کد خبر ۴۵۹۳۹ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱
پرونده «باجِ‌باجه» در تسنیم ــ ۷۷

ششمین سالگرد مطالبه رهبر معظم انقلاب از علما درخصوص مسئله «بانک»

هفدهم شهریورماه، ششمین سالگرد مطالبه رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه درخصوص مسئله «بانک» است. متن مطالبه ایشان حاوی نکات مهمی است که ذیلاً می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 17 شهریورماه 1390، رهبر معظم انقلاب، در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری درخصوص مسئله بانک به اظهارنظر پرداختند. ایشان در این جلسه با تأکید بر «مسائل تازه‌ای در زمینه‌ی پول و بانکداری که باید حل شود»، بر اینکه «فقه متکفل این موارد است» تأکید کردند و افزودند: «من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسیهای بحث آزاد فقهی در حوزه‌ی قم ــ که مهمترین حوزه‌هاست ــ برآورده نشده است.»

متن سخنان معظم له به این شرح است:

«در عین حال مسائل جدیدی وجود دارد. در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل تازه‌ای وجود دارد. مثلاً ما بانکداری اسلامی را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌ای در زمینه‌ی پول و بانکداری وجود دارد؛ اینها را بایستی حل کرد؛ باید اینها را در بانکداری اسلامی ــ بانکداری بدون ربا ــ دید. کی باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسیهای بحث آزاد فقهی در حوزه‌ی قم ــ که مهمترین حوزه‌هاست ــ برآورده نشده است. من این را الان اینجا عرض میکنم ــ آقایانی هم از قم اینجا تشریف دارید ــ این نیاز برآورده نشده. در قم باید درسهای خارجِ استدلالىِ قویای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی و چالشهائی را که بر سر راه حکومت قرار میگیرد و مسائل نو به نو را که هی برای ما دارد پیش می‌آید، از لحاظ فقهی مشخص کنند، روشن کنند، بحث کنند، بحثهای متین فقهی انجام بگیرد؛ بعد این بحثها می‌آید دست روشنفکران و نخبگان گوناگون دانشگاهی و غیر دانشگاهی، اینها را به فرآورده‌هائی تبدیل میکنند که برای افکار عموم، برای افکار دانشجویان، برای افکار ملتهای دیگر قابل استفاده است. این کار بایستی انجام بگیرد، ما این را لازم داریم. محصول این کاوشهای عالمانه میتواند در معرض استفاده‌ی ملتها و نخبگان دیگر کشورها هم قرار بگیرد.»

+ پرونده تخصصی «باجِ باجه» را اینجا ببینید

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com