کد خبر ۴۷۱۶۱ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۳
مدیر کل هواشناسی استان قم:

استفاده از اطلاعات هواشناسی، رمز توسعۀ هر منطقه و کشور است

مدیر کل هواشناسی استان قم گفت: استفاده از اطلاعات و داده‌های هواشناسی، رمز توسعه هر منطقه و کشور است و بسیاری از کشورهای توسعه یافته، پیشرفت خود را مرهون کاربرد تحقیقات، اطلاعات و داده های هواشناسی می‌دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم، یحیی زارع با اشاره به اهمیت اطلاعات هواشناسی در همه بخش‌های قابل توسعه افزود: سالهاست که سازمان هواشناسی کشور رویکرد پژوهشی و تحقیقاتی پیدا کرده است و اطلاعات مفید و ارزشمند اقلیمی استخراج می‌کند اما  هنوز در کشور ما استفاده از اطلاعات هواشناسی، اهمیت خود را پیدا نکرده است و توجه به اقلیم‌شناسی در ساخت و سازهای عمرانی و کسب و کارهای اقتصادی مغفول مانده است.
زارع با اشاره به اهمیت و ضرورت استفاده از داده‌های هواشناسی در پروژه‌های عمرانی و کسب و کارهای اقتصادی افزود:  برای ساخت و ساز پروژه‌ها و تاسیسات و راه اندازی کسب و کارهای اقتصادی در نظر گرفتن داده‌های هواشناسی یک ضرورت است چرا که کمک موثری به جلوگیری از موازی‌کاری است و بدون شک به کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و سود‌آفرینی کسب و کارهای اقتصادی منجر خواهد شد.
وی افزود: در صورت مطالبه بخش‌های خصوصی و دولتی و حتی مطالبه خصوصی مردم، پارامترهای هواشناسی  تا دوره سی ساله عرضه می‌شود و با آگاهی از پارمترهایی نظیر دما، رطوبت، تبخیر، دمای اعماق خاک، بارش ها و اطلاعات کاربردی درباره  پدیده‌های جوی نظیر طوفان، گردو خاک، رعد و برق، رگبار، تگرگ و ... ساخت و سازها و کسب و کارهای اقتصادی و کشاورزی با مطالعه انجام می‌شود و پیش اگاهی، کمک شایانی به موفقیت ساخت و سازها و کسب‌و‌کارهاست.
زارع افزود: متاسفانه بسیار دیده می‌شود که بدون استعلام از هواشناسی و داده های مهم اقلیمی، پروژه‌هایی ساخته و با مشکلات جدی روبرو می‌شود و بعد از ایجاد چرخه‌ای از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و شخصی  برای مباحث بیمه و برآورد خسارت، درمورد پدیده های جوی و اقلیمی منطقه در روز حادثه از هواشناسی استعلام گرفته می‌شود که این نوع مراجعه و مطالبه، نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و به گفته قدما «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد».
زارع خاطر نشان کرد: انتظار ما از مردم این است که از مسئولان، استفاده از اطلاعات کاربردی هواشناسی را در ساخت و سازها و پروژه‌هایی که با اعتبارات دولتی و از محل بیت المال استفاده می‌شود، بخواهند؛ تا کشور در مسیر توسعه پایدار گام بردارد و  تضمینی برای پایداری توسعه در کشور باشد

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com