کد خبر ۴۶۲۸۷ انتشار : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۲
آیت الله مکارم شیرازی:

نهج البلاغه باید در متن زندگی مردم قرار گیرد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی به کنگره سیره اهل بیت(ع) در قم آورده است: اگر می خواهیم با سیره امام علی(ع) آگاه شویم باید نهج البلاغه را در متن زندگی خود قرار دهیم، در حوزه های علمیه و دانشگاه ها کتاب درسی باشد، در مساجد بعد از تلاوت قرآن بخشی از کلمات امیرمومنان علی(ع) خوانده و توضیح داده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، در این پیام که روز پنجشنبه در دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) در قم قرائت شد آمده است: قبلا لازم می دانم ایام سعید عید غدیر را که هنوز در شعاع آن قرار داریم به همه شما عزیزان تبریک گفته و از همه دست اندرکاران محترم این کنگره باشکوه که برای تشکیل آن زحمت فراوان کشیده اند تشکر کنم و به همه حاضران عزیز، فضلا، دانشمندان و افراد محترم دیگر تبریک گویم.
پیام ادامه یافته است: و اما مساله شرح سیره امیرمومنان علی(ع) چیزی نیست که به آسانی بتوان حق آن را در صدها بیانیه بیان کرد و عبارات ما همانند این است که بخواهیم دریایی را در کوزه ای جای دهیم.
در این پیام اضافه شده است: عزیزان، همه می دانیم شخصیت امیرمومنان علی(ع) ابعاد زیادی دارد که با دقت در نهج البلاغه تمام سیره علمی و عملی آن حضرت نمایان می گردد.مثلا در خطبه جهاد (خطبه شمارۀ 27) او را فرماندهی بسیار لایق می بینیم که از تمام فنون جنگی آگاه است و از طرق پیروزی عادلانه بر دشمن کاملا باخبر؛ گویی که تمام عمر به غیر آن نپرداخته است.
پیام حاکی است: به خطبه اشباح (خطبه شمارۀ 90) که می رسیم؛ امام(ع) را بزرگترین استاد عرفان می یابیم که دقیق ترین مسائل فلسفی و عرفانی را بیان می کند، گویی تمام عمر درس عرفان داده و به مسائل معرفة الله پرداخته است و بالاتر از آنچه حکیمان و عارفان گفته اند بیان می دارد. در خطبه قاصعه (خطبه شمارۀ 192) علی(ع) را در مقام محو تعصبات جاهلی و پیروزی بر لشکر شیطان و طرد آنها از جامعه و راهنمایی به زندگی صحیح اجتماعی و خالی از اشرافی‌گری مشاهده می کنیم که طرق آن را کاملا نشان داده است.
در این پیام تصریح شده است: به خطبه همام (خطبه شمارۀ 193) که می رسیم اوصاف 110 گانه پرهیزگاران را با عبارات شیوای خود بیان کرده به گونه ای که آن مستمع بیداردل یعنی همام پس از شنیدن آن، چنان از زلالش سرمست شد که جان به جان آفرین تسلیم می کند.
آیت الله مکارم شیرازی در این پیام اضافه کرده است: در عهدنامه مالک اشتر (نامه شماره 53) او را سیاستمداری بسیار ماهر و پرنفوذ و آگاه از تمام فنون کشورداری می یابیم، عهدنامه ای که پس از 14 قرن هنوز درخشندگی خود را از دست نداده و در سازمان ملل به عنوان یک سند جاویدان دست به دست می گردد؛ گویی تمام عمر درباره راه و رسم صحیح کشورداری اندیشیده و خطوط صحیح آن را ترسیم کرده است.
پیام حاکی است: به وصیت نامه آن حضرت به امام حسن مجتبی(ع) (نامه شماره 31) که می رسیم؛ تمام مسائل اخلاقی اعم از اخلاق فردی، اجتماعی، مادی و معنوی را در آن منعکس می بینیم، گویی امام(ع) تمام عمر به عنوان یک معلم اخلاق بر کرسی تدریس تکیه کرده و تمام ظرائف آن را بیان می دارد.
پیام ادامه یافته است: به کلمات قصار حضرتش می نگریم که در 480 کلمه منعکس شده و هر کدام اقیانوسی است. به این کلمه کوتاه آن حضرت دقت کنید: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا؛ سبکبار شوید و زندگی ساده را برگزینید تا به قافله سعادت برسید». چه تعبیر گویا و زیبا و عمیقی.
در این پیام آمده است: زندگی اشرافی و پر زرق و برق هزینه زیادی می طلبد که برای بدست آوردن آن تمام فکر انسان را به خود مشغول می دارد و او را آلوده بسیاری از محرمات می کند، و در این بیابان پر فراز و نشیب زندگی، او را از رسیدن به سرمنزل سعادت باز می دارد.
آیت الله مکارم شیرازی در این پیام تصریح کرده است: برادران و خواهران عزیز! فضلا و دانشمندان محترم بهترین آینه سیره امام به حق و ولی مطلق امیرمؤمنان علی(ع) همین نهج البلاغه است، خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار. افسوس که نهج البلاغه در میان ما هنوز مهجور است. هنگامی که می خواستیم با کمکی جمعی از فضلا شرح جامعی بر نهج البلاغه بنویسیم که بحمدالله در 15 جلد پایان یافت نگاه کردیم و دیدیم شرح های قابل توجه نهج البلاغه از عدد انگشتان فراتر نمی رود، در حالی که بحمدالله برای قرآن بیش از هزار تفسیر نوشته شده است.
پیام ادامه یافته است: عزیزان! اگر می خواهیم با سیره آن حضرت آگاه شویم باید نهج البلاغه را در متن زندگی خود قرار دهیم، در حوزه های علمیه و دانشگاه ها کتاب درسی باشد، در مساجد بعد از تلاوت قرآن بخشی از کلمات امیرمؤمنان علی(ع) خوانده شده و توضیح داده شود، در مطالعات خود هرگز آن را فراموش نکنیم، تا از این مشعل فروزان سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت بهره مند شویم.
دومین کنگره بین المللی علمی پژوهشی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره زندگانی امام علی(ع)، با حضور صاحبنظران، علما، فضلا، اساتید و طلاب حوزه های علمیه در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در قم در حال برگزاری است.
7405 / 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com