کد خبر ۴۶۵۸۱ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۹

ضرورت های فرهنگ سازی برای ترویج کتابخوانی درشهر کتابخانه ها

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم، با تاکید بر ضرورت های فرهنگ سازی برای ترویج کتابخوانی در شهر کتابخانه‌ها، گفت: انس و الفت با کتاب و کتاب خوانی، نقش مهمی در تربیت فرهنگی و تحکیم خانواده در جامعه دارد.

حجت الاسلام امیرعطاءالله جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با گرامیداشت هفته خانواده افزود: مطالعه کتاب و ترویج کتاب خوانی باید به صورت یک فرهنگ عمومی در خانواده و جامعه شکل بگیرد چرا که فرهنگ کتاب خوانی افراد را از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی مصون می دارد.
وی اظهار داشت:به طور کلی افراد فرهیخته و با فرهنگ میانه خوبی با کتاب دارند و ارتباط مثبتی نیز میان فرهنگ و سرانه مطالعه در جامعه دیده می شود.
جباری به نقش کلیدی والدین در ترویج کتاب خوانی در کانون خانواده اشاره کرد و افزود: والدین در بسیاری از حوزه های تربیتی به عنوان الگویی اثرگذار نقش ایفاء می کنند اگر والدین بهای کافی به کتاب و کتاب خوانی در محیط خانواده بدهد فرزندان نیز گرایش بیشتری به فرهنگ مطالعه پیدا می کنند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما سرانه مطالعه پایین است و به نحوی با بحران روبرو هستیم در این راستا همه دستگاه های فرهنگی و رسانه ها باید با عزم ملی و همه جانبه در ترویج فرهنگ کتاب خوانی به ویژه در خانواده تلاش کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم عنوان کرد: آموزش و پرورش، آموزش عالی وزارت فرهنگ و ارشاد نیز نقش موثر و تعیین کننده ای در توسعه فرهنگ مطالعه در کشور خواهند داشت.
وی تاکید کرد: هر چه ترویج کتاب خوانی در کانون خانواده متناسب با سن و شرایط روحی اعضاء توسعه یابد خانواده ای سالم تر و با نشاط تر و فرهیخته تر خواهیم داشت.
جباری یادآور شد:در حال حاضر 25 کتاب خانه عمومی در سطح استان قم  فعال است که از این تعداد 14 کتاب خانه در شهر و بقیه در روستاها و بخش ها مستقر هستند و در دسترس خانواده ها قرار دارد.
وی بیان کرد:قم به شهر کتاب خانه ها معروف است و کتاب خانه های متعددی دارد حتی در کتاب خانه بخش کتاب مجزا برای افراد داریم و برای همه سنین و اقشار چه افراد تحصیل کرده در سطح عالی و کودکان و زنان خانه دار نیز کتاب وجود دارد و از نظر منابع در سطح عالی کتاب در نظر گرفته شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: البته به دلیل محدودیت در حوزه های مختلف، کتاب خانه های عمومی در همه مناطق به خوبی جا نمایی نشده است و در تلاشیم در مناطق کم برخوردار نیز کتاب خانه های دائمی و سیار مستقر سازیم.
وی تصریح کرد:یکی از رویکردهای مهم در ایجاد کتاب خانه های همومی تنوع کتاب است تا همه اعضای خانواده بتوانند از آن استفاده کنند هر چند سرانه پایین کتاب در کشور نشان می دهد هنوز کتاب خوانی به عنوان یک کار معمولی و روتین در خانواده ها تبدیل نشده است.
حجت الاسلام جباری اظهار داشت:باید به سمتی حرکت کرد که خانواده کتاب را جزء مهمی از سبد کالای خانوار در نظر بگیرد و در طول ماه رقمی را برای خرید کتاب و البته مطالعه آن اختصاص دهد.
وی گفت:کتاب و اینترنت هیچ گاه جای یکدیگر را نمی توانند بگیرند کتاب نیازهای اصلی را در نظر می گیرد اما اینترنت مطالعه ای کوتاه مدت و مقطعی و همانند فست فود است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم عنوان کرد:تلاش کنیم در زندگی کتاب خوان باشیم و زمانی را در شبانه روزی برای کتاب خوانی تخصیص دهیم این روند قطعا آثار بسیار مثبتی در زندگی انسان و حفظ بنیان خانوادگی دارد.
وی تاکید کرد:کتاب به انسان مهارت های مختلفی را می بخشد و افراد می توانند با مطالعه کتاب های مناسب، در مواجهه با رویدادهای زندگی مهارت لازم را کسب کنند و در شرایط بحرانی به مدیریت بپردازند.
 جباری یادآور شد:هر جا کتاب خوانی وجود دارد افراد از نظر روحی و فکری تفاوت های بیشماری با هم دارند و بهتر می توانند با محیط پیرامونی ارتباط برقرار کنند.


انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com