کد خبر ۴۵۴۲۴ انتشار : ۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱
تسنیم از مشکل ایمنی شهرک‌های صنعتی گزارش می‌دهد

اعزام تجهیزات آتش‌نشانی به شهرک‌های صنعتی؛ زنگ خطری برای شهر قم

آتش‌سوزی در شهرک‌های صنعتی اگرچه امر دور از ذهنی نیست اما اینکه حجم وسیعی از امکانات آتش‌نشانی شهر قم 25 کیلومتر خارج از شهر اعزام شود جای تامل دارد، این اقدام زنگ خطری برای شهر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، 25 تیرماه سال جاری بود که خبر رسید "یک واحد صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه "طعمه حریق شده و در این راستا خیل امکانات سازمان آتش‌نشانی شهر قم در قالب 9 دستگاه خودروی عملیاتی سنگین، سه دستگاه خودروی آب‌ده، یک دستگاه خودروی پشتیبانی و کف مکانیکی همراه 60 نیروی آتش‌نشان به سمت محل حادثه اعزام شده است.

این موضوع بار اول نبوده و با وضعیت تجهیزات و امکانات شهرک‌های صنعتی قطعا بار آخر هم نخواهد بود که امکانات سازمان آتش‌نشانی شهر را روانه شهرک‌ها می‌کند. این موضوع بارها انتقاد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر قم را هم  به همراه داشته است.

عباس جعفری در این باره می‌گوید: در یک سال گذشته چهار آتش‌سوزی سنگین در شهرک شکوهیه رخ داده که ایستگاه موجود در شهرک برای اطفای حریق کفایت نکرده، متاسفانه 80 درصد کارخانه‌های شهرک شکوهیه فاقد سیستم‌های اعلام و اطفای حریق است و با وجود آنکه بارها نسبت به این قضیه تذکر داده شده ولی توجه نشده اگر سیستم اعلام و اطفا وجود داشت لازم نبود شهر قم تمام توان خود را برای اطفای حریق برای شهرک شکوهیه خالی کند.

وظیفه شرکت شهرک‌ها، تامین زیرساخت‌های ایمنی

و این هشدار مدیرعامل آتش‌نشانی شهر یعنی زنگ خطری برای مسئولان استان، البته به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم این مسئولیت متوجه شرکت شهرک‌های صنعتی است. به گفته احمد ذاکری، اطفای حریق در شهرک‌ها به عهده آتش نشانی شهر نیست و حتی اگر همزمان با خروج امکانات اتفاقی در شهر رخ دهد مسئولیت قانونی به عهده آتش‌نشانی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با تاکید براینکه شرکت شهرک‌ها باید زیرساخت‌های آتش نشانی را تامین کند ادامه می‌دهد: در یکی از موارد اطفای حریق محل اتصال تجهیزات آتش‌نشانی به شیرهای هیدرانت در شهرک صنعتی همخوانی نداشت و همین موضوع قطعا در حین عملیات مشکل‌ساز است.

وی حمایت از سرمایه سرمایه‌گذاران را به اندازه جذب سرمایه‌گذاران مهم می‌داند و تصریح می‌کند: یکی از راه‌های حفظ و حمایت از سرمایه‌های موجود، تامین امکانات ایمنی است در این راستا می‌توان هنگامی که طرح‌ها برای واگذاری زمین و استقرار واحدها بررسی می‌شود موضوع ایمن‌سازی مورد توجه قرار گیرد.

ذاکری توجیح سرمایه‌گذاران و واحدهای صنعتی را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌گوید: وقتی صاحبان صنایع توجیح شوند و بدانند که هزینه کرد برای افزایش سطح ایمنی واحدها امری ضروری است قطعا از این موضوع استقبال می‌کنند، تدوین بسته ایمنی به تناسب نوع صنایع و واحدها هم اقدامی ضروری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم حفظ جان افراد را یکی از ضرورت هایی دانست که مسئله توجه به موضوع ایمنی را صدچندان می‌کند و می‌افزاید: باید استانداردهای ایمنی در شهرک‌های صنعتی به روز لحاظ شود.

استقبال شرکت شهرک‌ها از طرح ایمن‌سازی نظام مهندسی

کاوه نوری هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با ابراز تاسف از عدم رعایت موارد ایمنی در شهرک‌های صنعتی را از اعلام تا اطفا در حد مقررات ملی ساختمان می‌گوید: نه تنها این موارد در شهرک‌ها رعایت نمی‌شود بلکه شرکت شهرک‌ها هم به مهندسین ناظر ارجاع نمی‌دهد.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم به پیگیری‌های متوالی سازمان براساس پیشنهادات آتش نشانی اشاره می‌کند و می‌گوید: به شرکت شهرک‌ها اعلام آمادگی کردیم تا در زمینه طراحی ساختمان‌ها ورود کنیم اما مورد استقبال واقع نشد، هر ساختمانی نیاز به نظارت دارد. شهرک‌های صنعتی هم از این قاعده برای نظارت مستثنی نیستند و باید مباحث ایمنی از نظر استحکام، تهویه، ایمنی، اعلام و اطفا حریق پیروی کنند.

وی با بیان اینکه ایمنی تنها منحصر به آتش نمی‌شود و آلودگی هوا برای کارگران را نیز شامل می‌شود تصریح می‌کند: قانون گلوگاه را مرجع صدور پروانه اعلام کرده که در شهرک‌های صنعتی این وظیفه متوجه شرکت شهرک‌ها است این گلوگاه می‌تواند واحدها را وادار به انجام امور فنی اجبار کند تا مسائل ایمنی را مورد توجه قرار دهند. شرکت شهرک‌ها نباید تا مادامی که واحدها در حین ساخت نکات ایمنی را لحاظ نمی کنند.

به گفته نوری، نظام مهندسی نمی‌تواند راساً پیگیر باشد و تنها وقتی می‌تواند ورود کند که شرکت شهرک‌ها واحدها را به نظام مهندسی ارجاع دهد. شرکت شهرک‌ها باید در ضوابط خود مسائل ایمنی را رعایت کند اما در حال حاضر تنها به استحکام سازه توجه می‌کنند.

شرکت شهرک‌ها: پول نداریم

امیر طیبی‌نژاد هم از این مشکلات ناراضی است و می‌گوید: در شهرک شکوهیه باید 13 خودروی آتش‌نشانی داشته باشیم اما وقتی استان تنها 450 میلیون تومان بابت تامین امکانات ایمنی شهرک‌ها می‌دهد یک ماشین آتش نشانی هم نمی‌توانیم بخریم. امروز تهیه هر خودروی آتش نشانی 570 میلیون تومان است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی با پذیرش مجموع انتقادها در این زمینه ادامه می‌دهد: حقیقت این است که توان مالی نداریم از همین رو نیازمند حمایت استان هستیم تا یک بار برای همیشه این مشکل رفع شود، مسئولان استان می‌توانند از منابع ملی برای رفع این مشکل ورود کنند.

وقوع حادثه در واحدهای صنعتی موضوعی است که در یک‌سال اخیر به طور ویژه در کانون توجهات قرار گرفته است. وقوع 5 حادثه بزرگ حریق در واحدهای صنعتی نیرو‌ها و تجهیزات سازمان آتش نشانی شهر قم را روانه شهرک‌های صنعتی کرد و به گفته کار‌شناسان این روند خطری برای شهر محسوب می‌شود. چرا که اگر امکانات و تجهیزات آتش نشانی از شهر خارج شود با وقوع حادثه‌ای ناگهانی در شهر خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت

اگرچه بنا به اعلام شرکت شهرک‌های صنعتی استان  از سال 86 تا 95 به میزان 360 میلیارد ریال از اعتبارات داخلی این شرکت صرف ایجاد و تجهیز ایستگاه‌های آتش نشانی شهرک‌ها و نواحی صنعتی شده اما آنچه از مجموع بررسی‌ها برمی‌آید این است که امکانات فعلی پاسخگوی تامین ایمنی شهرک‌ها نیست، شهرک‌هایی که این روزها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در شرایطی که استان قم محروم از منابع آبی است و کشاورزی و دامداری در آن روز به روز کاهش می‌یابد صنعتی شدن و توجه به صنایع کوچک، همچنین حفظ امکانات و سرمایه‌های موجود امری لازم و ضروری برای کاهش اشتغال و توسعه اقتصادی است.

گزارش از زینب حیدری

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com