کد خبر ۴۷۶۲۷ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۸

اعتقاد مهم‌تر است یا اخلاق

کانون خبرنگاران نبأ: مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه گفت: در میان ما این مشهور است که اعتقادات، اصول دین و احکام، فروع دین را تشکیل می‌دهد و بخش سوم دین را هم اخلاق می‌دانیم. همین موجب شده بسیاری تصور کنند اهمیت و اولویت این مسائل نیز به همین ترتیب است در حالی که اساساً بسیاری از مشکلات ما مسلمانان به برداشت‌های نادرست از موضوع رابطه دین و اخلاق باز می‌گردد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه، در نشست «اعتقاد مهم‌تر است یا اخلاق» که در قم برگزار شد، خطاب به خانواده‌ها گفت: مشهور در میان ما این است که اعتقادات، اصول دین و احکام، فروع دین را تشکیل می‌دهد و بخش سوم دین را هم اخلاق می‌دانیم. همین تقسیم و نام‌گذاری موجب شده بسیاری تصور کنند اهمیت و اولویت این مسائل نیز به همین ترتیب است؛ این در حالی است که اساساً بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی ما مسلمانان به برداشت‌های نادرست از موضوع رابطه دین و اخلاق باز می‌گردد که این بحث را نیز در بر می‌گیرد.
وی ادامه داد: اما آنچه در این مجال می‌گنجد، اشاره به یک دلیل عقلی برون‌دینی و انبوهی از دلایل نقلی درون‌دینی است. از جنبه برون‌دینی باید توجه داشت که اخلاق، مستقل و مقدم بر دین است و اگر چنین نباشد، هیچ دلیلی برای ضرورت پذیرش دین، پایبندی به اعتقادات صحیح و تبعیت از اولیای الهی نخواهیم داشت. اما از جنبه درون‌دینی کافی است مروری بر آیات قرآن و احادیث نورانی اهل بیت(ع) داشته باشیم تا دریابیم در این متون، اهمیت اخلاق به‌ مراتب بیش از عقاید و مناسک دینی مورد تأکید قرار گرفته است.
مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه بیان کرد: دقت در احادیث مجموعه ارزشمند «کتاب ایمان و کفر» از گنجینه بی‌بدیل «اصول کافی» برای تصدیق این ادعا بسیار مفید است. به‌ویژه احادیث باب‌های ۴۹، ۱۱۵ و ۱۲۹ این کتاب که به ‌صراحت، اخلاق نیکو را ریشه و مبنای ایمان و اخلاق زشت را اصل کفر معرفی می‌کند و بارها بر اهمیت بیشتر اخلاق بر مناسک دینی اصرار می‌ورزد؛ در سایر کتاب‌های حدیثی نیز با تعابیری چون اصول دین، راستگویی و امانت‌داری است.
لطفیان با بیان اینکه پایه‌های ایمان را نیکوکاری و اخلاق زیبا شکل می‌دهد، گفت: البته این سخن به‌معنی کم‌اهمیت بودن اعتقادات دینی نیست، چراکه وقتی عقل و دلیل موجه، درستی و ضرورت باوری را روشن ساخت، بی‌اعتنایی و مقابله با آن باور، مصداقی آشکار از بی‌اخلاقی خواهد بود.
کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به زمان استجابت دعا، عنوان کرد: برخی افراد می‌گویند نمی‌ دونم چرا دعایم مستجاب نمیشه و این موضوع باعث شده كه گاهی نسبت به خدا خشمگین شوم و احساس كنم كه خداوند مرا دوست ندارد؛ چه‌کار کنم تا دعاهایم مستجاب شود؟؛ اگر به اوصاف الهی توجه كنیم و به صفات پروردگار ایمان بیاوریم و بدانیم خداوند بخشنده و مهربان است، در می‌یابیم كه اگر خواسته‌های انسان برآورده نمی‌شود، دلیلش بخل نیست. خداوند با توجه به كمال و سعادت و مصلحت انسان خواسته‌های او را اجابت می‌كند.
مدرس مرکز تخصصی نماز گفت: شیطان در یكی از مواردی كه انسان را وسوسه می‌كند، تأخیر اجابت دعا است؛ از این راه انسان را مأیوس می‌كند تا به خدا بدبین شود. ائمه اطهار(ع) به این نكته توجه داشته و همگان را از افتادن به دام بدبینی و سوء‌ظن به خدا برحذر داشته‌اند. حضرت امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید «دیر اجابت کردن خدا، ‌تو را ناامید نکند که همانا بخشش،‌ بسته به مقدار درخواست است و چه بسا در اجابت دعای تو تأخیر رخ دهد تا درخواست تو طولانی تر و بخشش او کامل‌تر شود. چه بسا چیزی را خواسته‌ای و تو را نداده و بهتر از آن را در این دنیا یا آن دنیا داده و یا بهتر آن بوده که آن را از تو باز دارد. چه بسا چیزی را طلب کردی که اگر به تو می‌داد،‌ تباهی دین و دنیای خود را در آن می‌دیدی».

لطفیان سرگزی بیان کرد: پس تأخیر اجابت دعا، نشان كم‌لطفی و كم‌محبتی خدا نیست، بلكه گاهی بر عكس، هرچه بیشتر تأخیر شود، دلیل بر بیشتر دوست داشتن خدا است. امام صادق(ع) می‌فرماید «وقتی مؤمنی دعا می‌كند،‌ خداوند به ملائكه می‌فرماید دعایش را مستجاب کردم، ولی آن را نگه دارید و عطا نكنید كه من دوست دارم صدای این بنده مؤمن را بشنوم. بنده‌ای هم هست كه دعا می‌كند و خداوند می‌فرماید زود حاجتش را بدهید كه آوازش را دوست ندارم».
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر كسی بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا در دنیا، چه پاداشی برای او در آخرت در نظر گرفته است، هرگز ناامید نمی‌شود. از روایات استفاده می‌شود كه هیچ دعایی بی‌اثر نیست و هر دعایی در دنیا و آخرت تأثیر مناسب خود را دارد، پس در واقع هر دعایی به اجابت می‌رسد، اما گونه‌های اجابت مختلف است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com