کد خبر ۴۶۲۱۴ انتشار : ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

بانکداران سودجو قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند/ وزرای کشورهای اسلامی درباره میانمار تشکیل جسله دهند

یکی از مراجع تقلید گفت: با اصلاح نظام‌ بانکداری چرخ‌های اقتصاد به راه می‌افتد و به پیشرفت و تولید مراکز کمک می‌شود اما بانکداران سودجو قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) پیشگویی‌هایی داشتند که گویی در آن دوران بودند و فرمودند زمانی می‌رسد که مردم دنبال کسب مال هستند و بین حلال و حرام برای آنها تفاوتی نیست.

وی خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) در پیشگویی دیگر فرمودند زمانی می‌رسد که همه رباخوار می‌شوند، اگر رباخوار نباشند غبار رباخواری بر دامان آنها قرار می‌گیرد و جامعه ما امروز گرفتار این مسئله است.

این مرجع تقلید با اشاره به پیروزی نظام اسلامی گفت: با پیروزی انقلاب به فکر افتادند تا برنامه‌های نامشروع حکومت طاغوت را تغییر دهند از جمله آنها نظام بانکداری بود که از غرب آمده بود و با ربا توأم بود. افراد اهل علم و فضل مأموریت گرفتند تا در این زمینه برنامه بانک بدون ربا را تدوین کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این برنامه هشت عقد اسلامی گذاشتند که اگر عمل می‌شد چرخ‌های اقتصاد به راه می‌افتاد و به پیشرفت و تولید مراکز کمک می‌شد ولی بانکداران سودجو قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به شرایط کنونی گفت: اکنون بیان می‌شود فاکتور درباره خرید چند وسیله برقی به مبلغ 50 میلیون تومان دریافت کنید و سوری چیزی نشان بدهند پول را دریافت کنند و هر کاری خواستند با این پول انجام دهند.

وی یادآور شد: این‌گونه حلال را حرام کردند و سودها به صورت ربا درآمد، این موارد سبب شد مردم به رباخواری آلوده شوند و برخی این پول‌ها را می‌گرفتند و به زیارت می‌رفتند در حالی که خود بانک فاکتور سوری و جعلی را پیشنهاد می‌کرد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بارها به مسؤولان گفته شده به آنها آموزش داده شود تا حرام نشود و واقعی باشد و پول‌های ربا و پول‌های حلال مردم در بانک رفته و با هم مخلوط شده و غبار آن بر کسانی که رباخوار نیستند نیز نشسته است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اثرات ربا بر افراد گفت: این امور سبب می‌شود دعا مستجاب نشود و مشکلات اقتصادی روزافزون به وجود آید.

وی عنوان کرد: باید به شخصی که ورشکست شده مهلت داده شود ولی به این مسئله کاری ندارند جریمه قرار می‌دهند اگر کسی مشکل نداشته باشد و دارای مال باشد او را می‌توان جریمه کرد البته حاکم شرع باید جریمه کند و جریمه به بیت‌المال می‌رسد این به جز جریمه‌های تأخیر بانک‌هاست که بدون حساب و کتاب و روزشمار است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه کسانی که بانکداری بدون ربا را تدوین کردند یا دوستان آنها فکری کنند تا وضعیت کنونی اصلاح شود گفت: اگر اصلاح این وضع نشود مسائل اقتصادی کشور در بن‌بست باقی می‌ماند و فریاد مردم بلند می‌شود. افراد نیازمند فقیرتر و ثروتمندان غنی‌تر می‌شوند و امیدواریم این مشکلات با تذکرات برطرف شود.

وی با اشاره به مسئله میانمار گفت: مسئله میانمار یکی از مشکلات جهان اسلام است با وجود آنکه مسلمان را می‌کشند و 300 هزار نفر به کشورهای خارج پراکنده شدند چرا جهان اسلام سکوت می‌کند؟ عده‌ای از کشورهای اسلامی اظهار همدردی کردند ولی عده بیشتری ساکت هستند آیا آنها خواهران و برادران مسلمان ما نیستند؟

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: وزرای کشورهای اسلامی باید جمع شوند و فکری کنند. این تشکیل جلسه اثر می‌گذارد، سازمان ملل تنها این اقدام را محکوم می‌کند و اقدام عملی ندارد زیرا برخی از دولت‌های نیرومند در این کار نفع دارند.

وی یادآور شد: به عده‌ای از علمای برجسته چند کشور مانند ایران، ترکیه، عراق، مصر و لبنان که اظهار همدردی کردند ویزا بدهند تا به میانمار بروند و با سران آنها صحبت کنند و راه‌حل پیدا شود، این امر اقدامی انسانی است و باید راه‌حل مشکل را پیدا کرد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com