کد خبر ۴۶۵۱۲ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۳
گزارشی از جلسه شورای شهر قم :

از بررسی مشکلات فاضلاب پردیسان قم تا ادغام سه سازمان شهرداری

اعضای شورای اسلامی شهر قم در ششمین جلسه رسمی این شورا، مباحث مختلفی از جمله مشکلات فاضلاب در شهر قم و منطقه پردیسان، استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز، فضاسازی شهر و ادغام سه سازمان شهرداری قم را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، شهردار قم در این جلسه که عصر دوشنبه در سالن جلسات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد، با بیان این که استفاده از پکیج های محلی فاضلاب در منطقه پردیسان رضایت شهروندان را جلب نخواهد کرد گفت: این طرح در اصفهان اجرایی شد و بازتاب های خوبی نداشته است.
سید مرتضی سقائیان نژاد بیان داشت: باید طرح ها در منطقه پردیسان به گونه ای اجرایی شود تا مشکلات مردم از بین برود.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی ادامه داد: اجرای طرح فاضلاب در مناطق محروم 2و 6 ضرورتی ندارد و نباید در طول زیادی اجرا شود چراکه مشکلاتی از جمله ترافیک و ایمنی را برای مردم ایجاد کرده است.
سقائیان نژاد همچنین با بیان این که شهرداری قم آماده استفاده از پساب است گفت: موضوع خرید پساب باید حل شود تا بتوانیم از این پساب در فضای سبز شهری قم استفاده کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه، با اشاره به این که باید مشکل فاضلاب مردم در منطقه پردیسان حل شود گفت: موضوع فاضلاب نارضایتی هایی را در منطقه ایجاد کرده است که باید شرکت آب و فاضلاب قم به همراه دستگاه های مربوطه موضوع را با سرعت پیگیری کنند.
عبدالله جلالی همچنین فضاسازی شهر قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید به فضاسازی شهر قم به عنوان یک موضوع مهم برای مجموعه مدیریت شهری اهمیت قائل باشیم.
وی افزود: باید متناسب با مناسبت های مختلف در سطح شهر فضاسازی انجام دهیم و این گونه نظر مردم شهر قم و زائران کریمه اهل بیت(ع) را جلب کنیم، در همین راستا از خدماتی که شهرداری قم و دستگاه های مربوطه در مدیریت شهری انجام می دهند قدردانی می کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به لایحه اخذ مجوز تفریغ بودجه سال 95 سازمان تاکسیرانی قم گفت: این سازمان باید به گونه ای تامین بودجه شود که نیاز به کمک شهرداری نداشته باشد.
مجید اخوان ادامه داد: تفریغ بودجه سال 95 سازمان تاکسیرانی، 235 میلیون و 792 هزار ریال، هزینه و 230 میلیون و 937 هزار ریال درآمد است.
این لایحه مورد تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم قرار گرفت.
عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم نیز در ادامه این جلسه گفت: تا ظرف چند ماه آینده 120 تابلو با نمایش مدت زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه ها در ایستگاه های اتوبوس قم نصب می شود تا شهروندان از آمد و شد اتوبوس ها در سطح شهر اطلاع پیدا کنند.
وی ادامه داد: همچنین یک نرم افزار موبایلی با عنوان مسیریابی خطوط اتوبوسرانی تعریف شده است که ظرف 2 ماه آینده تکمیل می شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان این که سازمان های حمل و نقل درون شهری، تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری قم باید ادغام شود گفت: ادغام سازمان ها از شورای سوم اسلامی شهر قم مورد پیگیری قرار گرفت و در حال حاضر به نتیجه ای نرسیده است.
حسن بختیاری بیان داشت: بخش های موازی و زائد باید حذف و یا ادغام شود تا شاهد چابک سازی سازمان ها و نظارت و کنترل بیشتر بر آنها باشیم.
وی همچنین با بیان این که زیرساخت های اصلی باید در خصوص شبکه های فاضلاب ایجاد شود گفت: فاضلاب در منطقه پردیسان مشکلاتی را به وجود آورده است که اگر پیگیری نشود به بحران تبدیل می شود.
وی ادامه داد: پکیج های فاضلاب به عنوان برنامه کوتاه مدت در پردیسان در حال اجراست که باید شبکه فاضلاب به عنوان طرح بلند مدت تکمیل شود، در همین زمینه باید شهرداری و دستگاه های مربوطه اعتبارهای لازم را تامین کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه، با تاکید بر ارتقای فرهنگ شهروندی گفت: بخش های مختلفی در زمینه آموزش و فرهنگ فعالیت می کنند که انسجام و بازدهی لازم را ندارند.
روح الله امراللهی افزود: باید برنامه های منسجم در زمینه فرهنگ ترافیک برای شهروندان ارائه شود تا بی نظمی های ترافیکی کاهش پیدا کند.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این جلسه به بررسی طرح فاضلاب مسکن مهر شهرک پردیسان اشاره کرد و گفت: تعیین محل تصفیه خانه، اجرای شبکه فاضلاب داخل محوطه مجتمع های مسکن مهر، اجرای بخشی از شبکه فرعی فاضلاب، پیگیری تخصیص منابع مالی جهت اجرا، تهیه اسناد و برگزاری مزایده پیش فروش پساب و اجرای پکیج تصفیه فاضلاب برای 500 واحد صورت گرفته است.
مهدی نظرزاده بیان داشت: این پکیج واقع در فضای سبز حاشیه بلوار امام علی(ع) در مساحت 578 هکتاری مسکن مهر در حال اجراست که می تواند مشکلات بخشی از ساکنان مسکن مهر را حل کند.
وی با اشاره به این که عدم تخصیص بودجه از جمله مشکلات اجرای طرح فاضلاب در منطقه پردیسان است گفت: هزینه های مربوط به مجوزهای حفاری، فرایند طولانی تملک زمین تصفیه خانه، بالا بودن قیمت تمام شده پساب و پایین بودن قیمت آب، عدم مشارکت های مردمی در تامین هزینه های تکمیل طرح و اعتبارهای ملی از جمله موضوع هایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com