل بیت(ع) نسبت به زیارت بارگاه‌های مقدس نگاه متفاوتی دارند، همانطور که برخی افراد میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند تا با بهترین شرایط به زیارت عتبات و عالیات بروند، برخی دیگر نیز برای تشرف به بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام به تسهیلات بانکی روی می‌آوردند و از نان شب خود می‌گذرند.

با این وجود همچنان نیز مردمی در برخی از نقاط کشور و حتی در اطراف شهر مقدس قم  هستند که تا کنون به علت نداشتن توانایی مالی یا مشکلات دیگر توفیق زیارت حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها قسمت آنها نشده است.

آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با استفاده از ظرفیت مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف فرهنگی به ویژه موسسه فرهنگی حضرت خدیجه(س) به دنبال آن است تا بستری‌های مورد نیاز را فراهم سازد و از زائر اولی‌های حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) در قالب کاروان‌های مختلف به صورت رایگان میزبانی کند تا هیچ فردی از توفیق زیارت بازمانده نباشد.

محمدجواد محبی پیرمردی ۸۹ ساله است که برای نخستین بار همراه با کاروان زائر اولی‌های شهرستان سیروان ایلام در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها حضور یافته است، به علت کهولت سن با تکیه بر عصای خود حرکت می‌کند و به سختی به زبان ایلامی سخن می‌گوید، گرد و غبار سالخوردگی در چهره او به خوبی مشخص است.

وی نداشتن توان مالی را علت اصلی نرسیدن به توفیق زیارت می‌داند و می‌گوید: طی این سال‌های طولانی بیماری‌های مختلفی را تحمل کرده‌ام؛ هر چند بارها از مردم شنیده‌ام که ائمه اطهار(ع) بیماران را شفا می‌دهند اما وضعیت اقتصادی مطلوبی برای زیارت بارگاه‌های مقدس این بزرگان نداشتم.

این کشاورز سیروانی نزد کریمه اهل بیت(س) برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) و شفای بیماران دعا و به جوانان و نوجوانان توصیه می‌کند تا عمر خود را از دست نداده‌اند فرصت را قدردانسته و به معصومین(ع) خدمت کنند.

محبت محبی نیز فرزند بزرگ این پیرمرد است که پدر خود را در این سفر زیارتی همراهی کرده است، او که ۴۹ سال از خداوند متعال عمر گرفته تا کنون نتوانسته به زیارت بانوی کریمه اهل بیت(س) تشرف یابد اما اکنون امیدوار است تا دفعات دیگر نیز در این بارگاه معنوی حضور یابد.

گودرز تام‌مرادی یکی از زائران خوزستانی است که زیارت ضریح حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها را در خواب دیده و به گفته خودش با عنایت بانوی کریمه اهل بیت(س) به این سفر زیارتی دعوت شده است؛

از شوق زیارت، بغض گلوی این پیرمرد ۶۰ ساله را گرفته است و نمی‌تواند حال و هوای خود به هنگام دیدن ضریح حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) را وصف کند اما با لکنت زبان خود از عنایت ویژه اهل بیت(ع) به فقرا سخن به میان می‌آورد و تشرف به بارگاه حضرت معصومه سلام‌الله علیها را نتیجه اهتمام خود در کمک به نیازمندان می‌داند.

عبدالرضا مرادی روحانی ۴۴ ساله‌ای که از اهالی روستای منگنان شهرستان باغ‌ملک خوزستان است و در شهر مقدس قم دروس دینی را می‌گذراند، از غربت حضرت معصومه سلام‌الله علیها در میان مردم نقاط محروم کشور یاد می‌کند و می‌گوید: ۱۲ سال است زائر اولی‌های خوزستانی حرم کریمه اهل بیت(س) را همراهی می‌کنم و به برکت خادمی این زائران در زندگی به توفیقات بسیاری رسیده‌ام.

وی به برخی از کرامت‌ها و عنایت‌های ویژه حضرت معصومه سلام‌الله علیها به زائراولی‌ها اشاره و در شرح وضعیت یکی از آنها بیان می‌کند: خانواده‌ای که چندین سال است در یکی از مناطق محروم خوزستان زندگی می‌کنند با وجود مراجعه به پزشکان و بیمارستان‌ها مختلف نتوانستند فرزندی داشته باشند اما در نخستین سفر خود به شهر مقدس قم مورد عنایت این بانوی کریمه قرار گرفتند و خداوند متعال نعمت پدر و مادر شدن را به آنها بخشید.

حسن اکبری کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه ایلام و دارنده لیساس مددکاری به عنوان خادم افتخاری در کاروان زائراولی‌های ایلام فعالیت دارد، فرد ۳۲ ساله که از اهالی شهرک شهید کشوری ایلام است می‌گوید: مشکل مالی تنها علت بی‌توفیقی افراد در زیارت بارگاه حضرت معصومه سلام‌الله علیها نیست چرا که بنده در طی این سال‌های خادمی برخی افراد را دیده‌ام که توجه لازم را به اهمیت زیارت نداشتند اما بعد از زیارت اول بارها برای سفر به شهر مقدس قم اقدام کردند.

به گفته وی احساس افراد در هنگام زیارت ضریح حضرت معصومه سلام‌الله علیها توسط هیچ فردی قابل توصیف نیست چرا که این احساس در لفظ و کلام نمی‌گنجد اما به میزانی زیارت این بانوی کریمه در زندگی او تاثیر داشته است که هرگاه با نیت خالصانه برای کاری اقدام می‌کند به موفقیت می‌رسد.

لازم به ذکر است، امروز ۲۵۰ زائر اولی از ایلام و ۱۰۰ زائر اولی از خوزستان در شهر قم مهمان آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها هستند که علاوه بر زیارت ضریح مطهر کریمه اهل بیت(ع)، شرکت در نشست دینی آداب زیارت و حرم‌گردی در مسجد مقدس جمکران نیز حضور می‌یابند.
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com