کد خبر ۴۶۵۲۱ انتشار : ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۴

19182 نوآموز در قم سنجش سلامت شدند

قم- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی قم گفت: از 20 خردادماه امسال تا پایان روز 27 شهریورماه جاری، 19 هزار و 182 نوآموز در این استان مورد ارزیابی بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی قرار گرفته اند.

سید احمد آقامیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از این تعداد پرونده سلامت 16 هزار و 412 تن تایید شده و وارد مدارس عادی و 2 هزار و 770 نوآموز مشکوک به مشکل تشخیص داده شده اند.
وی اضافه کرد: 820 نوآموز مشکوک به مشکل بینایی، 500 تن مشکوک به مشکل شنوایی، 30 تن مشکوک به مشکل جسمانی و یک هزار و 420 تن نیز مشکوک به مشکل آمادگی نداشتن برای ورود به مدرسه تشخیص داده شده اند.
وی ادامه داد: این تعداد از نوآموزان به پایگاه تخصصی سنجش ارجاع و پس از ارزیابی دقیق تر، 93 تن از آن ها به مدارس استثنایی معرفی شده اند.
آقامیری با بیان این که 420 نوآموز نیز به عنوان دانش آموز دیرآموز با تاخیر رشد تشخیص داده شده، ولی به مدارس عادی معرفی شده اند، تاکید کرد: رویکرد آموزش و پرورش، ثبت نام دانش آموزان در مدارس عادی است، ولی اگر مشکل نوآموز حاد باشد، به ناچار باید به مدارس استثنایی معرفی شود.
سنجش سلامت کودکان در 9 پایگاه ثابت و یک پایگاه تخصصی اجرا شد؛ در این طرح 120 متخصص امور بینایی، شنوایی، آمادگی تحصیلی و همچنین مسئول پایگاه همکاری کردند.
وی با اشاره به سنجش سلامت کودکان بدو ورود به پیش دبستانی، گفت: تشخیص زودهنگام اختلالات در کودکان به والدین فرصت بیشتری برای رفع مشکل و مداخله بهنگام می دهد.
وی افزود: بر همین اساس، تاکنون سه هزار کودک بدو ورود به پیش دبستانی در این استان سنجش سلامت شده اند و سال گذشته نیز سه هزار و 574 تن از این کودکان مورد ارزیابی سلامت قرار گرفته بودند.
آقامیری گفت: در حال حاضر 2 پایگاه سنجش سلامت برای کودکانی که از این طرح جا مانده اند، در نظر گرفته شده است و پایگاه میلاد واقع در بلوار نواب و پایگاه جابر واقع در خیابان آذر کوچه 56، آماده سنجش سلامت نوآموزان است.
وی ادامه داد: تا زمانی که خانواده ها برای سنجش سلامت کودکان خود مراجعه کنند، این 2 پایگاه سنجش سلامت فعال خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی قم به والدین توصیه کرد: قبل از انجام سنجش، کودک باید خواب کافی داشته باشد و در شرایط روحی و روانی مناسبی باشد تا جایگاه آموزشی کودک به درستی تشخیص داده شود.
سال گذشته، 22 هزار و 255 تن از کودکان بدو ورود به دبستان در استان قم سنجش سلامت شدند.
یک هزار و 766 دانش آموز استثنایی در استان قم تحصیل می کنند که از این تعداد یک هزار و 391 تن در 28 مدرسه خاص و 375 تن نیز که اختلالات کمتری دارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می کنند.
یک هزار و 164 تن از این دانش آموزان آسیب دیده ذهنی، 96 تن آسیب دیده بینایی، 321 تن آسیب دیده شنوایی، 51 تن آسیب دیده رفتاری و 134 تن نیز آسیب دیده حرکتی هستند که از این تعداد یک هزار و 49 تن، پسر و 717 تن، دختر هستند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com