کد خبر ۴۶۴۷۲ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸
پیشرفت 65درصدی مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی استان قم؛

پروژه ای در انتظار اعتبار و نگاه ویژه مسئولان استان قم

پروژۀ احداث مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی در سال 93 در زمینی به مساحت 10هزار متر مربع و 2700متر مربع زیر بنا در قم آغاز شد. این پروژه که با وجود مشکلات اعتباری و تخصیص بودجه به پیشرفت 65 درصدی، رسیده است، برای تکمیل و بهره برداری در انتظار اعتبار و نگاه ویژه مسئولان است.

به گزارش پایگاه اطلع رسانی خبر قم ، در حاشیه بازدید کمیته نظارت شورای فنی استان از پروژه مرکز تحقیقات هواشناسی، مدیر کل  هواشناسی استان قم به خبرنگار ما گفت:قم،آخرین استانی است که به مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی مجهز می‌شود و از زمانی که اولین استانها مجهز به این ساختمان شده‌اند  بیش از دو دهه می‌گذرد.
یحیی زارع با اشاره به اینکه فعالیت‌های هواشناسی؛ علمی، تخصصی و حرفه ای است افزود: مجهز شدن استان به مرکز تحقیقات هواشناسی، کمک شایانی به انجام دقیق این وظایف است؛ ضمن آنکه این مرکز، رویکرد  تحقیقی و پژوهشی خواهد داشت  و با پردازش دقیق اطلاعات جوی و تحلیل های اقلیمی، اطلاعات کاربردی ارزشمندی برای همه فعالیت‌ها نظیر فعالیت های کشاورزی، مسکن سازی،راهداری، کنترل آلودگی ،مدیریت بحران و... استخراج خواهد کرد.
زارع افزود: تکمیل این پروژه و بهره برداری از مرکز تحقیقات هواشناسی قم،منوط به نگاه ویژه مسئولان استان به فعالیت های علمی و تخصصی است ؛چنانکه کشورهای توسعه یافته، بسیاری از پیشرفت های خود را مرهون خدمات هواشناسی می‌دانند.
مدیر کل هواشناسی استان با اشاره به توسعه  فعالیت ها و تغییرات بنیادی در خدمات هواشناسی کشور افزود:هواشناسی قم با امکانات محدود،فعالیت های چشمگیری داشته است .
وی افزود: در سال گذشته در قم، سامانه پیش‌آگاهی و پیش‌بینی سیل و سیلاب شهری برای اولین بار در خاورمیانه راه‌اندازی شد که چهار تا پنج روز قبل از وقوع سیل، امکان پیش بینی وجود داردو این فرصت را به تیم‌های امداد و نجات و مدیریت بحران می‌دهد تا بتوانند تمهیدات لازم را بیندیشند.
زارع خطر نشان کرد:هواشناسی استان قم به همدلی مسئولان استان امید‌وار است و انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات لازم، پروژه مرکز تحقیقات هواشناسی استان در دهه مبارک فجرو در بهمن ماه امسال افتتاح شود تا مجاوران وزائران کریمه اهل بیت علیهم السلام از خدمات هواشناسی قم، بیش از پیش بهره‌مند شوند.





شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com