کد خبر ۴۷۷۵۴ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۹
رئیس جهاد کشاورزی قم:

حیات روستاها با تغییر الگوی کشت/قم تبدیل به یکی از قطب های تولید پسته می شود

قم - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: تغییر الگوی کشت، مهمترین سیاستی است که با استفاده از آن می توان بر چالش محدود بودن منابع آبی در استان قم مقابله و روستاها را زنده و بانشاط حفظ کرد.

محمد رضا طلایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: حیات روستا با کشاورزی و حیات کشاورزی با وجود آب گره خورده است؛ در چنین شرایطی استفاده از روش های نوین آبیاری یک ضرورت غیر قابل انکار است.
وی بیان کرد: در طول سال های اخیر سازمان جهاد کشاورزی به دنبال توسعه کمی مزارع کشاورزی در مناطق روستایی قم نبوده است، اما در عین حال با تغییر الگوی کشت توانسته است کیفیت محصولات تولیدی را ارتقاء و میزان درآمد روستاییان را افزایش دهد.
وی با اشاره به آبیاری بیش از پنج هزار هکتار از مزارع روستایی قم به روش های نوین در سال گذشته، ادامه داد: کشاورزی شغل اصلی روستاییان قم است، به همین دلیل تلاش های بسیاری برای احیای زمین های زراعی آنان صورت گرفته است که از جمله آن می توان به توسعه شبکه آبیاری های نوین و اجرای طرح پهنه بندی زمین های کشاورزی در روستاهای استان اشاره کرد.
طلایی افزود: با تسهیلات مناسبی که در اختیار کشاورزان روستایی قرار می گیرد، آنان می توانند تنها با پرداخت 15 درصد هزینه های طرح، مزارع و باغ های خود را با استفاده از روش های نوین آبیاری کنند و پیش بینی می شود با ادامه این طرح در سال جاری، در آینده نزدیک همه مزارع و باغ ها در مناطق روستایی استان قم که قابلیت اجرای سیستم های نوین آبیاری را داشته باشند، از این روش استفاده کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: این سازمان با استفاده از کارشناسان متخصص در امور زراعت و باغداری، شبکه نظارتی وسیعی را در سطح روستاهای استان ایجاد کرده است و می تواند ارزیابی صحیحی از عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی تولید شده توسط روستاییان داشته باشد.
وی بیان کرد: بر اساس سیاست تغییر الگوی کشت و با رضایت روستاییان بسیاری از مزارع گیاهان پر آب بر در روستاها مانند زمین های کشت یونجه جای خود را به محصولات کم آب بر مانند باغ های پسته و گیاهان دارویی مانند گل محمدی داده است.
وی ادامه داد: همچنین برای بهره مندی بیشتر روستاییان از ارزش افزوده اقتصادی فعالیت های کشاورزی، سیاست ایجاد واحدهای تبدیل محصولات خام کشاورزی به محصول نهایی در سطح روستاها و همچنین بالا بردن سطح زیر کشت گیاهان گلخانه ای که نسبت به تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند در اولویت برنامه های جهاد کشاورزی استان قم قرار دارد.
طلایی گفت: با برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای بهره برداران فعالیت های کشاورزی در روستاها، بسیاری از جوانان کشاورز روستایی با استفاده از تسهیلات بانکی در مناطق زندگی خود، کسب و کارهای مناسب به راه انداختند و با کاشت گیاهان دارویی و کم آب بر که صرفه اقتصادی دارد، چرخه حیات روستا را حفظ می کنند.
وی با اشاره به کیفیت بالای پسته تولید شده در روستاهای استان قم، بیان کرد: پسته، محصولی مقاوم و کم آب بر است و پیش بینی می شود با توسعه باغ های پسته در مناطق روستایی استان، قم در آینده نزدیک به یکی از مهمترین قطب های تولید پسته کشور تبدیل شود.
وی ادامه داد: در 5 سال گذشته مساحت باغ‌های پسته استان از 4 هزار هکتار به 12 هزار هکتار رسیده است که این نشان دهنده استقبال خوب روستاییان از این محصول راهبردی و اقتصادی است.
تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی و کم آب بر به دلیل برخورداری از مزایای اقتصادی و هم به خاطر کم آب بَر بودن از 2 سال گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی استان قم قرار گرفته و نزدیک به 133هکتار از زمین های کشاورزی استان برای کشت این گیاهان اختصاص یافته است.
گسترش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی به میزان 200 هکتار از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی قم برای رشد اقتصادی بیشتر استان در بخش کشاورزی و اشتغالزایی مردم مناطق روستایی است.
حدود 10 قلم گیاه دارویی در استان قم شامل نعنا فلفلی، نعنا معمولی، شوید، به لیمو، بابونه، زیره سبز، بید مشک، گل محمدی و زعفران کشت می‌شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com