کد خبر ۴۶۹۵۱ انتشار : ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۰
با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس؛

آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس با رونمایی از 15 عنوان کتاب برگزار شد

آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس و رونمایی از 10 عنوان کتاب در این حوزه به همراه تقدیر و تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران با حضور حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم، سرهنگ حسینی مدیرکل بنیادحفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، معصومه ظهیری مشاور استاندار و مدیرکل دفترامور بانوان و خانواده، حجت الاسلام والمسلمین اکبری مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم و شماری از مقامات و سرداران 8 سال دفاع مقدس در تالار غدیر اداره کل کتابخانه ها برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس به همراه ویژه برنامه هایی همچون: تقدیر از ایثارگران و خانواده معظم شهیدان، روایتگری، شعرخوانی، اجرای سرود با حضور مقامات استانی و سرداران 8 سال دفاع مقدس و همچنین رونمایی از 10 عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس همراه بود.
حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در آغاز این مراسم گفت: همکاران ما با عشق و خلوص نیت در این اداره کل، برگزاری آیین ها و یادبودها با موضوع شهدا و دفاع مقدس را از وظایف خود می دانند و این همایشها و دورهمی ها با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا و ایثارگران است. وی سپس بیان کرد: پدیده جنگ به خودی خود مطلوب نیست و مورد مذمت می باشد اما این جنگ بر ما تحمیل شد و ما موظف به دفاع از کیان اسلامی بودیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی همچینین به حادثه عظیم عاشورا اشاره کرد و افزود: حضرت اباعبدا...الحسین تلاش کردند تا از بروز جنگ و خونریزی جلوگیری کنند اما دشمنان اسلام جنگ را بر آن بزرگوار تحمیل کردند و مسیر حرکت حضرت سیدالشهدا به قیام حسینی و نهضتی مانا تبدیل شد و انقلاب ما و جهاد ما نیز از آن الگوبرداری کرد.
جباری سپس گفت: جنگ هشت ساله ما پدیدآورنده صحنه هایی بود که سراسر درس و پند برای همه نسل ها و اعصار می باشد. و همه ما باید تلاش کنیم تا این رشادت ها همواره در اذهان باقی بماند. وی بازگویی و یادآوری دلیرمردان جبهه های را به طور حتم سرمشق خوبی برای جوانان و نوجوانان دانست و به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت موضوع دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: معظم له بارها و بارها راز ماندگاری انقلاب و تداوم دفاع مقدس را بهره مندی از زبان هنر، داستان و کتاب و .... عنوان کرده اند.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی همچنینین اظهار داشت: وظیفه ماست با معرفی کتابهای خوب و ارزشمند در این زمینه و تشویق نویسندگان فعال در این حوزه، گامی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت برداریم. وی همچنین اظهار داشت: رزمندگان اسلام حماسه ای بزرگ را آفریدند که در درجه اول با بازگویی خاطرات و در درجه بعد با تبیین این حوادث می توان آنها را به رمان، شعر و داستان و موسیقی ... تبدیل کرد و یاد و خاطره این عزیزان را برای همیشه در تاریخ جاودان و مانا کرد.
جباری در ادامه بیان کرد: کتاب هایی که تقریظ رهبر معظم انقلاب بر آن نگاشته شده با استقبال خوبی در کتابخانه ها برخوردار بوده است. وی سپس به مسابقه کتابخوانی «شهید کمال کورسل: تنها شهید اروپایی 8 سال دفاع مقدس» اشاره کرد و افزود: کتابی که مرتبط با زندگی این شهید غریب و بزرگوار بود؛ به خط بریل و گویا برای استفاده روشندلان تبدیل شد تا فرصت مطالعه و آشنایی با اسطوره های واقعی انقلاب برای همگان فراهم شود و بتوانیم قدردان این ستارگان آسمانی که تمام دارایی خود را برای حفظ اسلام و انقلاب و برقراری آرامش و امنیت در کشور در راه خدا فدا کردند؛ باشیم.
وی سپس گفت: برپایی عزاداری ها، جشن ها و استقلال و عزت امروز ایران اسلامی مرهون خون شهیدان گلگفون میهن عزیزمان است و ادامه دهنده این مسیر در عصر حاضر شهدای مدافع حرم و خانواده های این عزیزان هستند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی همچنین اظهار داشت: با اینکه بیش از 50 سال است که از جنگ جهانی می گذرد، هنوز فیلم ها و کتاب ها و مستنداتی در این رابطه تولید می شود تا فراموش نشود. در حالیکه جنگ ما نبردی غیربرابر و دفاعی مقدس و هدفمند بود. از این رو باید تلاش مضاعف و ویژه ای برای ادای دین داشته باشیم.
جباری در پایان گفت: ما نمی توانیم حق مطالب را آنگونه که شایسته و درخور شان شهدای والامقام هست ادا کنیم و این تقدیرها و تجلیل ها، تنها بهانه ای است که بگوییم شهدا و جانبازان سرافراز ایران اسلامی هرگز از یادها نرفته اند و خاطره آنان برای همیشه در اذهان ما زنده و جاودان است.

در ادامه سرهنگ حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به اینکه دفاع مقدس باید برای اقشار مختلف جامعه اسلامی تبیین شود، اظهار کرد: امنیت امروز جامعه اسلامی را مدیون رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس هستیم به همین علت عزت و عظمت دفاع مقدس باید برای همگان بیان شود.
 
وی با بیان اینکه مستندات بسیاری در مورد پیروزی انقلاب اسلامی مقابل دشمنان کنونی وجود دارد، مطرح کرد: رژیم بعثی اهداف بسیاری را در هشت سال جنگ تحمیلی دنبال کرد اما نتوانست به هیچ کدام از آنها برسد چرا که رزمندگان دفاع مقدس با تکیه بر داشته‌های خود مقابل این رژیم ایستادگی کردند.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با تاکید بر اینکه دفاع مقدس از عاشورا جدایی‌ناپذیر است، عنوان کرد: حرکت مدافعان حرم اهل بیت(ع) استمرار حرکت رزمندگان دفاع مقدس است؛ دفاع مقدس فرصتی برای ملت ایران بود که ملت به خوبی از این فرصت استفاده کرد و اکنون به برکت آن به دستاوردهای بسیاری رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر از برکت کنونی دفاع مقدس استفاده نکنیم مورد سوال آیندگان قرار گرفته و نمی‌توانیم پاسخ مطلوبی برای آنها داشته باشیم.
 
حسینی یادآور شد: اگر امروزه پای سفره عاشورا حضور داریم به برکت انتقال درست فرهنگ و آموزه‌های عاشوراست، اگر دفاع مقدس نیز به درستی روایت شود برکات آن ماندگار می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه تحریف و فراموش شدن، عاشورا و دفاع مقدس را تهدید می‌کند، تصریح کرد: هر چند از فراموش شدن عاشورا جلوگیری شده است اما همچنان شاهد تحریف این واقعه هستیم، دفاع مقدس نیز همانند عاشورا با تهدید تحریف و فراموش شدن روبرو است چرا که اگر دفاع مقدس به نسل آینده منتقل نشود نمی‌توانیم اهداف مورد نظر انقلاب اسلامی را دنبال کنیم.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم ادامه داد: رشادت‌های بسیاری که شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در صحنه نبرد به خرج دادند نشان از حمایت معنوی خانواده‌های آنهاست.
 
در پایان این مراسم از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران تجلیل شد. همچنین از رقیه حیدری مسئول فرهنگی و محمد نبی نیاسر مسئول امور عمومی بعنوان کارمندان نمونه این اداره کل، توسط استانداری تقدیر شد.
 
گفتنی است در این مراسم از کتاب «شب های بی ستاره» نوشته مرضیه نفری به همراه ده عنوان کتاب دیگر در حوزه دفاع مقدس رونمایی شد.
 
یادآور می شود رمان «شب های بی ستاره» ویژه گروه سنی نوجوانان می باشد که به خط بریل و گویای نیز تبدیل شده است. خط بریل و فایل صوتی آن توسط حسن عبدلی و طیبه عبدلی از کتابداران روشندل واحد تولید بریل اداره کل کتابخانه صورت گرفته است.


شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com