کد خبر ۴۶۶۰۰ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۱
معاون صنایع دستی قم:

پنج اثر از صنایع دستی قم جهت دریافت نشان ملی مرغوبیت انتخاب شد

قم- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: پنج اثر از صنایع دستی قم جهت دریافت نشان ملی مرغوبیت به سازمان مربوطه در تهران ارسال شد تا مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، حسن بحرینی روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: در راستای فراخوان دریافت آثار هنرمندان صنایع دستی جهت داوری و انتخاب به منظور کسب نشان ملی مرغوبیت، تعداد 34 اثر از هنرمندان استان در رشته های مختلف به معاونت صنایع دستی قم ارسال شد.
وی افزود: در نهایت با حضور داوران استانی و ناظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تعداد پنج اثر جهت شرکت در مراسم اعطای نشان ملی انتخاب شد که این آثار به زودی به تهران ارسال خواهد شد تا مورد قضاوت داوران کشوری قرار گیرد.
بحرینی ادامه داد: داوران استانی آثار هنرمندان را از لحاظ مرغوبیت و اصالت مورد بررسی و داوری قرار دادند که سرانجام پنج اثر در رشته های منبت چوب، سازهای سنتی، مینای نقاشی و زیورآلات سنتی انتخاب شدند.
بیش از 2 هزار هنرمند صنایع دستی دارای پروانه در استان قم وجود دارد که حدود یک هزار هنرمند در رشته چوب و منبت، 300 تن دررشته زیورآلات سنتی، قیمتی و حکاکی، 50 تن در رشته کاشی و معرق و بقیه در رشته های مختلف فعالیت می کنند.
وی با بیان این که آثار هنرمندان صنایع دستی قم در سطح کشور شاخص می باشد گفت: هنرمندان قمی باید مورد حمایت قرار گیرند، از این رو نشان ملی مرغوبیت آثار صنایع دستی، از جمله حمایت ‌هایی است که از سوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی برای شناسایی آثار شاخص و فاخر مطابق با دستورالعمل همچون خلاقیت و نوآوری، عدم آلایندگی زیست محیطی و اصالت جغرافیایی تولیدات اعطا می‌ شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: آثار هنرمندانی که موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی می شوند به یک کمیته داوری جهت دریافت نشان بین المللی یونسکو (مهر اصالت) ارسال خواهد شد.
/8138/ 1175 تنظیم کننده: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com