کد خبر ۴۶۹۴۰ انتشار : ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۰
مدیرکل اوقاف قم:

ساماندهی دفن اموات در بقاع امامزادگان با جدیت پیگیری می شود

قم- ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم گفت: ساماندهی دفن اموات در بقاع امامزادگان از 2 سال گذشته آغاز شده و با ممنوعیت دفن در چندین بقعه با جدیت در حال پیگیری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم عصر دوشنبه در هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: دفن اموات دربقعه امامزادگان علی بن جعفر(ع) و حمزه (ع) ممنوع شده است و در امامزاده سیدعلی(ع) در حال ساماندهی است ضمن این که نیت واقفان قبور را نیز در بقاع متبرکه مورد توجه قرار داده ایم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با بیان این که دفن اموات در بقاع امامزادگان قم مورد توجه قرار گرفته است گفت: شهر مقدس قم به لحاظ قداست و جایگاهی که در روایات وجود دارد باعث شده است تا افراد از گذشته دور اموات را به قم بیاورند و در بقاع متبرکه دفن کنند.
وی با بیان این که زمین گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) موقوفه است گفت: مزار سه هزار و 300 شهید در گلزار شهدا است و 900 قبر در اختیار والدین شهدا قرار گرفته است همچنین دو مزار شهدای فاجعه منا نیز در این گلزار وجود دارد.
وی تاکید کرد: تعدادی از قبور در این بقعه وقف است که باید حقوق موقوفات در آن رعایت شود در همین راستا آمادگی برگزاری جلساتی با شهرداری برای سرعت بخشی در ساماندهی دفن اموات در بقاع متبرکه داریم.
حسینی مقدم، با بیان این که بقاع امامزادگان مراکز عمومی مذهبی قم هستند گفت: بیش از هشت هزار امامزاده در سراسر کشور مدفون هستند که در استان قم بیش از 400 امامزادگان دفن می باشند.
وی با تاکید بر این که فعالیت های قرآنی از مهمترین ماموریت های اداره کل اوقاف قم است گفت: محافل قرآنی، ساماندهی قاریان قرآنی، دوره های آموزشی، جلسه های مفاهیم قرآنی و سایر دوره ها در بقاع امامزادگان برگزار می شود به گونه ای که در سال جاری هفت هزار تن در طرح حفظ قرآن اوقاف شرکت کردند.
وی با تاکید بر این که 40 درصد از بقاع امامزادگان فاقد هرگونه درآمد هستند گفت: حفظ و بازسازی این بقاع بسیار دشوار است این در حالی است که سالیانه 200 میلیون ریال برای درآمد هر خادم در این بقاع باید در نظر گرفته شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم، افزود: طرح های عمرانی و مدیریتی در این تعداد از بقاع امامزادگان نیاز به بودجه دارد، امسال بقعه پنج امامزاده در دستور بازسازی قرار گرفته است.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com