کد خبر ۴۵۸۳۶ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۳
در جلسه بنیاد قم‌پژوهی مطرح شد؛

لزوم تبیین هویت شهر قم برای مردم/ ۵۰ درصد مردم قم مهاجر هستند

قم - دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی گفت: یکی از ضعف‌ها در شهر قم شناساندن درست هویت آن به مردم شهر، کشور و دنیا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، محمد علی خبری در جلسه هفتگی بنیاد قم‌پژوهی که شامگاه سه‌شنبه در مجتمع آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیادی که در قم مغفول مانده است، اظهار کرد: اگر از گذشته قم آواربرداری شود متوجه می‌شویم که چه سرمایه‌های بزرگی را در این شهر داریم که امروز آنها را به دست فراموشی سپرده‌ایم.

وی با اشاره به ضرورت بازخوانی کالبد شهری و هویت شهر قم افزود: از این طریق می‌توانیم به واقعیت‌های انسان شناسی در قم دست پیدا کنیم.

دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی ابراز داشت: مهم‌ترین مسئله در حوزه قم‌شناسی این است که من به عنوان یک فرد قمی خودم را چگونه می‌شناسم و مختصات این شناخت چیست.

وی با طرح این پرسش که این هویت قمی چه مختصاتی دارد؟ گفت: اگر قرار باشد شهر قم به ما بگوید که من به عنوان یک شخصیت چه ویژگی‌هایی دارم، کدام ویژگی‌ها را مطرح می‌کند؟

عدم شناخت صحیح بیرونی از قم

خبری افزود: مسئله دیگر دیگر شناسی است. اینکه زمانی که ما در خارج از شهر قم هستیم، شهر ما را با چه ویژگی‌هایی می‌شناسند و یک شهر هفت هزار ساله را چطور می‌بینند؟

وی اظهار کرد: امروز در خارج از قم کسی باور نمی‌کند که این شهر تئاتر و هنرهای تجسمی و فعالیت‌های فرهنگی متنوع داشته باشد و این نشان می‌دهد که قم خوب معرفی نشده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید ببینیم آیا تعریفی که امروز از قم در کشور و جهان وجود دارد را قبول داریم یا خیر و اگر قبول نداریم باید بیشتر برای معرفی این شهر تلاش کنیم چرا که تا کنون ما قمی‌ها بیشتر معرفی شونده بوده‌ایم نه معرفی کننده.

وی با اشاره به مولفه‌های هویتی یک انسان گفت: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های هویت انسان سرزمین است و پس از آن موضوع زبان.

خبری ادامه داد: در شهر قم پیش از ۵۰ درصد مهاجر هستند و از ۹۰ کشور جهان در این شهر حضور دارند و در چنین شرایطی باید ببینیم چطور می‌خواهیم مولفه‌های قومیتی و زبانی خودمان را در ۱۰۰ سال آینده به جهان معرفی کنیم.

نقش کم‌رنگ مردم قم در تصمیمات

وی افزود: مردم قم در طول تاریخ در تصمیمات شهری و مسائل مربوط به هویت نقش کم‌رنگی داشته‌اند و این موضوعی قابل توجه است.

دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به سنت‌های شهر قم گفت: اگر تنها روز عاشورا به سنت‌های عزاداری نگاه کنید متوجه می‌شوید که گویا در دورن خودمان یک کشور هستیم و نه یک شهر.

وی با اشاره به نهادهای مختلف در شهر قم که بخشی از هویت این شهر را می‌سازند اظهار کرد: یک انقطاع آشکاری بین این نهادها وجود دارد که به دلیل نداشتن برون داد و عرضه نکردن است.

خبری با اشاره به مفهوم هویت مکانی گفت: نظریه‌پردازان بزرگی درباره این موضوع صحبت کرده‌اند که مهم‌ترین مسئله پیوند ناگسستنی هویت شخصی و مکانی است.

وی با اشاره به اهمیت معماری اظهار داشت: انسان‌ها شهرها را می‌سازند و بعد شهرها انسان‌ها را می‌سازند چرا که هویت مکانی بخشی از زیرساخت‌های هویت شخصی است.

رابطه هویت و کالبد شهر

این استاد دانشگاه گفت: بخشی از هویت ما به شناخت عمومی ما از محل زندگی‌مان برمی‌گردد و اگر به فضای کالبدی شهرمان توجه نداشته باشیم این هویت با اختلال روبه‌رو خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تعامل انسان‌ها و فضای فیزیکی که در آن زندگی می‌کنند اظهار کرد: تعامل به اعتماد و مشارکت منجر می‌شود.

خبری گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل هویتی شهرها ریخت‌شناسی است که شهرهایی مانند اصفهان، قم، مشهد و ... را از هم متمایز می‌کند.

وی با اشاره به تغییرات کالبدی شهر قم در سال‌های گذشته تصریح کرد: این تغییرات موجب از بین رفتن بخشی از خاطرات مشترک شده و به هویت شهر خدشه‌ وارد می‌کند.

دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شهر قم در گذشته در باغ‌هایی محاصره شده بود افزود: امروز ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی شهر قم تغییر کرده و ارتباط هویتی گسسته شده است.

وی افزود: فضاهای عمومی شهر قم از جمله حمام‌ها، قهوه‌خانه‌ها، زورخانه‌ها و ... در قم از بین رفته و همه اینها در اختلال هویت موثر است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com