کد خبر ۴۶۱۴۲ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۰
آیت الله مکارم شیرازی:

اخلاق، احکام و عقاید اسلامی در هیئت‌های مذهبی ترویج شود

قم - یکی از مراجع تقلید گفت: آنچه امروز جامعه به ویژه نسل جوان نیازمند آن است اخلاق، احکام و عقاید اسلامی است که باید در هیئت‌های مذهبی و تکایا مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در جمع هیئت‌های مذهبی و قشر بسیج مداحان استان قم اظهار داشت: هیئت‌های مذهبی شامل سه بخش خطیب، مداح و گردانندگان می‌باشد که هر کدام تکمیل کننده دیگری بوده تا مراسم عزاداری و جشن‌های مناسبتی به خوبی برگزار شود.

وی افزود: آنچه امروز باید توسط این سه رکن هیئت‌های مذهبی مورد توجه و عنایت ویژه قرار بگیرد جذب حداکثری جوانان به تشکیلات مرتبط با امام حسین علیه الاسلام است.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: برای جذب جوانان باید از هر ابزار و با بهترین لحن‌ها استفاده کرد، چرا که اگر نتوانیم در مراسم امام حسین(ع) جذب کنید دیگری آنان را جذب می‌کند.

وی در ادامه با بیان حدیثی از امام صادق(ع) گفت: حضرت می‌فرمایند «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» و بدون تردید خطبا و مداحان مصداق این حدیث حضرت می‌باشند، چرا که احیا کننده امر (ولایت ) ائمه اطهار علیهاالسلام هستند.

وظایف هیئت‌های مذهبی

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به وظایف هیئت‌های مذهبی افزود: زنده نگه داشتن امر ولایت ائمه معصومین(ع) با هر وسیله، هر بضاعت و امکاناتی، تربیت افراد، چرا که نباید نسبت به ترویج مسائل تربیت دینی در محافل و مجالس غفلت کرد، اینکه خطبا و مداحان در بیانات، اشعار خود به مسائل اخلاق اسلامی، احکام اسلامی و عقاید اسلامی توجه و تأکید داشته باشند آثار و برکات ارزشمندی خواهد داشت.

وی ادامه داد: امروز نیز همانند گذشته تردیدی در نقش اثر بخش هیئت‌های مذهبی در خصوص مسائل اجتماعی، سیاسی در جامعه نداریم، چرا که همان کاری که هئیت‌ها در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایفا کردند امروز در پشتیبانی از نظام، انقلاب و حفظ خون شهدا تجلی پیدا کرده است.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه مداح نیاز به آموزش دارد، تصریح کرد: چطور آموزش صوت دارید، باید آموزش محتوا و بیان هم داشته باشید، مداح و خطیبی که به صورت خودرو رشد پیدا کنند تأثیر چندانی بر جای نخواهند گذاشت.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از تجربه پیشکسوتان، برپایی جلسات منظم و برنامه ریزی شده، آموزش مسائل مرتبط با احکام اسلامی، تربیت دینی، اعتقادات و منابع مورد نیاز یک مداح خوب مسائلی است که باید از سوی هئیت های مذهبی و دست اندرکاران این عرصه مورد توجه جدی قرار بگیرد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه خطیب و مداح نباید مستمع را خسته کنند، تأکید کرد: باید مراقب باشید که در مداحی‌ها و سخنرانی‌ها علاوه بر اینکه مخاطب شناس خوبی باشید باید زمان شناس و مجلس را طولانی نکنید.

باز کردن صدای بلندگو از مساجد فقط در زمان پخش اذان جایز است

وی با اشاره به فتوای خود در خصوص مستقر کردن بلندگو در بیرون از مساجد و تکایا بیان داشت: من بارها گفته‌ام و این فتوا را مجدد می‌گویم باز کردن صدای بلندگو از مساجد فقط در زمان پخش اذان جایز است و برای سایر مراسم دینی چه عزاداری‌ها و چه جشن‌ها باید در خود مسجد پخش شود البته چند روز عاشورا و تاسوعا حسابش جدا است و لذا نباید تولید دردسر برای مردم کرد.

استاد سطوح عالی حوزه اظهار داشت: پرهیز از سخنرانی‌ها و مداحی‌های تکراری، عدم غلوّ و تعبیراتی که موجب وهن معصومین و مجالس منصوب به ایشان می‌شود از جمله مسائلی است که باید هئیت‌های مذهبی نسبت به آن حساسیت جدی داشته باشند.

وی گفت: عدم استفاده از آهنگ‌ها و ریتم‌های موهن که موجب وهن مجالس می‌شود، خوش قولی خطبا و مداحان، عدم اولویت مسائل مالی و اینکه مردم سخن و مطالب کسی را می‌پذیرند که خود عامل به عمل باشد نه اینکه سخن را فقط برای مردم بگوید، این مواردی است که باید مد نظر عوامل هیئت‌های مذهبی قرار بگیرد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com