کد خبر ۴۵۸۷۱ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۶

اقامه نماز جماعت عید غدیر در 60 نقطه کشور

قم- ایرنا - استاد حوزه علمیه قم گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته امسال نماز جماعت عید غدیر در بیش از 60 نقطه کشور مطابق با شرایط اقلیمی هر منطقه در مکان هایی از شهر که جلوه و نمود عینی بیشتری دارد، اقامه خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، با تاکید بر جایگاه ویژه واقعه غدیر خم از دیدگاه اسلام، پیامبر و اهل بیت(ع) افزود: عظمت عید سعید غدیر خم باید از طریق بر پایی نماز جماعت و راهپیمایی توام با شادی و جشن و سرور به منصه ظهور گذاشته شود.
وی ادامه داد: آیین ها و اعمال مختلف عید غدیر از جمله اقامه نماز این روز بزرگ از زمان حضرت امیرالمومنین(ع) آغاز شده ولی بعد از دوران امامت این امام همام به دلیل مزاحمت های دشمنان، با وقفه و سستی مواجه شد اما طبق روایتی از شیخ مفید(ره) این حرکت در دوران غیبت صغری و کبری امام زمان (عج) دوباره از سر گرفته شده است.
وی با اشاره به سابقه مشروعیت فقهی نماز عید غدیر افزود: اقامه نماز عید غدیر به صورت علنی از سوی این عالم بزرگوار در بین فرقه های مختلف اسلامی انعکاس پیدا کرد و این موضوع در تاریخ نیز ثبت شده و در منابع اهل سنت نزدیک به 20 مورد راجع به آن مطالبی گفته شده است.
فقیه یزدی با بیان این که مساله برپایی نماز عید سعید غدیر خم به صورت جماعت در کتاب های گوناگون فقهی جایگاه ارزشمندی دارد، افزود: در برخی از این کتاب ها نماز عید غدیر فریضه ای مستحب و برخی به صورت رجاء یعنی به امید این که به ثواب برسد بیان شده و برخی از بزرگان نیز شبهه وجوب به جماعت را برای این نماز مطرح کردند و نظر وجوبی دارند یعنی اگر جمعیتی آماده شدند واجب است که به جماعت خوانده شود.
وی با اشاره به این که برگزاری نماز جماعت عید غدیر از حدود 9 سال پیش به همت آیت الله محمد حسن احمدی فقیه یزدی(ره) استاد فقید حوزه های علمیه در مسجد امیر چخماخ یزد آغاز شد، اضافه کرد: نظر بیشتر علما و مراجع برگزاری نماز جماعت به صورت خودجوش و مردمی است.
وی در تبییین کیفیت نماز عید غدیر گفت: نماز عید غدیر مانند نماز عید فطر و قربان دارای 2 رکعت است و رکعت اول پنج قنوت و رکعت دوم‏ نیز چهار قنوت دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که عید غدیر یک واقعیت روشنی محسوب می شود، ولی اعمال این روز در دوره های مختلف تاریخی دچار ضعف شده است، افزود: امروز وقت آن است که این واقعه را به صورت یک امر جدی بزرگ بشماریم و عظمت آن را با شرکت در یک راهپیمایی بزرگ که با شادی همراه است، به خوبی اظهار و ابراز کنیم.
وی همچنین با اشاره به برخی دیگر از اعمال توصیه شده در روز عید غدیر خم مانند روزه گرفتن، افطاری دادن و صله رحم، افزود: یکی از برنامه های این روز مبارک، بستن عقد اخوت میان برادران ایمانی است تا یکدیگر را هیچ گاه از یاد نبرند.
غدیرخم نام ناحیه ‌ای میان مکه و مدینه است که حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام، در 18 ذی‌الحجه سال 10 هجری قمری، حضرت علی بن ابی طالب(ع) را به عنوان وصی، برادر و جانشین خود از طرف خدا اعلام کرد که سالروز این واقعه به عید غدیر شهرت دارد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com