کد خبر ۴۶۰۹۵ انتشار : ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۲
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

برداشت 218 تن عسل در استان قم

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قم از برداشت 218 تن عسل در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری برنا از قم، منصور دیان اردستانی اظهار کرد: با رشد روز افزون و مدرنیزه شدن صنعت کشاورزی در جهان و استفاده از سموم شیمیایی برای مبارزه با آفات و گسترش روش تک زراعی، جمعیت بسیاری از حشرات گرده افشان کاهش یافته است.

وی افزود: تعداد زیادی از گیاهان گلدار برای تولید بذر و میوه (بقای نسل) نیاز به این حشرات مفید دارند و زندگی ما و بسیاری از جانداران نیز طبعاً وابستگی به فعالیت آنها دارد.

وی ادامه داد: زنبورهای عسل، یکی از مهم‌ترین حشرات گرده افشان برای تولید تجاری میوه‌اند و باغداران می‌توانند با این حشرات مفید در کیفیت و کمیت محصول خود را تضمین کنند.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: در استان تعداد 213 زنبوردار با 18 هزار و 239 کندو مشغول فعالیت هستند که میزان برداشت عسل در سال 95 در این استان 218.5 تن بوده است .

دیان با تاکید بر اینکه استفاده از زنبور عسل موجب افزایش عملکرد مزارع کلزا به میزان حداقل 30 درصد می‌شود، بیان کرد: با توجه به افزایش سطح زیر کشت این گیاه در سال‌های آتی در استان می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده برد و از آنجایی که هر هکتار کلزا می‌تواند نیاز‌های غذایی پنج تا شش کندو را برآورده سازد، می‌توانیم با همکاری شرکت تعاونی 2 هزار کندو به جمعیت زنبورستان‌های استان اضافه کنیم .

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در همین راستا به منظور بررسی راهکارهای لازم برای برطرف شدن مشکلات شرکت تعاونی زنبورداران استان نشستی با حضور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، معاونت بهبود تولیدات دامی، رئیس سازمان تعاون روستایی استان، مدیر عامل و اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی زنبورداران برگزار شد که تصمیمات کاربردی و حایز اهمیتی در راستای بهبود وضعیت تعاونی زنبورداران استان اتخاذ شد.

دیان اردستانی گفت: با توجه به اعلام اداره کل دفتر طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی، اجرای طرح آمارگیری از زنبورستان‌های استان به طور همزمان در سراسر کشور و به مدت 6 روز در اواخر مهرماه انجام خواهد شد که در طول این مدت کلنی‌های زنبور باید مستقر شده و هر گونه نقل و انتقال کلنی ممنوع است.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com