کد خبر ۴۷۰۱۵ انتشار : ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۷
ابوالفضل جوکار مدیر عامل انتشارات بین ‌المللی گاج:

گاج با حذف 90 درصد بودجه تبلیغاتی خود کتاب ها را با تخفیف ویژه ای ارائه می دهد

مدیر عامل انتشارات بین ‌المللی گاج اعلام کرد: انتشارات گاج با حذف 90 درصد بودجه تبلیغاتی خود کتاب ها را با تخفیف ویژه ای ارائه می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، ابوالفضل جوکار در جمع خبرنگاران با اشاره به مباحث کتاب ها و تخفیف های انتشارات گاج گفت:گاج همواره یک بودجه تبلیغاتی سنگینی را در حوزه تبلیغات اختصاص می داد که شامل تبلیغات صدا و سیما و تبلیغات محیطی و بیلبورها و در مطبوعات و روزنامه ها در سالهای گذشته و در فضای مجازی در شرایط فعلی بود.
مدیر عامل انتشارات بین ‌المللی گاج افزود:در سال جاری با توجه به اینکه قیمت کتاب در ایران بالاست تخفیفات ویژه ای را برای دانش آموزان در نظر گرفته ایم.
وی اظهار داشت:اینکه عنوان می شود کتاب در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان تر است بنده با توجه به سابقه 16 ساله در حوزه نشر فاطعانه می گویم قیمت کتاب در ایران نسبت به درآمد مردم بالاست چرا که هزینه کتاب در دو بخش کاغذ و چاپ در بالاترین قیمت ها صرف می شود.
ابوالفضل جوکار تصریح کرد:در بخش کاغذ در ایران 92 درصد کاغذ مصرفی وارداتی است همچنین با نوسانات قیمت و بالا رفتن قیمت ارزش یورو در سال اخیر هزینه تمام شده کتاب بالا رفته است از طرفی تجهیزات چاپ در ایران فرسوده و دارای استهلاک بالاست و هزینه های بالایی در نیروی انسانی وجود دارد.
وی بیان کرد:در جهان دستگاه چاپی که روزانه 50 هزار کتاب چاپ می کند نیاز به یک اپراتور دارد اما در ایران برای 5 هزار کتاب چند اپراتور می ایستد که هزینه ها را بالا می برد بحث هزینه توزیع کتاب را نیز اضافه می کنیم قیمت بالایی را برای مصرف کننده در بر دارد .


مدیر عامل انتشارات بین ‌المللی گاج اذعان کرد:تصمیماتی اتخاذ شد تا برای دانش آموزان کتاب ارزان تمام شود و به راحتی در دسترس او قرار بگیرد اولین گام این بود که بودجه تبلیغاتی را کاهش دهیم و 90 درصد از بودجه تبلیغاتی را حذف کنیم و ده درصد بودجه را در تبلیغات در فضای مجازی قرار دهیم چرا که مخاطب ما نوجوان و جوانان هستند که در فضای مجازی حضور دارند.
وی عنوان کرد:در این راستا 90 درصد بودجه تبلیغاتی را در قالب تخفیف به دانش آموزان ارائه می دهیم ما در 6 ماهه اول سال کتاب های خود را با میانگین تخفیف 38 و نیم درصد به دانش آموزان ارائه می دادیم که این تخفیف از 25 تا 40 درصد متغیر بود.
ابوالفضل جوکار ادامه داد:دانش آموزان از اجرای این طرح خیلی راضی تر هستند و این بار تبلیغاتی مثبتی در بر دارد که سیسنه به سینه نقل می شود در 6 ماهه دوم سال نیز همین رویه را داریم امسال تمرکز گاج در کاستن تبلیغات است و این را در قالب تخفیف به دانش آموزان بر می گردانیم همیشه ناشر قیمت تیلیغات را جزء قیمت تمام شده می برد و از مخاطب مطالبه می کند که این علت گران شدن کتاب می شود.
وی خاطرنشان کرد:گاج هم یک ناشر پرتیراژ است و سالی 15 میلیون کتاب چاپ می کند و به عبارات دیگر 7 میلیون مخاطب مستقیم و غیر مستقیم داریم و این بودجه تخفیف به 7 میلیون نفر دانش آموز ارائه شده است این نکته قابل توجه است که از پیانهای تشکر از سوی دانش آموزان این میزان رضایتمندی را متوجه می شویم.
مدیر عامل انتشارات بین ‌المللی گاج یادآور شد:بحث دوم این است که کتاب را مستقیم عرضه می نمائیم البته نه صد در صد کتاب را بلکه امسال 20 درصد از 15 میلیون کتاب شامل 3 میلیون کتاب را به طور مستقیم عرضه می کنیم تاکنون تا حدود زیادی موفق بوده ایم اما کتاب های درسی فصل فروش آن در مهر ماه و آبان ماه است در مهرماه کار فروش کتاب آغاز شده است.


وی گفت:بر این اساس از طریق وبسایت گاج مارکت قصد داریم کتاب ها را مستقیم عرصه کنیم این وبسایت 10 مرداد ماه 96 رسما افتتاح شده و در حال حاضر یکی از وبسایت های مطرح می باشد و رتبه ما در الکسا در 700 است که این امر نشان از ترافیک بالا و پوشش خوب است این مسائل برای افرادی که در فضای مجازی هستند متوجه می شوند سرکار خانم سلیمانی مدیر عامل مجموعه گاج مارکت هستند که این رسالت سنگین را بر عهده دارند.
ابوالفضل جوکار یادآور شد:در گاج مارکت وقتی تخفیف ارائه می شد یا جشنواره ای اعلام می شود و یا کد تخفیف ارائه می دهیم برای همه دانش آموزان در سراسر کشور است و از این تخفیف به طور یکسان برخوردار می شود این امر مو جب می شود هزینه ای که در شبکه توزیع کتاب می گذاریم عملا این هزینه را به دانش آموزان برگردانیم در واقع هزینه تیلیغات و شبکه توزیع را حذف می کنیم.

وی بیان کرد: شبکه توزیع کتاب هم در کشور مشکلات خاص خود و آسیب های ویژه خود را دارد در مجموع کتاب در ایران دارای تیراژ پایین است و ناشران آموزشی دارای استثناء هستند خود کتاب فروشی هم توجیه اقتصادی ندارد کتاب فروشی صنف ضعیفی است و اگر قرار باشد از او مالیات بگیرند  و مالیات برای ملک او تجاری محسوب شود توجیهی ندارد.
مدیر عامل انتشارات بین ‌المللی گاج اظهار داشت:از آن جایی که هزینه کرایه مغازه و استخدام نیرو بالاست این صنف در حال انقراض است در این عرصه دو راهکار وجود دارد که صنف کتاب بفروشی نجات پیدا کند اول اینکه تاسیس کتاب فروشی در ملک مسکونی بلامانع باشد مانند بسیاری از صنف ها و پزشکان و دفاتر انتشاری ها و و کلاء بلامانع باشد دوم اینکه مالیات بر درآمد کتاب فروشان حذف شود این مباحث سالیان سال وجود دارد اما تاکنون هیچ کتاب فروشی مالیات بر آمدش معاف نبوده است.


وی ادامه داد:همه کتاب فروشها مالیات را پرداخت می کنند ارزش افزوده مشکلات زیادی ندارد اما مالیات بر درآمد باید حذف شود اگر این دو اتفاق بیفتد تاسیس کتاب فروشی توجیه پیدا می کند ویترین افزایش می یابد و فروش کتاب بالا می رود و وقتی فروش کتاب بالا رود جامعه آگاهی پیدا می کند و وقتی آگاهی بالا برود بسیاری از آسیب ها حل می شود.
ابوالفضل جوکار تصریح کرد:اگر می خواستیم تخفیف را به مشتریان ارائه دهیم در فروش مستقیم در مناطق دور افتاده بهترین راه را وبسایت دیدیم و آن را راه اندازی کردیم در تهران کمتر از 24 ساعت و در شهرستان ها کمتر از 48 ساعت کتاب را به دست مخاطب می رسانیم آن هم نه فقط کتاب گاج بلکه دیگر کتاب ها و نوشت افزار و ملزومات دیجیتال و آن چه نیاز دانش آموز است عرضه می نمائیم.
وی عنوان کرد:در سال جاری برای دانش آموزان معدل بالای 18 کتاب و آزمون و نوشت افزار رایگان و با تخفیف بالا تا 70 درصد ارائه خواهد شد دانش آموزان از این طرح استقبال کنند کافی است وارد وبسایت www.gaj.ir و www.driq.com شوند و ثبت نام کنند.
مدیر عامل انتشارات بین ‌المللی گاج اظهار داشت:به افرادی که ثبت نام کنند کتاب رایگان و نوشت افزار و خدمات آزمون های دو هفته یک بار ارائه می گردد علاقه مندیم دانش آموزان به این سمت جذب شوند و از آن بهره بگیرند امیدواریم که دانش آموزان محروم بیشتری از این طرح ها استقبال کنند در تهران نیز نقاطی داریم که در محرومیت به سر می برند به گفته رئیس آموزش پرورش تهران محروم ترین نقطه کشور منطقه 2 تهران شناخته شده و کلاس ها فرسوده است .
وی گفت: 10 میلیارد تومان بودجه برای این کار در نظر گرفتیم افرادی که در طرح اهدای کتاب بودند قول 5 میلیارد تومان داده بودیم ما پیش بینی 5500 مدرسه را داشتیم اما 7400 مدرسه ثبت نام کردند و اهداء تا مرز 7 میلیارد و 200 هزار تومان رسید برای این کار 10 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته ایم.


ابوالفضل جوکار تصریح کرد:خدمات انتخابی هم هست ممکن است دانش آموزی آزمون انتخاب کند و مشخص نمی کند دانش آموز چه میزان از این بودجه و خدمات را استفاده می کند در این راستا آخرین فرصت ثبت نام نیز پایان مهر ماه تعیین شده و طرح مدارس نیز تا پایان مرداد بود و امسال تا پایان شهریور ماه انجام گرفت.
وی خاطرنشان کرد:خدمات ما از آبان ماه تا پایان سال انجام می شود و گاهی آزمون تا سال دیگر نیز طول بکشد 10 مرداد که سایت گاج مارکت را افتتاح کردیم تقریبا روزی 400 تا 450 فاکتور می زدیم میانگین سبد ما روی 75 تا 80 هزار تومان بود البته سبدی که 130 هزار تومانی با تخفیف 38 درصدی به این رقم می رسید که در روز جمعه 31 شهریور 660 فاکتور زدیم اما آمار مهر را هنوز نداریم چرا که آمار هفتگی به دست ما می رسد.
وی اذعان کرد:مدت زمان توقف یوزر ما 13 و نیم دقیقه است تعداد بازید 15 هزار نفر است اما 2 هزار و 600 مورد منجر به خرید می شود یکی از ویژگی های گاج مارکت این است که اطلاعات خوبی در آن وجود دارد یعنی برای یک کتاب گاهی تا 3 صفحه مطلب وجود دارد از طرفی به مقایسه پرداختیم و کتاب ها با انتظارات دیگر از همه شاخصه ها و مولفه ها مقایسه می شود.
مدیر عامل انتشارات بین ‌المللی گاج بیان کرد:از سایت می خواهیم این دو را با هم مقایسه کنند دیتای آن موسسه و دیتای خود را داشته باشیم و پردازش کنیم ویژگی های مهم سایت مارکت این است با توجه به اینکه قم دومین شهر در زمینه نشر است ظرفیت های خوبی در این عرصه وجود دارد.


وی اظهار داشت:امروز اگه وارد کتاب فروشی شوید تنها چند سوال پاسخ داده می شود در گاج مارکت تا 14 دقیقه فرد کتاب را مقایسه می کند قیمت را از حیث قیمت و چاپ و نوع استاد و تنوع رنگ و فاکتورهای دیگر مقایسه می کند همچنین ظرفیتی در نظر گرفته شده که تا چند ماه دیگر دانش آموزان و معلمان در باره کتاب نظرات خود را اعلام کنند در فرآیند تولید کتاب باید معلم ها و مشاوران و معلمان نظردهند تا ببینیم آیا نتیجه ای گرفته ایم این ها احصاء می شود تا ایرادات خودمان را رفع کنیم.
وی خاطرنشان کرد:وبسایت گاج مارکت این مولفه را دارد تمامی ناشران عمومی و آموزشی و مذهبی از طریق این سایت امکان خرید دارند مدل بیزینس این گونه نیست اگر کتابی را ارائه می دهیم کتاب را در انبار داریم و مشتری با خیالی آسوده می تواند کتاب ها را به موقع دریافت کند هر کالایی چه لوازم التحریر و کتاب در وبسایت داریم موجودی آن تامین است و اگر موجود نباشد اعلام می کند ناموجود است و اگرتمایل دارید بعد از تهیه به شما ایمیل زده می شود هر چه را که انتخاب می کنند در انبار وسیع مجموعه وجود دارد .
ابوالفضل جوکار ادامه داد:به زودی نیز امکانی را برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد می کنیم به ویژه کتاب های که نماز و زبان فارسی را آموزش دهد البته مشکل ایرانیهای خارج از کشور پرداخت ودر فروش اینترنتی است و افرادی ویزا کارت دارند تا یک ماه دیگر در آبان ماه امکان پرداخت را از طریق ویزا و شماره حساب در آلمان دارند.
وی عنوان کرد:هم اکنون کتاب های ما سالی یک تا دو میلیارد تومان در افغانستان به فروش می رود که زبانشان فارسی است درنمایندگی مشهد این کتاب ها را به کابل می برند اگر این وب سایت راه اندازی شود امکان پرداخت نیز میسر می شود در افغانستان پهنای باند گسترده تر از ایران است و امکانات اینترنتی خوبی وجود دارد در هر جای دنیا پرداخت را تسهیل می کنیم همراه هر بسته یک نشریه دو هفته نامه با نام نیمکت شامل اطلاعات جدید از سایت گاج مارکت در اختیار قرار می گیرد روزانه 3 هزار بسته ارائه می شود.


وی تاکید کرد:با توجه به اینکه مخاطب ما دانش آموز است تولید محتوا اهمیت زیادی دارد و بحث های مشاوره ای و آموزشی نیز داریم.
مدیر عامل انتشارات بین ‌المللی گاج متذکر شد:با توجه به دفاتر در صادرات کتاب نیز موفقیت هایی داشته ایم و مجموعه 10 جلدی کلیله و دمنه به زبان آلمانی به همراه فایل پی ای اف در جهت پروسه چاپ ارسال کرده ایم در این راستا 50 هزار جلد کتاب چاپ می شود شرکت های توزیع کتاب مانند تالیا به صورت فیزیکی و سیستمی فعال است و نویسنده ایرانی به زبان آلمانی با ناشری از اسپانیا و هند و چین همکاری دارد در واقع ما کپی رایت را می فروشیم برای هر چاپ عرفا هم 1000 دلار است که امتیاز را به فروش می رسانیم.
وی دو هفته دیگر نمایشگاه فرانکفورت در اکتبر معادل 19 مهر ماه برگزار می شود که 11 سالن اصلی دارد هیچ کتابی در آن به فروش نمی رود فقط ناشرانی که کپی رایت هستند قرار داد امضاء می کنند نمونه کتاب هایی که نمی توانند ببرند را به این صورت عرضه می نمایند این نمایشگاه 25 یورو ورودی دارد افراد بلیط می گیرند هزینه محل فروش کتاب نیست محل فروش کپی رایت است گاج امسال در این نمایشگاه با 60 عنوان کتاب در در حوزه ادبیات کودک حضور دارد.
وی توضیح داد:حوزه های تخیلی بیشتر استقبال می شود مثنوی معنوی و مرزبان نامه کلیله و دمنه و شاهنامه پراز داستان هایی یرای قشر کودک است ایران در حوزه تصویر گری کتاب کودک بسیار قوی است کتاب هایی که از ایران می رود مورد استقبال گسترده ای قرار می گیرد.
ابوالفضل جوکار عنوان کرد:شعار ما این است به جای اینکه چندین کتاب بخوانید کتاب های گاج را چنیدن بار بخوانید در این عرصه تبلیغاتی فضای مجازی ارزان تر است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com