کد خبر ۴۵۷۳۷ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۷
ذوالنور :

کارخانه های آلاینده قم به مکانی دورتر از شهر منتقل شوند

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه پیگیر حل مشکل انتقال آب از سرشاخه های دز به قم هستیم، گفت: کارخانه های آلاینده زیست محیطی که در اطراف قم قرار دارد و یا در صدور مجوز برای کارخانه های جدید، باید این کارخانه ها به مکان دور از قم منتقل شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مشکلات قم، اظهار داشت: قم دارای مشکلات اختصاصی هست که با استان های دیگر متفاوت می باشد.

وی ادامه داد: یکی از این مشکلات آب و هوای قم است که در زمینه هوا اقدام مؤثری نمی توانیم انجام دهیم اما در مسئله آب سال های قبل اقدامات خوبی مانند ساخت سد کوچری، سد 15خرداد و حل مشکل انتقال آب به قم صورت گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر در بحث انتقال آب به قم مشکل داریم، گفت: باید در بحث تسویه آب توان خود را افزایش دهیم و از طرفی هم حقابه های قم را تأمین کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر آبی که به نام قم از سرشاخه های دز جدا شده و به قم اختصاص داده شده است در مسیر رسیدن به قم دیگران غیر متعارف و فراتر از حق خود از آن برداشت می کنند در حالی که آب شرب و کشاورزی قم به آن نیاز دارد.

حجت الاسلام ذوالنور افزود: باید این مشکل به طور کامل پیگیری و رفع شود تا دیگر شاهد دبه به دست بودن شهروندان نباشیم و برخی از مشکلات دیگر آن‌ها کمتر شود.

وی با اشاره به هوای قم، بیان داشت: هوای قم قابل تأمین از مکان دیگری نیست ولی باید تلاش کنیم تا اقداماتی که با محیط زیست قم سازگاری ندارد رخ ندهد که در این مسئله اقداماتی شده و کنترل می شود که اتفاق نیفتد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی کارخانه های آلاینده در اطراف قم، گفت: برخی از کارخانه های آلاینده از گذشته در اطراف قم بوده است به عنوان مثال واحدهای ذوب و یا بازیافت باطری های اسقاطی که سرب می باشد که این مسئله برای قم و مردم قم مضر می باشد.

کارخانه های آلاینده زیست محیطی قم به مکان دورمنتقل شوند

وی ادامه داد: این کارخانه ها باید محدود و مکان کارخانه به دور از شهر منتقل شود و همچنین امروز اگر می خواهیم اجازه ایجاد صنعت جدیدی را بدهیم باید با وضعیت محیط زیست قم سازگاری داشته باشد.

حجت الاسلام ذوالنور اضافه کرد: شغل مردم اطراف قم دامداری و کشاورزی می باشد که آن‌ها برای آب شرب خود با مشکل روبرو هستند حال چه برسد به آب برای کشاورزی و دامداری.

وی با اشاره به اینکه باید بحث کشاورزی را رونق دهیم، گفت: در حال پیگیری برای حل مشکل صادرات محصولات استان به خارج از استان و خارج از کشور هستیم تا این مسئله آسان تر شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com