کد خبر ۴۷۴۲۶ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۴
آیت‌الله اراکی:

شیطان، انسان‌های مثبت را به تدریج از مسیر منحرف می‌کند/ روضه سیدالشهدا (ع) انرژیِ سازندۀ جنبش‌آفرینی به دل‌های جوانان منتقل می‌کند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: ما اگر بخواهیم جامعه را بسازیم، باید یک جامعه محب خدا و رسول درست کنیم و اول باید خودمان را در این راستا بسازیم. ما باید درس محبت خدا و رسول را بیاموزیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس،حضرت آیت الله اراکی در جلسه اول درس اخلاق در جمع طلاب مدرسه معصومیه بیان کرد: "محبّت" یک مطلب اساسی است که به نظر ما، هم مبنای تربیت است و هم مبنای اخلاق است، هم مبنای حکومت است و هم مبنای ساختن جامعه اسلامی است و همه‌چیزِ دین ما و همه‌چیز اسلامِ ما به آن وابسته است. همه پیام رسول اکرم و همه دین اسلام و همۀ آنچه گفتند حلقۀ وصل بین دو محبت است؛ یکی اینکه «اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّوْنَ اللهَ» واقعا خدا را دوست داشته باشیم و در نتیجه «یُحْبِبکُمُ» خدا نیز ما را دوست خواهد داشت. وقتی بشر محبوب خدا می‌شود به اینجا می‌رسدکه :«یقول للشیء کُن فیکون»، این همان مقام خلافت الهی است، حقیقت مقام خلافت الهی این است که بشر به آنجا برسد که جهان در فرمان او قرار بگیرد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت دیدگاه عرفا پیرامون علت اصلی آفرینش گفت: بنابر عرفان رسمی، مَلَک تجلیِ عقل در جهان آفرینش است، خلأیی در جهان وجود داشت که خدای متعال خواست با خلقِ آدم آن خلأ را پر کند، جای خالی یک عاشق در این جهان احساس می‌شد اما در عرفان اهل‌بیت (ع) همه‌چیز حتی پیش از آفرینش بشر و انسان همه جهان آفرینش خدا را عاشقانه اطاعت می‌کردند، امام سجاد (ع) در اولین دعا از ادعیه صحیفه سجادیه می‌فرمایند: «ثُمَّ سَلَکَ بِهِمْ طَرِیقَ إِرَادَتِهِ وَ بَعَثَهُمْ فِی سَبِیلِ مَحَبَّتِهِ»؛ اصلاً خدا این جهانِ آفرینش را در طریق محبت خود برانگیخته است.آن خلأیی که در جهان آفرینش وجود داشت این بود که خدا می‌خواست موجودی را بیافریند که شایستگی داشته باشد، محبوب خدا باشد و خدا خودش را در آیینه او بنگرد و او را برای کمالش دوست داشته باشد. در فرهنگ دینی ما از رسول اکرم (ص) به حبیب خدا تعبیر می‌شود، حبیب خدا و محبوب خداست، عبادت عاشقانۀ او بود که او را به درجه محبوب خدا بودن رساند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آیه «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ» به‌ نظر اکثر مفسرین در شأن ایرانیان نازل شده است، می‌فرماید: اگر شما از دین خدا برگردید، خداوند در آینده عده‌ای را می‌آورد که این‌ها خدا را عاشقانه اطاعت می‌کنند، برای شما سخت است جهاد کنید؟ سخت است در راه خدا جان و سَر بدهید؟ خدا حججی‌ها را در آینده می‌آورد و این‌ها نه‌تنها سختشان نیست، بلکه مشتاقانه به سمت سر دادن در راه خدا می‌روند. بعضی از این خسته‌شده‌ها باید بدانند که این آیه ربطی به آن‌ها ندارد، این خسته‌شده‌ها و بریده‌ها، مقداری سختی کشیده‌اند و تحریم دیده‌اند و دشمن با آن‌ها کلنجار رفته و به آن‌ها تشر زده است، خسته شدند و بریدند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب صحنه عاشورا را، یک مدرسه عشق توصیف کرد و با طرح این پرسش که چرا محرم و عاشورا که می‌شود، در جامعۀ محبین این ولوله ایجاد می‌شود، افزود: همین جوان‌هایی که پای فضای مجازی و ماهواره هستند، همین‌هایی که دشمن بر روی آن‌ها کار می‌کند، یک عاشورا که می‌آید این‌همه جمعیت را به خیابان می‌کشاند و پای عَلَم سیدالشهدا و پای عَلَم ابوالفضل و علی‌اکبر (ع) می‌آورد. این عشق است. کسانی که پای روضه سیدالشهدا (ع) می‌نشینند، عشق به خدا را با تمام وجودشان احساس می‌کنند و این عشق الهی به این دل‌ها منتقل می‌شود. سپس تبدیل می‌شود به یک انرژی سازندۀ حرکت‌زایِ جنبش‌آفرینی که از مرز زمان و مکان و جغرافیا و از مرزِ همه‌چیز می‌گذرد. ما اگر بخواهیم جامعه را بسازیم، باید یک جامعه محب خدا و رسول درست کنیم و اول باید خودمان را در این راستا بسازیم. ما باید درس محبت خدا و رسول را بیاموزیم.

آیت الله اراکی در بخش پایانی بیانات خود یادآور شد: همیشه آغازها، آغازهای مثبت است، همان‌هایی که انقلاب کردند و بر علیه شاه و طاغوت و آمریکا فریاد زدند، شیطان به‌تدریج یکی‌یکی آن‌ها را از این راه حذف می‌کند. حالت‌های اولیه خودتان را با ذکرِ کثیر الهی نگه‌دارید.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com