کد خبر ۴۶۴۵۲ انتشار : ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۱
کارشناس اقتصادی در گفتگو تفصیلی با قم فردا:

واحدهای کوچک تولیدی را از طریق کاهش مالیات فعال کنیم/ ثبات نرخ ها و سود تعادلی؛ نیاز امروز اقتصاد کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه سود واقعی برابر با سود اسمی منهای تورم است، گفت: امروز اگر بخواهیم اقتصاد کشور را فعال کنیم باید مالیات واحد های کوچک را کاهش دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  دکتر محمد زمان رستمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به  اولویت بندی پروژه ها در کشور، اظهار داشت: در انجام پروژه ها باید اولویت بندی صورت بگیرد که کدام برای کشور از اهمیت بالاتر و نیاز کشور می باشد.

وی ادامه داد: البته در این میان مسئله صادرات هم مهم است که باید به رویکرد صادرات هم توجه ویژه شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سود بانکی ، افزود:  مسئله مهم  دیگر سود بانکی می باشد که در واقع ما یک سود واقعی و یک سود عادلانه داریم، در بحث سود عادلانه وارد نمی شویم چون یک بحث اسلامی ارزشی است و ما آن را سود تعادلی می گویم.

سود واقعی برابر با سود اسمی منهای تورم است/قدرت خرید مردم را باید در زمان در نظر بگیریم

وی اضافه کرد: در حال حاضر نگاه ما به سود یک نگاه اسمی می باشد که نباید این نوع نگاه وجود داشته باشد، به عنوان مثال بگوئیم سود  20 درصد است در حالی که باید این سود اسمی سود واقعی باشد، اگر پدر بزرگ ما در سن جوانی یک میلیون تومان سرمایه داشت بسیار تفاوت دارد با کسی که در حال حاضر یک میلیون تومان سرمایه داشته باشد، پس نباید به کلمه میلیون نگاه کنیم بلکه باید به قدرت خرید توجه کنیم و در نظر بگیریم  قدرت واقعی خرید در هر زمان چه مقدار است.

رستمی در ادامه بیان داشت: سود هم همین طوراست و باید بدانیم سود واقعی در کشور چه مقدار است، پس باید بگوئیم سود واقعی برابر است با سود اسمی منهای تورم ؛ به عنوان مثال در کشور ما اگر سود اسمی 10درصد باشد و تورم 7 درصد سود واقعی 3درصد می شود.

بانک ها سود واقعی بدهند

وی با اشاره به اینکه سود واقعی باید به عدالت نزدیک باشد تا هم پس انداز کننده و هم تولید کننده آسیب نبیند، خاطرنشان شد: سود در کشور ما در اکثر ایام منفی بوده است یعنی اگر بانک به ما 12 درصد سود می داد نرخ تورم 15 درصد بود که در واقع پس انداز کننده در زمانی که پول خود را به طور کامل برمی داشت 3درصداز  پول واقعی او کم شده بود، یعنی قدرت خرید شما 3درصد کاهش یافت است که این ظلم بزرگی به پس انداز کنندگان بود .

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: بعد از انقلاب در بعضی از مقاطع سود مثبت بود اما در اکثر اوقات بانک ها سود منفی می دادند که این لطمه بزرگی برای مردم بود ولی در این مدت زمانی که تورم پایین آمده است مردم سود مثبت دریافت می کنند.

کم شدن سود موجب سرمایه گذاری در ملک و طلا می شود

وی افزود:  اگر سود منفی باشد در ظاهر به نفع تولید کننده است که وام دریافت می کند اما در نهایت به دلایل مختلف چون پس انداز ها کم می باشد به ضرر تولید کننده خواهد بود به عنوان مثال در گذشته سود ها کاهش یافت که به یکباره مردم پول خود را از بانک خارج کردند و در طلا ، ملک و.. سرمایه گذاری کردند که موجب گران شدن این موراد شد، اما مسئله مهم این است که با خارج شدن پول ها از بانک پس اندازی نیست که به سرمایه گذار داده شود.

سود بانکی باید سود مثبت باشد/ اقتصاد باید یک نرخ سود تعادلی داشته باشد

رستمی  با اشاره به  اینکه سود بانکی باید سود مثبت باشد، بیان داشت:  کارشناسان باید سود اسمی را تعیین کنند که بر اساس تورمی که وجود دارد سود واقعی به مردم داده شود؛ سودی که داده می شود نباید از سود تعادلی کمتر و با بیشتر باشد که در غیراین صورت به اقتصاد لطمه می زند.

وی ادامه داد: مسئله ای  که برای تولید کننده و اشتغال  مناسب می باشد نرخ سود تعادلی است؛ اقتصاد باید یک نرخ سود تعادلی داشته باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان داشت: مشکلی که ما در اقتصاد کشور داریم این است که سود باید در بازار آزاد تعیین شود تا با شرایط روز تنظیم شود اما این چنین بازار آزادی در ایران نیست که بتوانیم از طریق آن سود واقعی را تعیین کنیم؛ به هر دلیلی بازار ما بازار پولی سالمی نیست که بخواهد آزاد باشد لذا دولت دخالت می کند و نرخ ها را دستوری تعیین می کند که این نرخ چسبنده می شود ؛ شرایط بازار تغییر می کند اما نرخ همچنان باقی می ماند.

اقتصاد زمانی می تواند ثبات پیدا کند که نرخ ها ثبات پیدا کند

وی در ادامه تاکید کرد: چون تورم تغییر می کند سود واقعی هم دائما در حال تغییر است اما به دلیل اینکه در ایران سود اسمی وجود دارد آن را ثابت نگه می دارد، اقتصاد زمانی می تواند ثبات پیدا کند که نرخ ها ثبات داشته باشند.

رستمی در ادامه افزود: در مسئله اشتغال زایی در کشور باید گفت که نرخ سود زمانی می توند موثر باشد که از سود کارخانه جات و سرمایه گذاری کمتر باشد؛ اگر نرخ سود بالا باشد برای افراد صرفه اقتصادی ندارد  که کار اقتصادی انجام دهند به همین دلیل فرد کارخانه یا تولیدی خود را می فروشد تا پول آن را در بانک قرار دهد و از سود بانکی آن استفاده کند.

فعال کردن نرخ سود تعادلی برای صنایع

وی به فعال کردن نرخ سود تعادلی برای صنایع اشاره کرد و گفت: نرخ سود برای صنایع بسیار مهم است، وقتی کم و یا تعادلی باشد صنایع می توانند از آن استفاده کنند، باید برای صنایع نرخ سود معمولی و یا نرخ سود کمتری را در نظر بگیریم؛ در صورتی که نتوانیم واحد های کوچک را با نرخ سود کمتر و یا تعادلی فعال کنیم باید فکر اساسی در این زمینه صوت بگیرد.

فعال کردن واحدهای کوچک از طریق کاهش مالیات

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه بیان داشت: بانک ها باید به واحدهای کوچکی وام بدهند تا فعال شوند که برای کشور و یا استان سود داشته باشد به عنوان مثال از قم به ترکیه دمپایی و کفش صادرمی شد که به یکباره خود ترکیه این صنایع را راه اندازی کرد و از طرفی هم  چین شهرک تخصصی دمپایی را افتتاح کرد که این صنایع در قم غیر فعال و تعطیل شدند، پس باید با مطالعات دقیق تسهیلات داده شود.

وی عنوان داشت: اگر بخواهیم حمایتی از کارخانجات کوچک کنیم از طریق مالیات باید انجام شود، مالیات 25 درصد برای این صنایع بسیار سنگین است دولت برای آنکه اشتغال ایجاد شود باید مالیات این کارگاه های کوچک را برای مدت موقتی به 15 درصد کاهش دهد.


برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com