کد خبر ۴۶۴۸۷ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۶
در 6 ماهه گذشته؛

بیش از 10 هزار تن در تصادف های مربوط به موتورسواران در قم مصدوم شدند

قم- ایرنا- رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: از 26 اسفندماه سال گذشته تا 26 شهریورماه امسال، 9 هزار ماموریت اورژانس 115 قم معادل 67 درصد ماموریت حوادث رانندگی و 10 هزار و 200 مصدوم این تصادف ها معادل 63 درصد مربوط به سرنشینان موتورسیکلت بوده است.

محمدرضا حسنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آمار بالای تصادف موتورسیکلت سواران در قم اشاره کرد و افزود: از دستگاه های ذیربط انتظار می رود اقدام های بازدارنده، فرهنگی و آموزشی جدی برای حل معضل موتورسوارن در قم انجام دهند.
وی با بیان این که مصدومان حوادث مربوط به موتورسیکلت سواران 60 درصد ظرفیت بیمارستان ها را در قم اشغال می کند، بیان کرد: بیمارانی که در صف انتظار برای بستری در بیمارستان هستند، باید تاوان افرادی را بدهند که بر اثر بی احتیاطی تخت های بیمارستان را اشغال کرده اند.
بر اساس آمار، 350 هزار دستگاه موتورسیکلت در قم وجود دارد و به طور میانگین روزانه 35 تصادف مربوط به موتورسیکلت در قم رخ می دهد.
وی در ادامه به عملکرد مرکز اورژانس 115 قم در 6 ماه گذشته اشاره و بیان کرد: در این مدت، 250 هزار تماس با این مرکز برقرار و منجر به انجام 45 هزار ماموریت شده است که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش نشان می دهد.
حسنی اضافه کرد: درصد رشد ماموریت های اورژانس 115 در سال های گذشته بین سه تا پنج بود، ولی در سه سال گذشته به ترتیب 15، 18 و 20 درصد رشد یافته که نشان دهنده واقعی بودن تماس های مردمی با این مرکز امدادی و کاهش مزاحمت های تلفنی است.
وی با اشاره به این که کارشناسان این مرکز به دلیل تعداد ماموریت ها فشار زیادی متحمل می شوند، از مسئولان استان درخواست کرد: در تخصیص اعتبارات نگاه ویژه ای به اورژانس 115 داشته باشند تا امر خدمت رسانی در این مرکز امدادی کیفی تر و با سرعت بیشتری صورت گیرد.
وی با بیان این که 38 هزار مورد از ماموریت ها مربوط به حوادث شهری و هفت هزار مورد مربوط به حوادث جاده ای بوده است، خاطرنشان کرد: 13 هزار و 500 مورد از ماموریت ها مربوط به حوادث رانندگی است که 11 هزار و 500 مورد در شهر و 2 هزار مورد در محورهای استان رخ داده است.
حسنی گفت: این حوادث رانندگی 16 هزار مصدوم بر جای گذاشته که 13 هزار تن در حوادث شهری و سه هزار تن در حوادث جاده ای مجروح شده اند.
وی خاطرنشان کرد: در این تصادف ها 63 تن شامل 11 تن در شهر و 52 تن در محورهای مواصلاتی جان باخته اند که 12 مورد شامل حوادث موتورسواران می باشد.
به گفته وی، 31 هزار و 500 ماموریت مربوط به حوادثی غیر از تصادف بوده که 27 هزار مورد در شهر و چهار هزار و 500 مورد در جاده امدادرسانی شده است.
رئیس مرکز اورژانس 115 قم گفت: با وجود این که استان قم محور مواصلاتی 17 استان کشور با آمد و شد بسیار بالاست، اما میانگین زمان رسیدن آمبولانس های اورژانس 115 به صحنه حادثه حتی نسبت به بسیاری از استان های کشور که ترافیک کمتری دارند، بسیار بهتر است.
وی افزود: آمبولانس های اورژانس قم در حوزه شهری در مدت زمان هفت دقیقه و 45 ثانیه و در حوزه جاده ای در مدت 11 دقیقه و 30 ثانیه به محل حادثه می رسند، در حالی که این زمان در سطح کشور به ترتیب 10 و 15 دقیقه است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود کمبود اعتبارات، با حمایت های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، سال گذشته و امسال 2 پایگاه اورژانس به مجموعه پایگاه ها اضافه شد و امسال نیز راه اندازی 2 پایگاه دیگر در دستور کار است.
حسنی همچنین گفت: اورژانس هوایی از مردادماه سال 93 تاکنون، 381 ماموریت در استان انجام داده و 899 بیمار و مصدوم را به مراکز درمانی منتقل کرده است که 843 تن مربوط به حوادث رانندگی و 56 تن نیز حوادث غیر تصادفی از جمله برق گرفتگی، سقوط از ارتفاع، سوختگی، سکته های قلبی و مغزی بوده است.
وی با بیان این که میزان ثمربخشی اقدام های اورژانس هوایی بسیار بالاست، افزود: 96 درصد از افرادی که توسط بالگرد اورژانس به بیمارستان منتقل شده اند، زنده مانده اند و چهار درصد دیگر نیز مربوط به افرادی است که به دلیل شدت ضربه و وخامت حالشان جان باخته اند.
اورژانس 115 استان قم دارای 40 پایگاه شامل 21 پایگاه شهری، 18 پایگاه جاده ای و یک پایگاه هوایی و همچنین 60 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com