کد خبر ۴۶۰۱۲ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۷
تسنیم گزارش می‌دهد

اختتامیه دومین جشنواره "سفره ایرانی فرهنگ گردشگری" در اراک+ فیلم

اختتامیه دومین جشنواره "سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری" در اراک و با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  خبرگزاری تسنیم از اراک، دومین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری با حضور جمعی از مسئولان کشوری و نیز مسئولان بخش گردشگری استان مرکزی در محل هتل امیرکبیر اراک برگزار شد.

این جشنواره در فضای باز و مسقف طراحی شده در قسمت شرقی محوطه هتل امیرکبیر اراک و با حضور استان‌های تهران، اصفهان، البرز، قم و مرکزی و به مدت سه روز برگزار شد.

7 گروه موسیقی و آئین های محلی، 100 غرفه غذا، نمایش پرفورمنس و مسابقات آشپزی در این جشنواره تدارک دیده شد تا دومین دوره این جشنواره در استان مرکزی به نحو احسن برگزار شود این در حالی بود که در کنار 7 گروه موسیقی و آئین های محلی، 100 غرفه غذا، نمایش پرفورمنس و مسابقات آشپزی در این جشنواره تدارک دیده شده بود.

مراسم اختتامیه این جشنواره نیز در روز عید غدیرخم با حضور چشمگیر مردم و مسئولان استان مرکزی و نیز میهمانان دیگر شهرها و استان‌های کشور در مراسمی ویژه و با برنامه‌های متنوع برگزار شد.

فرهنگ ایرانی باید به دنیا معرفی شود

معاون عمرانی استاندار مرکزی در آئین اختتامیه این جشنواره با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره اظهار داشت: یکی از آداب و رسوم و یکی از موضوعاتی که امروز در کشورهای مختلف ایرانیان به آن شهرت دارند مهمان نوازی و غذای ایرانی است که شهرتی جهانی یافته است.

عزیز فیلی افزود: بنابراین نه تنها در سطح منطقه‌ای بلکه باید در سطح کشوری و ملی و حتی بین‌المللی چنین جشنواره‌هایی را در راستای معرفی فرهنگ و غذای ایرانی با برنامه‌ریزی و توجه بسیار برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره ها علاوه بر معرفی ظرفیت‌های کشوری و نقاط مختلف ایران اسلامی، زمینه‌ای برای تبیین و صدور هویت فرهنگی کشور در مناطق مختلف و دیگر کشورها خواهد بود.

هدف برگزاری جشنواره احیای سفره ایرانی بود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در حاشیه این اختتامیه به خبرنگار تسنیم گفت: استان‌های کشور برای برگزاری جشنواره ملی سفره ایرانی منطقه‌بندی شد و به مناطق هشت‌گانه تقسیم شد که استان مرکزی جزو منطقه پنج است و پنج استان کشور در این جشنواره حضور دارند که شامل استان‌های تهران، البرز، قم، اصفهان و مرکزی می‌شود که با این هدف آمدند که جشنواره‌ای از غذاها، سفره ایرانی را برگزار کنند تا سفره ایرانی را احیا کنند.

سیدمحمد حسینی افزود: بنابراین جشنواره سفره ایرانی کار بسیار ارزشمندی است چرا که اینکه به گذشته خود برگردیم و ببینیم آش ترخینه، آش بلغور و یا اشکنه ما چه بوده و چرا این غذاهایی که ضامن سلامتیمان بوده را کنار گذاشتیم چرا از دوغ یا نوشیدنی‌هایی دیگری که همیشه در دسترسمان بوده استفاده نمی‌کنیم و سراغ نوشابه و دلستر می‌رویم بخش از هدف این جشنواره معرفی سفره ایرانی بود تا بگوییم غذاهای سفره‌های ما چه بوده و چقدر در سلامتی تاثیر داشته است تا مردم به اصل خود و به سفره‌های خود برگردند.

وی بیان کرد: این جشنواره کمکی است به معرفی داشته‌های گردشگری و توسعه گردشگری استان زیرا بخش عمده‌ای از خود گردشگری و جاذبه‌های گردشگری خوراک و نوشیدنی‌هایی است که اگر معرفی و شناخته شود می‌تواند به جذب گردشگر بیشتر کمک کند و انجام این‌کار می‌تواند برای مردم و جامعه مفید باشد.

تقدیر از برترین‌ها در جشنواره سفره ایرانی در استان مرکزی

در مراسم اختتامیه، سرآشپزان برتر دومین جشنواره سفره ایرانی ، فرهنگ گردشگری در اراک معرفی شدند که براین اساس سرآشپزانِ برتر استان قم شامل علی یساولی و احمد احمدی، عادل دارابی، سرآشپزان برتر استان اصفهان شامل فاطمه نصیری، حسن رجبی و مریم ابراهیمی، سرآشپزان برتر تهران شامل محمد نظیفی و مسعود صالحی، تقی احمدی خاص، سرآشپزان برتر البرز شامل فریده دارابی،  نشرین نظارتی و مرضیه محسنی معین، سرآشپزان برتر استان مرکزی شامل وحید بهاری، سپیده زیرکی، سمیرا ابراهیمی بود.

همچنین در این مراسم، مراکز عرضه غذای برتر دومین جشنواره سفره ایرانی،فرهنگ گردشگری در اراک معرفی شدند که براساس این جشنواره، استان قم رستوران مهر و ماه با مدیریت جلیل بزرگی، تهران رستوران سفیربا مدیریت آرش رجبی، البرز رستوران ارکیده با مدیریت بهرام اژدری، استان مرکزی رستوران شمشاد با مدیریت مسعود حسنی، اصفهان هتل منوچهری کاشان با مدیریت عصمتی مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از تسنیم، در این مراسم برخی مسئولان ارشد استان مرکزی و دست‌اندرکاران بخش میراث فرهنگی استان و جمع بسیاری از مردم استان مرکزی و استان‌های دیگر و نیز مسافرانی که در مسیر سفر خود به شهر اراک سفر کرده بودند حضور داشتند.

همچنین در این مراسم برخی بازیگران و هنرمندان سینما و تلویزیون در استان مرکزی و کشور همچون "سیامک اشعریون" از بازیگران و پیشکسوتان عرصه سینمای کشور نیز حضور داشتند.

گزارش از آیدا حبیبی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com