کد خبر ۴۵۳۹۹ انتشار : ۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۷
به مناسبت شهادت امام باقر(ع)؛

امامی که شکافنده علوم بود/ تجربه حادثه کربلا در ۴ سالگی

قم - امام محمد باقر(ع) پنجمین امام شیعیان است که به دلیل فعالیت‌های علمی و تلاش‌هایی که در راستای تقویت بنیه علوم اسلامی انجام دادند به «شکافنده علوم» مشهور شدند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امام محمد باقر(ع) پنجمین امام شیعیان و هفتمین معصوم تشیع است که بنا بر روایات تولد ایشان در سال ۵۷ هجرت بوده است و بر اساس آنچه که گفته شده این امام همام در دوران کودکی که سن چهارسالگی را ذکر می‌کنند در کربلا حضور داشته و مصیبت کربلا را از نزدیک دیده‌اند.

پنجمین امام شیعیان هم مانند آنچه بر گذشتگان ایشان گذشت از آزار و اذیت و مصیبت به دور نبودند و حاکمان جور و ظالمانی که حکمرانی می‌کردند مانند تمامی امامان و معصومین تمام کینه‌ها و عقده‌های خود را بر آن تحمیل داشتند.

«باقر» از مشهورترین القاب آن حضرت است که در بیان فلسفه آن به شکافنده معضلات علم و گشاینده پیچیدگی‌های دانش اشاره شده است و البته با توجه به اینکه در دوران ایشان بحث احادیث و تفسیر به سمت رشد و نمو رفت نمی‌تواند دور از انتظار هم باشد.

دوران کودکی، نوجوانی و جوانی امام باقر(ع) مملو از گرفتاری، بلا و کنترل‌های شدید بود

امام محمد باقر(ع) در سن ۳۸ سالگی و بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امام سجاد(ع) زمامت امامت شیعیان و راهبری آن‌ها را بر عهده گرفت و بعد از گذشت ۱۹ سال در هفتم ماه ذی‌الحجه سال ۱۱۴ قمری در مدینه به شهادت رسیدند و در حال حاضر هم مزار مطهر ایشان در قبرستان بقیع که مأمن دل‌های بی‌قرار و نماد مظلومیت شیعیان است قرار دارد.

بیت امام سجاد(ع) مأمن دوستداران اهل بیت(ع) بود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار مهر به ویژگی‌هایی از زندگی امام باقر(ع) اشاره می‌کند اینکه این امام در کودکی خود حادثه کربلا را تجربه کردند و مصیبت‌هایی که بر جد بزرگوارشان و خاندان اهل بیت(ع) گذشت را به خوبی درک کردند.

حجت الاسلام سعید بهمنی ادامه می‌دهد: بعد از حادثه کربلا هم شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) خاطره آن حادثه را فراموش نکرده بودند و بیت امام سجاد(ع) مأمن دوستداران اهل بیت(ع) بود هر چند که خفقانی که بنی امیه ایجاد کرده بود همچنان ادامه داشت.

وی همچنین دوران کودکی، نوجوانی و جوانی امام باقر(ع) را مملو از حصر و گرفتاری و بلا و کنترل‌های شدید توصیف می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در ادامه به قیام‌هایی که در دوران امام باقر(ع) و قبل از آن علیه بنی امیه شکل گرفت اشاره دارد و می‌گوید: دوران امام باقر(ع) به گونه است که ایشان باید هم شیعیان را حفظ کنند و هم مناسبت‌ها با انقلابیون را داشته باشند و از سوی دیگر مردمی را هم که ذیل حکومت بنی امیه بودند را باید مدیریت می‌کردند.

انقلاب‌ها و کشمش‌های بین بنی‌عباس و بنی‌امیه باعث می‌شود تا فضای بازتری برای فعالیت اهل بیت(ع) ایجاد شود

وی با اشاره به توانمندی‌های امام باقر(ع) در انجام تمامی امور گفت: دوران ایشان همزمان با دوران افول بنی امیه بود دورانی که با انقلاب‌ها علیه این قوم مواجه شد و بنی عباس هم با ریاکاری و به دروغ سعی داشت تا خود را طرفدار اهل بیت(ع) نشان دهد تا از این طریق حمایت‌هایی را کسب کند.

حجت الاسلام بهمنی ادامه می‌دهد: همین انقلاب‌ها و کشمش‌هایی که بین بنی عباس و بنی امیه شکل می‌گیرد باعث می‌شود تا فضای بازتری برای فعالیت اهل بیت(ع) ایجاد شود و در همین راستا امام باقر(ع) وارد میدان شدند و به کارهای علمی و تربیت شاگردان و جمع‌آوری احادیث اقدام کردند که این مقدمه‌ای برای فعالیت‌های امام بعدی شد.

امام باقر(ع) ۱۹ سال و ۱۰ ماه بعد از پدر بزرگوارشان زندگی کردند اداره امور مسلمانان و شیعیان را بر عهده داشتند و در نهایت هم در سن ۵۷ سالگی به شهادت رسیدند و روانه غربت غریبانه بقیع شدند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com