کد خبر ۴۵۷۶۷
در راستای گرامیداشت هفته بانکداری اسلامی انجام شد:

دیدار با حضرات آیات علوی گرگانی و حسینی بوشهری

در راستای گرامیداشت هفته بانکداری اسلامی، رئیس اداره امورشعب، روسای دوایر و شعب استان قم با حضرات آیات علوی گرگانی و حسینی بوشهری دیدار و گفتگو نمودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی بانک مهر اقتصاد استان قم ، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار با رئیس اداره امور شعب و روسای دوایر شعب بانک مهر اقتصاد استان قم که در دفتر جامعه مدرسین برگزار شد با اشاره به اینکه باید در جهت رفع مشکلات مردم کوشید، اظهار داشت: امیدواریم بانک ها برای شکل گیری بانکداری اسلامی و حرکت در چارچوب بانکداری اسلامی قدم های مثبتی بردارند تا از این طریق شاهد از بین رفتن مشکلات مردم و جامعه باشیم.

معاون جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه اسلام تاکید فراوانی برکسب و کار حلال در جامعه اسلامی دارد، اظهارداشت: یکی از مجموعه هایی که می تواند به مردم درکسب و کار حلال کمک کند، بانک ها می باشند.

وی عنوان کرد: بعد از40سال از پیروزی انقلاب، امید است که بانک ها به سمت بانکداری اسلامی حرکت کنند و قدم هایی دراین رابطه بردارند که باعث خشنودی و رضایت خدا شود.


عضو شورای عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید به سمت بانکداری اسلامی حرکت کنیم، عنوان کرد: برخی افراد در رابطه با نظام بانکداری سوالاتی می‌پرسند که آیا شما بعد از 38سال می‌توانید یک الگوی اسلامی را به ما نشان دهید؟ و اینکه شما در زمینه بانکداری چه روشی را در این زمینه ارائه کرده‌اید؟

امام‌جمعه قم مسئله ربا و بانکداری اسلامی را از دغدغه‌های علما و مراجع خواند و ابراز کرد: مسئله ربا و بانکداری یک مسئله دینی است و باید تلاش کرد تا به سمت تاکیدات مراجع تقلید حرکت کرد.

وی با بیان اینکه برخی بانک‌های خارج از کشور درصد سود کمتری از مشتری می‌گیرند، تصریح کرد: چرا باید رونق اقتصادی دیگران که نام اسلام را یدک نمی‌کشند خوب باشد ولی نوبت به ما که می‌رسد و می‌خواهیم بانکداری اسلامی را داشته باشیم سود را بالا و پایین می‌آورند؟

معاون جامعه مدرسین با بیان اینکه گرفتن سود از مسائل مهم است، ولی این مسئله در کشورهای خارجی بهتر رعایت می شود و بانک های اسلامی توجه کمتری به مسئله سود دارد اظهار داشت: نباید فرهنگ را به سمتی حرکت دهیم که بعضی بانک ها سود بیشتری بدهند و متأسفانه این فرهنگ غلطی است که بعضی از بانک ها و مؤسسات به سمت آن در حال حرکت هستند.

وی با بیان اینکه لازم است ساختارهایی در روند شکل گیری بانکداری برای اسلامی شدن تعریف گردد که مورد نظر دین و شریعت باشد و خدا راضی باشد، اظهار داشت: لازم است با برنامه ریزی دقیق نمونه ای از بانکداری اسلامی را برای الگو سازی برای سایر بانک ها معرفی کرد تا همگان به این سمت و سو حرکت کنند.

در پایان آیت الله حسینی بوشهری برخورد مناسب با مشتریان را یکی از کارهای مهم کارکنان بانک دانست و خاطرنشان کرد: با روی گشاده برخورد کردن با مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است که شما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، بنابراین باید تلاش نمائید تا جایی که می توانید گرهی از کار مشتریان باز کنید.

 آیت الله علوی گرگانی بیان کرد:
 کارکنان بانک ها باید سعی کنند که بر اساس بانکداری اسلامی فعالیت کنند و بانک مهر اقتصاد باید مهریت و اقتصاد اسلامی را به همه نشان دهد.
  در دیداری دیگر آیت الله محمد علی علوی گرگانی با اشاره به اینکه مردمی که خداوند و ائمه اطهار (ع) را قبول دارند باید شکر گذار نعمت های الهی باشند.

مرجع تقلید جهان تشیع بیان کرد: تمامی برنامه های جمهوری اسلامی ایران باید طبق احکام اسلامی باشد و اینکه در ایران به بانکداری اسلامی تاکید می شود به دلیل دوری و رفع ربا از جامعه است.

آیت الله علوی گرگانی گفت: کارکنان بانک ها باید سعی کنند که بر اساس بانکداری اسلامی فعالیت کنند و بانک مهر اقتصاد باید مهریت و اقتصاد اسلامی را به همه نشان دهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) پیام آور و راهنمایی مردم بودند اظهار کرد: همه مردم نیازمند راهنمایی و موعظه هستند و باید سعی کنند به دستورات الهی گوش فرا دهند تا در روز آخرت شرمنده پروردگار نباشند.



رئیس اداره امور شعب استان قم گفت: بانک مهر اقتصاد کمک به اقتصاد داخلی، رونق تولید و اشتغالزایی را از اهداف خود و در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی لحاظ نموده است.   
در این دیدار ها بهروز درخشان- رئیس اداره امور شعب استان قم- ضمن گرامیداشت هفته بانکداری اسلامی، گفت: ما بر این باوریم که بانکداری اسلامی زمینه ساز شکوفایی اقتصاد اسلامی است، که در آن طرح‌ها و قراردادها طبق شرع مقدس طراحی می‌شوند و درصورت اجرا، بانکداری اسلامی و بدون ربا می تواند موجبات تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی را فراهم کند و به تولید ملی نیز کمک شایانی نماید و بانک مهر اقتصاد تلاش‌های چشم گیری را در راستای پیاده سازی این قانون انجام داده و آن را به یک مدل و الگوی عملی و اجرایی تبدیل نموده است.

رئیس اداره امور شعب رونق تولید و اشتغال را یکی از مهم ترین اهداف بانکی کشور دانست و گفت: بانک مهر اقتصاد کمک به اقتصاد داخلی، رونق تولید و اشتغالزایی را از اهداف خود و در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی لحاظ نموده و بانک مهراقتصاد آمادگی دارد تا در هر زمان که صنایع بزرگ کشور نیاز به حمایت دارند تمام تلاش خود را برای کمک به آنها به کار گیرد و از اولویت های این بانک مشارکت در ساخت واحدهای تولیدی، کارخانه‌ها و حمایت از صنایع است و براساس رویکردی ارزش محور، ماموریت‌های اقتصادی خود را دنبال می‌کند که بر همین اساس با ورود به عرصه‌های وسیع وگسترده تر توانسته، کمک حال صنعت کشور باشد.


وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد بانک مهر اقتصاد در راستای بانکداری اسلامی پرداخت و تصریح کرد: ایجاد ساختار بانکداری اسلامی برای اولین بار در نظام بانکی کشور و استقرار کامل کمیسیون فقهی، تدوین نظام جامع آموزش بانکداری اسلامی کارکنان و ارائه آموزش های تخصصی کاربردی، راه اندازی کمیته مهندسی شرعی قراردادها به صورت مشترک با دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، طراحی و عملیاتی نمودن مرکز پاسخ گویی به سئوالات شرعی مشتریان در حوزه بانکداری اسلامی، تدوین چاپ انواع کتاب بویژه کتاب عقود اسلامی بانکی با تاکید بر نکات کاربردی نحوه اجرای آن در بانک مهر، بازمهندسی عملیات بانک طی یک دهه گذشته و پرداخت ما به‌التفاوت سود علی الحساب و سود قطعی به سپرده گذاران، ایجاد شعبه نمونه بانکداری اسلامی در شهر مقدس قم با همکاری اعضای محترم شورای فقهی بانک مرکزی و نظارت بر صحت انعقاد عقود اسلامی با حضور مستمر علما و کارشناس فقهی در شعبه، تاسیس مرکز تحقیقات بانکداری اسلامی در شهر قم، آموزش ویژه طلاب حوزه های علمیه قم و مسئولین دفاتر مراجع عظام تقلید در دوره‌های رایگان آموزش بانکداری اسلامی بخشی از اقدامات صورت گرفته این بانک در زمینه حرکت به سمت بانکداری اسلامی است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com