کد خبر ۴۷۵۸۶ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۶
آیت‌الله اعرافی:

باندبازی در دستگاه‌های اجرایی تهدیدکننده است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور فرسودگی سازمان را آسیب مهم فرهنگی در سازمان بیان کرد و گفت: باندبازی در دستگاه‌های اجرایی تهدیدکننده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان که در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد، آسیب‌های اخلاقی و فرهنگی که سازمان‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهد را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: یک سازمان همچون یک فرد است که دارای سلامت و نا سلامتی است و مانند یک انسان می‌تواند سلامت نهاد را مورد تهدید قرار دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مهم‌ترین وظایف مدیران این است که سلامت اداره و سازمان خود را مورد پایش قرار دهد و مدیر موفق کسی است که در نگاه کلان سازمان را همچون یک موجود زنده دائم مورد مطالعه قرار دهد.

وی با بیان اینکه مدیر باید همواره سازمان را از آسیب‌ها و تهدیدات مصون نگه دارد، افزود: نگاه به سازمان، رصد آسیب‌ها و پایش آن‌ها و تلاش در جهت برخورد و مصون‌سازی از آفت‌ها از مهم‌ترین وظایف یک مدیر در یک سازمان است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با مرور آسیب‌هایی که یک سازمان را مورد تهدید قرار می‌دهد،گفت: طعمه پنداری مسئولیت در برابر امانت اندیشی یکی از مهم‌ترین این آسیب‌ها است، معنای این مسئله این است که گاهی کسی کار را انجام می‌دهد برای آنکه زندگی کند و کار را تابعی از زندگی و اداره زندگی می‌کند اما گاهی برعکس می‌شود و کسی که کار را اصل بداند و زندگی را تابعی از این اصل قرار دهد از الگوی انسانی فاصله گرفته است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه کاری که یک مدیر انجام می‌دهد امانت خداوند، مردم و نظام است، تصریح کرد: غفلت از این امانات مهم‌ترین آسیب‌های نظام است و طعمه اندیشی به معنای آن است که این سه رکن یعنی خداوند، مردم و نظام را مورد غفلت قرار دهیم.

وی دومین آسیب و تهدیدات سازمان را غفلت از حق خداوند در همه شئون زندگی بیان و ابراز کرد: در یک‌لحظه اگر کوچک‌ترین اختلال در مغز و زندگی انسان پدید بیاید تمامی فرصت‌های انسان فرو می‌ریزد چراکه عمر انسان کالایی ابدی است و اینکه خداوند این نعمت را در اختیار انسان قرار داده فرصتی در دست انسان است که نباید به خاطر گذران زندگی روزمره از بین برود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور سومین آسیب را خانواده بیان کرد و افزود: عجب و غرور سازمانی آسیب بعدی است که مانع بسیاری از تعاملات و توفیقات می‌شود که در مقیاس‌های مختلف فردی و سازمانی انسان را تهدید می‌کند، یک سازمان گاهی به شکل جمعی و سازمانی دچار رویکرد عجب و فخرفروشی می‌شود و به‌عنوان یک‌نهاد و نه فرد دچار این آفات می‌شود به دنبال آن مسائلی به وجود می‌آید که تعامل و ارتباط میان نهادی و میان دستگاهی کاهش پیدا می‌کند.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه غرور دستگاهی مانع تعامل سازنده می‌شود، اظهار داشت: فرسوده‌شدن دستگاه و سازمان‌ها به خاطر عادی تلقی کردن کار از دیگر آسیب‌هایی است که احساس شوق و رغبت را در انسان کاهش می‌دهد، وظیفه دستگاه این است که دائم پمپاژ شوق و رغبت کند تا از روزمرگی جلوگیری شود.

وی آفت ششم را احساس ماندگاری بیان کرد و افزود: انسان‌ها وقتی به دنیا می‌آیند احساس می‌کنند که زندگی آن‌ها همیشگی است و در این دنیا ماندگار هستند، در عمر خدمت یک فرد و نهاد نیز باید توجه به این نکته داشته باشیم که خدمت در یک‌ نهاد ماندگاری را به دنبال ندارد و باید این نکته را به خود تذکر دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور فرسودگی سازمان را آسیب مهم فرهنگی در سازمان بیان کرد و گفت: وظیفه مدیران است که به این آسیب توجه کرده و به‌صورت دائم سازمان و نهاد را بازسازی کنند.

آیت‌الله اعرافی عنوان کرد: رقابت‌های نادرست در درون سازمان و رقابت‌ها و باندهای شکل‌گرفته براثر رفاقت‌های بر اساس تفکرات ناصحیح از دیگر آسیب‌های جدی است که سازمان و نهادها را مورد تهدید قرار می‌دهد.

امام‌جمعه قم با بیان اینکه گاهی سازمان‌ها آسیب می‌بینند برای آنکه رقابت‌های ناصحیح شکل می‌گیرند، ادامه داد: خلأهای فرهنگی باید از سوی مدیران رصد شوند تا آسیب‌ها را برطرف و معالجه کند.

وی با بیان اینکه خدمت در نظام اسلامی دارای اجر و پاداش عظیمی است، خاطرنشان کرد: ادارات کل و مراکز استان قم نباید در عرض سایر ادارات استان‌های دیگر آورده شود و خدمت در قم دارای صواب و اجر بی‌پایانی است که اگر همراه با خطا و اشکال باشد دارای عقوبت سنگینی است.

آیت‌الله اعرافی به حضور طلاب خارجی از کشورهای مختلف در قم اشاره کرد و گفت: این مزیت نسبی تنها از آن قم است و یگانه قطب و محوری است که این حجم و دامنه وسیعی از طلاب و دانشجویان در قم به تحصیل مشغول هستند ازاین‌رو وظیفه مسئولان در استان سنگین‌تر از سایر استان‌ها است و باید میراث اهل‌بیت(ع)، امام و شهدا را باید همواره موردتوجه قرار داده و نصب العین خود کنیم.

وی با اشاره به امنیت فعلی کشور سوریه گفت: پیشرفت و امنیت موجود در کشور سوریه مشهود است همچنین موج الگوپذیری از انقلاب اسلامی و نتایج آن در کشور لبنان قابل‌مشاهده است ازاین‌رو وظیفه همه ما در این پایگاه بزرگ قابل وصف نیست و وظیفه‌ای سنگین بر دوش داریم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com