کد خبر ۴۶۰۱۷ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۴
گزارش مهر به مناسبت روز ملی سینما؛

هنرهفتم شیراز درآستانه ۱۰۰سالگی است/ نهضت سینماسازی در فارس

شیراز- سال ۱۳۹۷ سینما به گواه تاریخ هنر هفتم در شهر ادب و هنر ۱۰۰ ساله می شود و این در حالی است که نهضت سینماسازی در فارس طی چند مدت اخیر آغاز شده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- محمدحسین نیکوپور: در آستانه ۲۱ شهریور روز ملی سینما، شیراز در شمار دومین شهر دارای بیشترین سالن هنر هفتم قرار گرفته و اکنون به داشتن ۲ پردیس سینمایی در نقاط پرجمعیت شهر می تواند کمبودهای این بخش را جبران سازد.

به روایت مورخان تاریخ سینما از جمله مسعود مهرابی، شیراز از نخستین شهرهای ایران است که پس از تهران و در سال ۱۲۹۷ صاحب سینمایی به نام «تماشاخانه» در محله تاریخی گودعربان می شود و با توجه به این روایت می توان در سال ۱۳۹۷ صد سالگی سینما در شیراز را به جشن نشست.

این درحالیست که آخرین سالن در شیراز در سال ۱۳۴۸ توسط شاهرخ گلستان در خیابان کریمخان زند با نام «آریانا» افتتاح شد که از آن پس  نزدیک به ۵۰ سال هیچ سینمایی در شیراز ساخته نشد تا اینکه با افتتاح سینما فرهنگ به عنوان اولین سینمای پس از انقلاب اسلامی در۱۴ اسفندماه ۱۳۹۴ عاشقان سینمای این شهر هفتمین سالن را به تماشا نشستند؛ البته فراموش نشود که پس از گشایش این سینما، سالن هایی مانند پرسیا و بهمن هم از فهرست سینما خارج شدند.

از سویی، امسال در مردادماه که نمایندگان رسانه های گروهی به همراه تعدادی از مدیران پخش سینمای ایران در کنار مسئولان موسسه سینماشهر از پردیس سینمایی شهر آفتاب بازدید کردند نتوانستند شگفتی خویش را از پیشتازی این شهر در ساخت سالن های سینما به ویژه پردیس های سینمایی مدرن پنهان سازند.

فارس پایلوت ساخت سینماهای کوچک در کشور

این در حالیست که مدیرعامل مؤسسه سینماشهر پس از بازدید از پردیس سینمایی شهر آفتاب در مجتمع خلیج فارس شیراز گفت: دیگر شاهد ساخت سالن سینما توسط دولت نخواهیم بود، اما در عین حال نهضت سالن سازی توسط بخش خصوصی ادامه پیدا می کند.

مجید مسچی با توجه به اینکه استان فارس به عنوان پایلوت اجرای طرح ساخت سینماهای زیر ۱۰۰ صندلی انتخاب شده با اشاره به ساخت پردیس سینمایی شهرآفتاب در شمال غرب شیراز گفت: این مجموعه دارای ۸ سالن خواهد بود که شامل یک سالن چند منظوره ۲۰۰ نفره، یک سالن ویژه کودک با ظرفیت ۲۵۰ نفر، یک سالن با ویژگی پخش ۳D، یک سالن وی آی پی و یک سالن بلک باکس ۱۰۰ نفره ویژه اجرای تئاتر؛همچنین این مجموعه دارای گالری و فروشگاه های محصولات هنری است.

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر با این وجود انکار نمی کند که همچنان در سراسر کشور نیاز به سالن های جدید وجود دارد بنابر این می گوید: به همین منظور در شهرهای بزرگ مانند اصفهان، شیراز، تبریز، تهران و رشت نهضت سالن سازی ادامه پیدا می کند.

مسچی تاکید دارد که سینماهای قدیمی کشور تاکنون یا بازسازی شده یا می شوند. به گفته وی، اولویت فعلی تبدیل سالن های قدیمی به سالن های جدید چند سالنه است.

وی با ارایه آماری از روند بازسازی سینماها در سطح کشور بیان کرد: تا پایان سال ۹۶ ما ۱۷ سالن را بازسازی می کنیم و در همین سال ۱۶ پروژه در دست اجرا داریم و ۹ پروژه هم آماده شروع عملیات است. سینما ایران شهر تهران ، چهارباغ اصفهان، سینما قدس تهران، سینما مرکزی تهران از سینماهایی هستند که بازسازی آنها تمام شده و تعداد سالن های آنها اضافه شده است همچنین صندلی های پردیس ملت تهران عوض شده است. تا ۳ هفته دیگر سینما فجر اسلامشهر ۵ سالنه می شود و بازسازی سینماهایی در تبریز، قم، بیجار، زرند و تهران نیز در دست انجام است. این درحالیست که فاز مطالعاتی چهار پروژه انجام شده که شامل سینما ساحل و قدس اصفهان و سینما آستارا و بهمن تهران است تا به زودی بازسازی آنها نیز شروع شود.

به گفته وی، در باغ کتاب تهران نیز ۸ سالن سینما ساخته شده که تا پایان سال به بهره برداری می رسد و پروژه پردیس مگاپارس نیز با ۸ سالن در سال ۹۶ به پایان می رسد. سینمای خلیج فارس دامغان، آرمیتاژ مشهد، پرشین مال تهران، البرز مال استان البرز، سپنتا در کرج، معین مال در تهران، اطلس مال در تهران، سیتی سنتر در قم، آرین در قم رز ما در تهران و ...از سالن هایی بود که مسچی از آنها نام برد که در ساخته و بهره برداری می شوند.

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر افزود: ما امسال از مرز ۵۰۰ سالن سینما در کشور می گذریم که هنوز با جمعیت و نیازهای مردم سازگار نیست ولی باید بدانیم روند ساخت و تجهیز و بازسازی سالن ها زمان‌بر است.

مسچی با اشاره به علاقه صاحبان سرمایه به ساخت سالن سینما در مراکز تجاری بیان کرد: چند سال پیش صاحبان سرمایه علاقه ای به تاسیس سینما در مجتمع های تجاری نداشتند ولی امروز به جایی رسیده ایم که آنها خودشان درخواست می دهند که در مجتمع های شان سالن سینما باشد و معتقدند سینما به بخش تجاری هم رونق می بخشد.

ساخت سینما با ظرفیت کم در شهرهایی که سینما ندارند/فقط ۱۶۰ شهر سالن سینما ندارند

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر اضافه کرد: در حال حاضر طرح ساخت سینما با ظرفیت کم در شهرهایی که سینما ندارند، اجرایی می شود که در این طرح زمین را شهرداری می دهد، بخشی از هزینه را ارشاد تامین می کند و بخش دیگر را کسی که بعدا سالن را در اختیار می گیرد، می دهد.

مسچی با اشاره به اینکه این طرح در سه تیپ سالن سینما اجرایی می شود، عنوان کرد: تیپ یک مربوط به ساخت یک سالن زیر ۱۰۰ نفر، تیپ ۲ ساخت ۲ سالن سینمای ۵۰ و ۱۰۰ نفره، تیپ سوم ساخت ۲ سالن در کنار فروشگاه یا رستوران است.

وی با بیان اینکه استان فارس به عنوان منطقه پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده است در عین حال گفت: در حال حاضر ۲۹۰ سینمای فعال در کل کشور داریم، توضیح داد: تعداد سینماهای کشور نسبت به اسفند پارسال ۱۷ سینما بیشتر شده است. سالن های  سینما در کشور سال گذشته ۴۵۴ بوده که امسال ۲۹ سالن اضافه شده است. تعداد صندلی ها سال گذشته ۱۳۴ هزار و ۶۷۷ بوده که ۵ هزار و ۶۰۰ صندلی اضافه شده است.

مسچی همچنین اعلام کرد: ۴۱۵ سالن سینما با سیستم «ای سینما» و ۲۷ سالن با سیستم «دی سینما» در کشور داریم. همچنین ما ۶ سالن سه بعدی داریم که با افتتاح این سالن در شیراز، به رقم ۷ می رسیم.

وی در بخش دیگر صحبت هایش تعداد سالن های سینما در کشور را اینگونه اعلام کرد: تهران با ۱۵۱ سالن اولین شهر سینمایی کشور است و بعد از آن مشهد و اصفهان با ۱۸ سالن قرار دارند و شهر شیراز با ۱۷ سالن در جایگاه سوم قرار دارد که با افتتاح این مجموعه، شیراز با ۲۴ سالن در جایگاه دوم می ایستد.

این مدیر سینمایی دولت در توضیح نقدی مبنی بر اینکه بسیاری از شهرهای کشور سینما ندارند، گفت: ۱۱۴۲ شهر در کشور داریم که اگر معیار ۵۰ هزار نفر جمعیت را در نظر بگیریم فقط ۱۶۰ شهر شامل می شود و اگر این معیار را ۲۰ هزار نفر قرار دهیم این رقم به ۷۰۰ شهر می رسد. این توضیح را دادم که بگویم برای شهرهای کم جمعیت نمی شود سینما ساخت ولی طرح سینما سیار را می توان به عنوان مسکن اجرایی کرد. همچنین ساخت سالن های کوچک هم یکی از راهکارها است زیرا این سالن ها ۲ ماهه ساخته می شوند. تجهیز سالن های مجتمع های فرهنگی نیز راهکار دیگر است.

یک مجتمع تجاری و ۲هتل خواستار ساخت سالن سینما

از سویی مدیرعامل موسسه سینماشهر به خبرنگار مهر می گوید: یک مجتمع تجاری دیگر در شیراز خواستار ساخت سالن سینما است.

مجید مسچی پیرامون میزان تمایل بخش خصوصی به ایجاد سالن سینما در شیراز گفت: تاکنون مراجعه ای مبنی بر درخواست مجوز از سوی سرمایه گذاران این بخش به ما نرسیده اما یک مجتمع تجاری خواستار این است که با کمکهای متعارف موسسه سینماشهر سالنی را به این کار اختصاص دهد.

وی با وجود پردیس سینمایی مجتمع خلیج فارس شیراز که ۷ سالن و یک پلاتو تئاتری دارد تاکید می کند: قاعدتا شیراز جایگاه دوم سالن های سینمایی کشور را به خود اختصاص خواهد داد.

این درحالیست که معاون سینمایی و هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم از رونق ساخت سینما از سال گذشته در استان فارس خبر داد و گفت: در اجرای طرح ساخت سالن های سینمایی کوچک زمین در شهرهای مرودشت، کازرون، لار، لامرد و شیراز به این بخش اختصاص یافته است.

وی ادامه می دهد: راه اندازی پردیس سینمایی شهرآفتاب به ارتقای سطح سینما و تماشای فیلم در شیراز کمک شایانی خواهد کرد؛ در سال ۹۴ با افتتاح سالن سینما فرهنگ جریان سینماسازی در شهر ما شروع شد و با ساخت پردیس گلستان به نیمه رسید و حال با این مجموعه به قله رسیده است.

رنجبر در عین حال از درخواست بخش خصوصی به ویژه مجتمع های تجاری و هتلها برای اختصاص سالن به سینما در شیراز خبر داده و می گوید: دست کم ۲ هتل، سالن های خود را آماده و تجهیز به مبلمان و صندلی سینمایی کرده اند که نیازمند اختصاص تجهیزات پخش فیلم هستند.

وی با اشاره به اینکه یک مجتمع تجاری در شیراز هم برای ساخت سالن سینما اعلام آمادگی کرده افزود: آخرین کمک ما در این زمینه تجهیز و بهسازی یک سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس است که اکنون با عنوان سینما غزل فیلم های مطرح سینمای جهان را پخش می کند.

معاون سینمایی ارشاد فارس در پایان ابراز امیدواری کرد که با افزوده شدن سالن های ۲۵۰ نفره پردیس سینمایی شهرآفتاب ۲۰ درصد افزایش فروش به کشور افزوده شود و رونق را به سینمای ایران و فارس ببخشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، با این حال هنوز هستند شهرهایی در استان فارس که یا با وجود سالن های سینمای از کار افتاده اما سرپا؛ علاقه مندان هنر هفتم را برای دیدن آثار تازه راهی شیراز کرده و چنانچه کسی هم خواستار ساخت سالن سینما باشد باید چشم انتظار بودجه های دولتی بماند، با این وجود، طرح «سینما سلام» که سال جاری توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بخش خصوصی و موسسه رسانه های تصویری فراهم شد، برخی از سینمادوستان شهرستانی این امکان را یافتند تا به شیوه سیار از تماشای فیلم های روی پرده محروم نمانند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com