کد خبر ۴۵۶۰۶ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۱
در سفر وزیر ارشاد و رئیس‌دفتر روحانی به قم مطرح شد

مطالبه مراجع تقلید از دولت: بهبود معیشت مردم و رونق قرض‌الحسنه


 مراجع عظام تقلید در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دفتر رئیس‌جمهور بر بهبود معیشت مردم، تقویت مبانی دینی در جامعه، حذف یارانه افراد غنی، نظارت بر قیمت‌ها، ارتباط دولت با حوزه، حذف ربا و رونق قرض‌الحسنه، چاره‌جویی برای بالا بردن سرانه مطالعه کتاب، نظارت قوی بر نشر کتاب و جلوگیری از واردات غیرضروری تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از رسا، آیت‌الله ناصر مكارم شیرازی در دیدار سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مشخص است که شما با زوایای این وزارتخانه آشنا هستید، اظهار داشت: وزارت ارشاد یكی از حساس‌ترین وزارتخانه‌ها است، نظام جمهوری اسلامی ایران از جمهوریت و اسلام تشكیل شده است، جمهوریت از سوی دیگران انجام می‌شود اما اسلامیت آن باید توسط وزارت ارشاد انجام شود، حوزه‌های هشتگانه ارشاد نشان می‌دهد كه این حوزه جای فعالیت زیادی دارد، برخی از این حوزه‌ها نسبت به دیگر حوزه‌ها آسیب‌پذیرتر است.
آيت‌الله لطف‌الله صافي گلپايگاني نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: اين وزارتخانه اگر بتواند فعاليت خوبي داشته باشد مؤثر خواهد بود که تا به امروز اين امر را شاهد نبوديم.
بر اساس این گزارش، آیت‌الله نوری همدانی هم در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اولين نكته در ارشاد مشكل در كتاب و نشر بوده است، زيرا هر كسي كه قلم به دست بگيرد را نمي‌توان محقق دانست، از اين رو تقاضا دارم يك نظارت خوب و قوي بر روي انتشار كتاب‌ها داشته باشيد، امروز بسياري از كتاب‌ها براي ما ارسال مي شود كه مي‌بينيم معارف ديني به خوبي در آن تبيين نشده است.
آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار تاكيد كرد: يكي از معضل‌هاي امروز ما سرانه پايين كتابخواني است، بسياري از كتابخانه‌هاي ما در حال تغيير شغل هستند از اين رو بايد يك جلسه كارشناسي در مورد اين موضوع برپا شود تا بتوان سرانه مطالعه را بالا برد، امروز يك ملت كتابخوان موفق خواهد بود.
همچنین، آيت‌الله علوي گرگاني در دیدار با سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: به حوزه‌هاي هنري بيشتر توجه شود، در واقع هنر بايد در جامعه جا بيفتد زيرا اسلام نيز بر روي هنر تأكيد دارد.
بنا بر این گزارش، آیت‌الله صافی در دیدار محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه عمل ما باید موجب آبروی اسلام شود، سامان دادن و رفع مشکلات اقتصادی را بسیار مهم دانست.
آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار با ‌اشاره به ورود 800 قلم کالای غیرضروری به کشور، گفت: دولت می‌گوید که مجلس باید این مسئله را تصویب کند اما خود دولت هم می‌تواند مصوبه‌ای داشته باشد، بالاخره کسانی که 800 قلم را معرفی کردند از روی دلسوزی بوده و دیدند که اگر این اقلام وارد شود کارخانه‌ها می‌خوابند، مجلس و همه نهادها این مسئله را باید به زودی عملی کنند تا مردم خوشحال شوند.
وی با بیان اینکه بیشتر استفتائات از ما درباره اختلافات خانوادگی و مسئله دیرکرد و ربا است، تصریح کرد: روزی نیست که درباره ربا و دیرکرد سؤال نشود، بسیاری هستند که برای دیرکرد زندانی شدند، اگر فردی این چنین زندانی شود، خانواده‌اش می‌ماند و زندانی کردن او نتیجه‌بخش نیست؛ دولت باید کاری کند که مسئله ربا از بین رفته و قرض‌الحسنه جای آن را بگیرد.
آیت‌الله علوی نیز در دیدار با رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این دوره دولت کار باید بهتر از گذشته باشد چون تجربیاتی به دست رئیس‌جمهور و دولتمردان آمده که باید استفاده کنند، انتظار ما این است که کارهای جدیدتری از رئیس‌جمهور ببینیم که جامعه بگوید رئیس‌جمهور فعلی با گذشته تفاوت‌هایی داشته است.
بر پایه این گزارش، آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با رئیس دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: این دولت اگر بخواهد یک خدمت ارزنده را از خود به یادگار بگذارد، باید برای تمام مواد، خدمات و کالا، کارشناسانی بگمارد تا قیمت‌ها را تعیین کنند و بر ثابت نگه داشتن آن ‌اشراف کامل داشته باشند.
وی با بیان اینکه ارتباط دولتمردان با حوزه‌های علمیه باید همواره برقرار باشد، اظهار داشت: هرچه این ارتباط و تعامل بهتر و بیشتر باشد، برای پیشرفت کشور مفیدتر خواهد بود، اما در این دیدارها باید عمل به رهنمودها نیز مدنظر قرار بگیرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار قاچاق را از دیگر معضلات نظام اقتصادی کشور برشمرد و با تأکید بر لزوم انجام یک جراحی بزرگ برای حل این مشکل، خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر که قبلا هم بر آن تاکید کرده‌ام، اصلاح نظام پرداخت یارانه است. یارانه افراد غنی باید حذف شده و یارانه افراد ضعیف بیشتر شود. همچنین عمده یارانه باید به بخش تولید اختصاص یابد.
وی بیان داشت: مسائل اقتصادی بسیار مهم هستند، اما این تلاش برای حل این معضلات نباید باعث غفلت ما از مسئله مهم فرهنگ، اخلاق و دین مردم شود. اتفاقا تقویت مبانی دینی در جامعه می‌تواند به عملکرد متعهدانه مردم در عرصه اقتصاد و رونق این عرصه کمک کند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com