کد خبر ۴۵۸۳۴ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰

قم در سالروز میلاد باسعادت امام هادی(ع) غرق در نور و سرور است

قم - ایرنا - شهر مقدس قم در سالروز میلاد خجسته و باسعادت دهمین پیشوای شیعیان جهان امام هادی(ع) غرق در جشن و نور و سرور شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، همزمان با فرا رسیدن روز پانزدهم ذی الحجه، سالروز ولادت با سعادت دهمین اختر آسمان امامت و ولایت، امام علی النقی الهادی(ع)، شهر مقدس قم یکپارچه غرق در نور و شادمانی شد.
شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) با چراغانی و آذین بندی مساجد، معابر و سر در منازل و مغازه ها و برپایی آیین های جشن میلاد امام هادی(ع) در جای جای قم، حال و هوای ویژه ای به این شهر داده اند.
حرم نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) نیز که به مناسبت دهه ولایت و امامت و اعیاد قربان و غدیر به طرز باشکوهی آذین بندی شده درحال حاضر میزان هزاران تن از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارات(ع) از سراسر کشور است.
دلدادگان و شیفتگان اهل بیت(ع) با حضور در کنار مضجع شریف آن حضرت ضمن شرکت در آیین های جشن و سرور، این روز خجسته را به یکدیگر تبریک می گویند.
مسجد مقدس جمکران نیز در این روز خجسته میزبان هزاران تن از نمازگزاران و زائران است که جشن ولادت را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبریک عرض کردند.
مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین های جشن و سرور، نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) ادای احترام کردند.
علی بن محمد مشهور به امام هادی(ع) و امام علی النقی(ع) فرزند امام جواد(ع) و دهمین امام شیعیان است که در 15 ذی الحجه در منطقه ای نزدیک مدینه جهان را روشن از نور خود ساخت.
این امام همام در هشت سالگی به امامت رسید، ایشان از سال 220 تا 254 هجری قمری به مدت 34 سال امامت شیعیان را به عهده داشت. بیشتر سال‌های امامت آن حضرت در سامرا، تحت نظارت مستقیم حاکمان عباسی سپری شد.
از امام هادی(ع) احادیثی در امور اعتقادی، تفسیر، فقه و اخلاق روایت شده است. بخش قابل توجهی از روایات آن حضرت درباره مباحث کلامی از جمله تشبیه و تنزیه و جبر و اختیار است. زیارت جامعه کبیره که ابعاد گوناگون امامت در آن مطرح شده و نیز زیارت غدیریه از آن حضرت روایت شده است.
برخی از شاگردان و یاران ایشان عبارتند از: عبدالعظیم حسنی، عثمان بن سعید، ایوب بن نوح، حسن بن راشد و حسن بن علی ناصر.
امام هادی(ع) در سال 254 هجری قمری به شهادت رسید و مزار مطهرش در سامرا است.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com