کد خبر ۴۶۵۷۹ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۱
در جلسه بنیاد قم پژوهی مطرح شد؛

سیاست‌های ادارات مردم را از روستاهای قم فراری می‌دهد

قم - بخشدار خلجستان گفت: سیاست‌های برخی ادارات هر روز روستاهای بخش خلجستان را از سکنه خالی می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، داود حاج حسینی در جلسه شامگاه سه‌شنبه بنیاد قم پژوهی با اشاره به مساحت هزار و ۱۰۰ کیلومتری بخش خلجستان اظهار کرد: این بخش دو دهستان، دو پاسگاه، دو مرکز بهداشت و ۵۳ روستا و ۳۲ شورا دارد.

وی افزود: در میان بخش‌های استان قم بیشترین دهیاری، شورا و روستا مربوط به بخش خلجستان است و دهستان قاهان با وجود قدمت تاریخی و حوزه علمیه صد ساله نماد فرهنگی در این بخش و دهستان دستجرد نماد گردشگری بخش محسوب می‌شود.

بخشدار بخش خلجستان قم با اشاره به وجود دو منطقه نمونه گردشگری در این بخش، گفت: در بخش خلجستان ۱۴ خانه بهداشت، ۱۰۴ مسجد، ۱۱ بنای تاریخی، یک واحد دانشگاهی و ۳۲۱ شهید حضور دارند.

وی اظهار کرد: در بخش خلجستان ۹۶ واحد گلخانه‌ای، یک واحد صنعتی، ۴۲ واحد دامداری و .... وجود دارد و نزدیک‌ترین روستای بخش به شهر قم ۶۰ کیلومتر و دورترین ۹۵ کیلومتر فاصله دارند.

وجود چند زبان در بخش خلجستان

حاج‌حسینی با اشاره به وجود چند زبان در بخش خلجستان گفت: یک زبان تات در روستای آمره وجود دارد که در کشور سه روستا این زبان را دارند. این زبان را آلمانی‌ها که در صد سال گذشته در این روستا سکونت داشته‌اند، به این روستا آورده‌اند.

وی اظهار کرد: در بخش خلجستان زبان خلج هم وجود دارد که دو دهستان از این زبان بهره‌مند هستند.

بخشدار خلجستان گفت: در بعضی روستاهای بخش خلجستان به این دلیل که نزدیک به فراهان هستند، آذری زبان‌ها هم در آن دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: عمده مشاغل ما در بخش خلجستان باغبانی و دامپروری است و این منطقه بیشترین محصولات را در کشاورزی دارد. محصولاتی مانند انار، سیب، گردو، بادام، به و ... از جمله محصولاتی است که در بخش خلجستان کشت می‌شود.

به گفته حاج‌حسینی، بیشترین گلخانه‌های بخش خلجستان به این دلیل که صرفه اقتصادی ندارند، به اتباع واگذار شده است و ۲۰ درصد گلخانه‌ها هم تعطیل است.

خشک شدن درختان گردو ۱۵۰ ساله

وی با اشاره به اینکه درختان گردوی بخش خلجستان دچار آفت شده‌اند اظهار کرد: درختان گردو ۱۵۰ ساله در این بخش خشک شده‌اند که تحقیقاتی بر علت آن صورت گرفته است.

بخشدار خلجستان با اشاره به اینکه باغات امروز بخش خلجستان باغات خرد هستند و ساکنان دائم این بخش هر روز کمتر می‌شوند تصریح کرد: بر اساس آماری که از مرکز آمار ایران در اختیار ما قرار گرفته، هر سال بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت بخش خلجستان کاهش می‌یابد.

هر سال بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت بخش خلجستان کاهش می‌یابد زیرا در این منطقه اشتغال نیست

وی با اشاره به دلایل مهاجرت از بخش خلجستان به قم گفت: عمده دلیل این موضوع اشتغال نیست چرا که پیرمردها هم در حال مهاجرت هستند.

حاج حسینی با بیان اینکه در بخش خلجستان ۳۳ روستا از نعمت گاز محروم هستند، افزود: یک سوم جمعیت آموزش و پرورش در بخش خلجستان اتباع هستند.

وی ادامه داد: شغل قدیمی روستاهای بخش خلجستان باغبانی، دامداری و قالیبافی است که تمام این مشاغل با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است.

بخشدار خلجستان با اشاره به اینکه ادارات قم در حال صدمه زدن در روستا هستند ابراز داشت: اداره بهداشت و جهاد کشاورزی با سیاست‌هایی که دارند روستا را تعطیل کرده‌اند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com