کد خبر ۴۶۹۲۵ انتشار : ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳
مدیرکل میراث فرهنگی قم:

بیش از 5 هزار شغل طی دولت یازدهم در بخش گردشگری قم ایجاد شد

قم- ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: طی چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید، بیش از پنج هزار و 600شغل در بخش گردشگری این استان ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، عیسی رضایی روز دوشنبه در ششمین کارگروه تخصصی اشتغال قم در سالن جلسات سازمان برنامه و بودجه این استان، اظهار داشت: این رقم اشتغال ایجاد شده بدون دریافت هیچ گونه تسهیلات بانکی محقق شده است.
وی با بیان این که اغلب تسهیلاتی که در بخش گردشگری جذب می شود از محل صندوق توسعه ملی است، سخت گیری بانک های استان را مهمترین عامل جذب نشدن اعتبارات بخش گردشگری عنوان کرد و افزود: در بحث صندوق توسعه ملی به لحاظ معر فی واحدهای مورد نظر برای اخذ تسهیلات هیچ مشکلی وجود ندارد.
رضایی همچنین اشتغال ایجاد شده در حوزه گردشگری را جزو یکی از پایدارترین مشاغل دانست و گفت: با به کارگیری 10 کارمند در یک هتل یا مجتمع گردشگری حداقل 2 یا 3 تن دیگر نیز به صورت غیر مستقیم شاغل می شوند.
وی تعداد طرح های گردشگری به بهره برداری رسیده در قم از سال 92 تا نیمه نخست سال 96 را 134 مورد ذکر کرد و افزود: در این مدت، یک هزار و 211 اتاق و سه هزار و 515 تخت به ظرفیت های اقامتی قم اضافه شد که برای این تعداد طرح، چهار هزار و 160 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته و سه هزار و 867 تن نیز مشغول به کار شده اند.
35 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت بیش از 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران کریمه اهل بیت(ع) خدمت رسانی می کنند.
رضایی در بخش دیگری از سخنان خود، آثار تاریخی شناسایی شده قم در دولت تدبیر و امید را 831 اثر برشمرد و گفت: در چهار سال گذشته، 329 اثر در قم نیز به ثبت رسیده است.
وی تعداد آثار تعیین حریم شده را نیز 53 اثر ذکر کرد و افزود: از سال 92 تاکنون 9 محوطه تاریخی استان کاوشگری شده است که تعداد میراث ملموس و ناملموس فرهنگی تاریخی استان نیز به ترتیب 15 و 4 درصد کل میراث فرهنگی موجود در کشور است.
در قم بیش از 360 اثر تاریخی وجود دارد.
وی تعداد اشیاء تاریخی موجود در مخزن آثار باستانی استان را 13 هزار و 897 مورد برشمرد و اضافه کرد: تعداد اشیاء تاریخی سامان دهی شده آن نیز پنج هزار و 852 اثر است.
وی با اشاره به این که مخزن جدید آثار باستانی استان در حال آماده سازی است و آثار از مخزن قدیم به این مخزن منتقل خواهد شد، افزود: از آغاز دولت یازدهم چهار اثر باستانی به بخش خصوصی واگذار شده و هم اکنون 19 اثر قابلیت و اگذاری دارد که به علت نداشتن سند مالکیت همچنان واگذار نشده است.
به گفته وی، دریافت چهار نشان مرغوبیت کالا، 2 مورد استقرار سامانه الکترونیکی بازاریابی و فروش، هشت مورد مستند نگاری و دریافت حقوق مالکیت معنوی ثبت آثار و پنج مورد تولید فیلم های آموزشی در راستای ترویج صنایع دستی از جمله اقدام های حوزه صنایع دستی قم در دولت یازدهم محسوب می شود.
رضایی با اشاره به زیر پوشش بیمه قرار گرفتن 870 تن از هنرمندان صنایع دستی قم در دولت تدبیر و امید، صدور 180 مجوز مشاغل خانگی را از دیگر اقدام های این دولت در قم ذکر کرد و افزود: این مجوزها منجربه اشتغالزایی برای 2 هزار و 258 تن شده است.
وی ایجاد بازارچه موقت صنایع دستی را نیز از دیگر فعالیت های حوزه صنایع دستی استان عنوان و خاطرنشان کرد: صدور 2 هزار و 100 پروانه تولیدی کارگاهی، نوسازی تجهیزات صنایع دستی و ارایه 21 میلیارد و 800 میلیون ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه کارآفرینی امید از جمله اقدام های دیگری است که در استان انجام پذیرفته است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com