کد خبر ۴۷۷۶۹ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹

ایتالیایی ها مسیر اراک - تهران را کوتاهتر می کنند

مدیر کل راه‌آهن اراک با اشاره به احداث خط راه آهن سریع السیر در استان مرکزی از کوتاه شدن مسیر اراک به تهران با انعقاد قراردادی از سوی راه آهن با یک شرکت ایتالیایی خبر داد.

جلال‌الدین کوکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اجرای چندین طرح کلان در اداره کل راه آهن اراک گفت: راه‌اندازی قطار سریع‌السیر یکی از طرح‌های کلان در راه آهن اراک است که با پیگیری‌های صورت گرفته طرح قطار سریع‌السیر از تهران به قم و اصفهان در حال اجراست و قراردادی توسط راه‌آهن کشورمان با راه آهن ایتالیا منعقد شده است تا خط ریلی از قم به اراک متصل شود و با طی این مسیر از طریق قطار با سرعت 250 کیلومتر مسیر اراک به تهران ظرف مدت 75 دقیقه پیموده شود.

وی طول مسیر قطار قم به اراک را 100 کیلومتر اعلام کرد که از طریق فاینانس ایتالیا اجرا می شود و برای راه‌اندازی این قطار حدود 700 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و هزینه خواهد شد.

مدیر کل راه‌آهن اراک ادامه داد: هم اکنون اجرای این طرح در مرحله مطالعه و مسیریابی است و شرکت ایتالیایی پیش‌بینی کرده است که ظرف مدت چهار سال به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین با اشاره به تهیه اسناد مناقصه طرح دو خطه کردن خط ریلی اراک به قم گفت: این طرح در مرحله انتخاب پیمانکار است و علاوه بر اجرای قطار سریع‌السیر این طرح نیز اجرایی خواهد شد.

کوکنار در ادامه از استان مرکزی به عنوان شاهراه راه آهن کشور یاد کرد و گفت: از ایستگاه سمنگان استان مرکزی به غرب و جنوب کشور و از ایستگاه ملک آباد به شرق و نهایتا به استانهای شمالی کشور ارتباط ریلی وجود دارد. به عبارتی راه‌آهن استان مرکزی به چهار نقطه کشور متصل است و در شاهراه حمل‌ونقل ریلی قرار دارد.

وی در ادامه از احداث خط ریلی از ایستگاه ملک آباد اراک به سمت خمین خبر داد و افزود: این خط ریلی از سمت اراک به خمین، گلپایگان و اصفهان متصل خواهد شد که در اصل اداره کل راه‌آهن  اراک علاوه بر ارتباط با شمال، جنوب، شرق و غرب با اتصال به اصفهان، به استان‌هایی که در مرکز کشور قرار دارند نیز متصل خواهد شد.

کوکنار بیان کرد: هم‌اکنون کمیسیون ماده 215 این خط ریلی از دولت گرفته شده است و جزو طرح های ملی است و با اخذ اعتبارات توسط معاونت توسعه و ساخت وزارت راه و شهرسازی ساخته می شود و توسط اداره کل راه‌آهن اراک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از اجرای خط ریلی اراک به شهر مهاجران به عنوان یک طرح حومه‌ای یاد کرد و گفت: این طرح به طول 35 کیلومتر با جذب مشاور و اجرای عملیات مسیریابی که مورد تائید معاونت عمرانی استانداری مرکزی و کمیته فنی قرار گرفته است و با تملک اراضی و نیز زیرسازی توسط مجموعه استان، در این مسیر اجرایی خواهد شد.

وی به راه‌اندازی قطار حومه‌ای اراک به شهر امیرکبیر نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این طرح یکی از طرح‌های مصوب استان است، با تائیدیه از سوی ایستگاه‌های راه آهن به مرحله اجرا درخواهد آمد.

به گفته این مقام مسئول در راه آهن اراک این استان به دلیل برخورداری از ظرفیت صنعتی و کشاورزی و فعالیت مزیت بالایی در جابجایی بار و مسافر دارد و با اجرای طرح های ملی و حومه‌ای در حوزه توسعه صنعت ریلی استان می‌توان با هزینه کمتر و کیفیت مطلوبتر و نیز صرفه‌جویی در وقت و زمان حجم بالایی از بار و مسافر استان را جابجا کرد، براین اساس راه آهن می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی این استان کشور ایفا کند.

کوکنار در ادامه با اشاره به اتصال شهرهای نزدیک به خطوط ریلی به راه‌آهن کشور در استان مرکزی گفت: هم اکنون تمامی شهرهای نزدیک به خطوط ریلی به راه‌آهن متصل شده‌اند و درخصوص سایر شهرها که در فاصله نسبتا دورتری قرار دارند اگر متقاضی باشند، اقدام خواهد شد.

وی گفت: علاوه بر اتصال اکثر شهرهای استان مرکزی به خطوط ریلی هم‌اکنون به لحاظ صنعتی بودن استان مرکزی، برخی خطوط فرعی برای شرکت‌هایی نظیر آلومینیوم‌سازی، ماشین‌سازی، پتروشیمی و سیلو اجرا شده و اگر دیگران نیز متقاضی خطوط فرعی باشند، عملیاتی خواهد شد.

وی از احداث خط آهن ایستگاه سمنگان اراک به سیلوی روباز سمنگان به عنوان یکی از خطوط فرعی درخواست شده اشاره کرد و گفت: با برگزاری جلسات هماهنگی در استانداری و نیز تملک اراضی و انجام امور زیربنایی از سوی استان، راه‌آهن اراک آمادگی راه‌اندازی این خط ریلی را دارد. همچنین اتصال خط ریلی به گمرک استان از دیگر برنامه‌های راه‌آهن در توسعه خطوط فرعی است که هم اکنون در حال انجام مطالعات اولیه است.

کوکنار به احداث خط فرعی شهر صنعتی خیرآباد اراک به سمت فولاد اراک به طول هفت کیلومتر اشاره کرد و از آمادگی راه‌آهن برای اجرای این طرح خبر داد.

وی بیشترین حمل‌ونقل ریلی استان را مربوط به حمل بار مازوت بیان کرد و گفت: بار مازوت از پالایشگاه بارگیری شده و روزانه 80 واگن 80 تنی بالغ بر 6 هزار و 400 تن مازوت را از شرکت پخش استان به جنوب کشور حمل می‌کنند.

وی به ارزان بودن حمل بار توسط خطوط ریلی در استان نسبت به جاده اشاره کرد و گفت: در راستای حمایت از تولید ملی، علاوه بر ارزان بودن نرخ جابجایی بار توسط صنعت ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، با هماهنگی‌های بعمل آمده تخفیفات ویژه‌ای برای متقاضیان حمل بار توسط صنعت ریلی درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com